صنعت موبایل

بزرگان شکست خورده صنعت موبایل که ای کاش هنوز هم در میان ما بودند

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به برخی از بزرگان صنعت موبایل بیندازیم که دیگر در میان ما نیستند. نبود این شرکت‌های بزرگ و البته شکست خورده کاملا حس می‌شود.

بازار گوشی‌های هوشمند یک بازار رقابتی خشن است که به سرعت تغییر می‌کند. از زمان معرفی آيفون در سال 2007، شرکت‌های بسیاری از صنعت موبایل خداحافظی کرده‌اند و برند‌های دیگری جای آنها را گرفته‌اند.

اگرچه در ده سال اخیر بیشتر شاهد رقابت بی‌پایان اپل و سامسونگ بوده‌ایم، ولی هنوز نام‌هایی هستند که با یادآوری آنها خاطرات خوشایندی برای بسیاری از کاربران زنده می‌شود. احتمال بازگشت این برند‌ها به صنعت موبایل (و نه جایگاه سابقشان) تقریبا غیر ممکن است، ولی بازگشت آنها حتی به صورت محدود می‌تواند خبر بسیار خوبی باشد.

بزرگان شکست خورده صنعت موبایل

بلک بری – بازدهی

هر وقت که نام بلک بری آورده می‌شود، فورا دو چیز به ذهن کاربران می‌آيد: کیبورد فیزیکی QWERTY و کار‌های اداری. البته کیبورد QWERTY فقط یک ترند ساده نبود و در واقع چیزی بود که انجام کارهای اداری را با گوشی ممکن می‌کرد.

صنعت موبایل

متاسفانه کیبورد فیزیکی خیلی با طراحی گوشی‌های هوشمند لمس محور تناسب نداشت. البته نمی‌توان گفت که آنها کارایی نداشتند، بلکه باید گفت تولیدکنندگان گوشی آنچنان تمایلی به استفاده از هر دو در یک گوشی از خود نشان نمی‌دادند.

بلک بری نسبت به سامسونگ در جایگاه بهتری برای رقابت با اپل در سطح اکوسیستم بود. مجموعه سرویس‌های این شرکت از جمله بلک بری مسنجر یا همان BBM می‌توانست پاسخ اندروید به iMessage باشد و سرویس‌های سازمانی آن هم قطعا در دوران همه‌گیری کرونا به می‌درخشیدند.

صنعت موبایل

متاسفانه بلک بری خیلی دیر به این نتیجه رسید که سیستم عامل اندروید راه نجاتش است و زمانی که پلتفرم گوگل را در آغوش گرفت هم دیگر خیلی دیر شده بود.

پالم – WebOS

حتی پیش از اینکه گوشی‌های هوشمند جهان را به کنترل خود درآورند، دستگاه‌های پالم قادر به انجام کار‌هایی بودند که امروز دیگر بدیهی تلقی می‌شوند. منظور از این کار‌ها، ابزار‌های مربوط به افزایش بهره‌وری و حتی بازی است. پالم حتی سال‌ها پیش از تولد سری گلکسی نوت از قلم استایلوس استفاده می‌کرد و در واقع استیو جایز در هنگام معرفی نسل اول آيفون پالم را هدف کنایه خود قرار داده بود.

صنعت موبایل

سیستم عامل پالم از زمان خود جلو‌تر بود و حتی می‌توانست دو قطبی اندروید و iOS را به چالش بکشد. وب‌ او اس هنوز هم نفس می‌کشد؛ اما دیگر از آن تقریبا فقط یک نام باقی مانده است. البته کاملا درک می‌کنیم که پالم می‌خواست هویت مستقل خود را حفظ کند، ولی نام این برند قدرت کافی برای ارائه یک سیستم عامل کاملا متفاوت را در آن زمان نداشت.

صنعت موبایل

این سیستم عامل با ویژگی‌های جذابی همراه شده بود که در نهایت نیز از اندروید و iOS سر درآوردند. جالب است که هنوز هم قلم‌های استایلوس از مد نیفتاده‌اند و می‌توان گفت که سری گلکسی نوت سامسونگ مسیر سری Palm Pilot را ادامه می‌دهند. هرچند که گلکسی نوت نیز به زودی جای خود را گلکسی اس 22 اولترا خواهد داد.

ال‌جی – نوآوری

ال‌جی آخرین بازمانده شرکت‌های بزرگ بود که سرانجام پس از سال‌ها تلاش برای باقی ماندن در این بازار بی‌رحم، از صنعت موبایل خارج شد. البته از چند فصل قبل، پیش‌بینی خروج ال‌جی از بازار گوشي‌های هوشمند کار سختی نبود؛ اما با این وجود خواندن بیانیه رسمی این شرکت ناراحت‌کننده بود.

صنعت موبایل

موضوع وقتی تراژیک‌تر می‌شود که یادآوری کنیم ال‌جی مایل بود کارهایی را انجام دهد که حتی شرکت‌های بزرگتری همچون سامسونگ ریسک آنها را به جان نمی‌خریدند.

به عنوان مثال، ال‌جی اولین شرکتی بود که حسگر اثر انگشت را روی بدنه گوشی قرار داد. این روند تا به امروز ادامه پیدا کرده است. این شرکت همچنین اولین برندی بود که یک گوشی ماژولار را به صورت عمومی عرضه کرد و حتی می‌توانست اولین شرکت عرضه کننده یک گوشی رولی باشد.

صنعت موبایل

متاسفانه همین ریسک‌پذیری ال‌جی در نهایت به ضررش تمام شد. این شرکت کره‌ای هر ایرادی که داشته باشد، نمی‌توان آن را به نداشتن خلاقیت و پیشرو نبودن متهم کرد.

نوکیا واقعی – تنوع

نوکیا هنوز در صنعت موبایل حضور دارد؛ اما در حقیقت چیزی جز نام این برند پرآوازه باقی نمانده است. شرکت HMD Global تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این برند قدیمی به حیات خود در دنیای اندروید ادامه دهد؛ اما نام نوکیا دیگر عظمت سابق را ندارد و به نظر هم نمی‌رسد که به این زودی‌ها بتواند به گذشته پرافتخارش بازگردد.

صنعت موبایل

دوره شراکت تقریبا فاجعه‌وار کمپانی فنلاندی با مایکروسافت سبب شد که تصویر نوکیا به عنوان شرکتی که نمی‌تواند سریع با تغییرات خو بگیرد، عجین شود. جالب است که در گذشته نوکیا به خاطر عملکرد سریع خود مشهور بود. آنها بازار موبایل را با ارائه گوشی‌های زیاد با طراحی‌های مختلف و نام‌های گیج کننده تحت کنترل خود درآورده بودند.

صنعت موبایل

نوکیا به خاطر تنوعی که مخصوصا در طراحی داشت، هنوز در یاد‌ها باقی مانده است. برخی از طرح‌های این شرکت کاملا دیوانه‌وار به نظر می‌رسیدند. هرچند که این‌ روز‌ها چنین ریسک‌هایی از لحاظ اقتصادی منطقی نیست و دقیقا به همین خاطر است که شاهد گوشي‌های مختلف با طراحی تقریبا یکسان هستیم.