آيفون 13 پرو مکس

مقایسه آيفون 13 پرو مکس و گلکسی اس 21 اولترا ؛ جدال بزرگان

گلکسی اس 21 اولترا و آيفون 13 پرو مکس هر دو جزء بهترین‌های دنیا هستند. بیایید به مقایسه iPhone 13 Pro Max و Galaxy S21 Ultra از نظر نمایشگر، باتری، دوربین، عملکرد و … بپردازیم.

گلکسی اس 21 اولترا با یک نمایشگر دلنشین، عملکرد تحسین برانگیز و زوم قدرتمندی که دارد به عنوان پادشاه دنیای اندروید شناخته می‌شود. این گوشی مجموعه‌ای از مشخصات بسیار خوب را با قیمتی نه چندان گزاف ارائه می‌دهد. آيا آيفون 13 پرو مکس می‌تواند نظر وفاداران اندروید را تغییر دهد و آنها را به اکوسیستم اپل جذب کند؟

اپل آيفون 13 پرو مکس در برابر سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا

آیفون 13 پرو مکس

امروز می‌خواهیم دو مدل از جذاب‌ترین گوشی‌های بازار را از هر نظر با هم مقایسه کنیم. آيا عمر باتری بهبود یافته آيفون 13 پرو مکس برای شکست گلکسی S21 اولترا کافی است؟ مشخصات دوربین و تصاویر و ویدیو‌های ثبت شده از برتری کدام گوشی حکایت دارند؟ در هنگام استفاده کدام گوشی عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد؟

نبرد بین گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و اپل همیشه هیجان‌انگیز بوده است و امسال نیز با نبردی حماسی مواجه هستیم.

مقایسه کوتاه آيفون 13 پرو مکس با گلکسی S21 اولترا

  • آيفون عریض‌تر و سنگین‌تر است، ولی گلکسی باریک‌تر است و به همین خاطر نگه داشتن آن در دست کار راحت‌تری است.
  • هر دو دارای نمایشگر اولد ۱۲۰ هرتز هستند.
  • آيفون 13 پرو مکس از پردازنده A15 اپل بهره مي‌برد؛ اما گلکسی اس 21 اولترا به تراشه اسنپدراگون 888 مجهز شده است.
  • آیفون دارای ۶ گیگ رم است، ولی گلکسی با ۱۲ گیگ رم عرضه شده است.
  • آيفون به دوربین زوم پریسکوپ مجهز نشده است.
  • عمر باتری آيفون نسبت به نسل قبل بهبود چشمگیری داشته است؛ اما گلکسی از باتری بزرگتر ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد.

صفحه نمایش و طراحی

آیفون 13 پرو مکس

چند سالی است که سامسونگ به عنوان بهترین تولید کننده نمایشگر گوشی در سطح جهان شناخته می‌شود و حتی اپل نیز از پنل اولد ساخت این شرکت در گوشی پرچمدارش استفاده کرده است.

با عرضه آيفون 13 پرو مکس، اپل در نهایت برخی از ویژگی‌های جذاب گوشی‌های اندرویدی را به دنیای iOS آورد. برای اولین بار در سال 2020 بود که سامسونگ از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز در گلکسی رونمایی کرد و حالا هر دو گوشی پرچمدار می‌توانند با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز، تجربه کاربری روان و خوبی را در اختیار کاربران قرار دهند.

اندازه و رزولوشن نمایشگر آيفون نسبت به نسل قبل ثابت باقی مانده است. اپل در گوشی پرچمدار خود از یک نمایشگر ۶.۷ اینچی اولد با رزولوشن ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل استفاده کرده است. نمایشگر نماینده سامسونگ نیز اگرچه تقریبا در همین اندازه است؛ اما از رزولوشن بالاتر 1440p بهره می‌برد.

آیفون 13 پرو مکس

جالب است که در تست میزان روشنایی نمایشگر، آيفون 13 پرو مکس بهتر از گلکسی عمل کرد. در تست انجام شده آيفون توانست حتی مرز ۱۰۰۰ نیت را هم رد کند، ولی گلکسی در بهترین حالت به ۸۸۹ نیت رسید.

این را در نظر داشته باشید که شرکت‌ها در هنگام اندازه‌گیری حداکثر روشنایی، تنها ۱ درصد از نمایشگر را به رنگ سفید درآورده و ارزیابی می‌کنند و به همین خاطر به اعداد عجیبی می‌رسند؛ اما در تست انجام شده کل نمایشگر به رنگ سفید درآمده بود که تفاوت بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

در بخش طراحی، آیفون 13 پرو مکس با تغییر چشمگیری نسبت به نسل قبل همراه نشده است. در واقع اپل ترجیح داده از همان طراحی آشنا با لبه‌های مسطح استفاده کند. تنها تغییر مشهود را می‌توان سنگین‌تر شدن آيفون و رسیدن به وزن ۲۴۰ گرم عنوان کرد که حتی از گلکسی S21 اولترا ۲۲۹ گرمی هم پیشی می‌گیرد.

آيفون همچنین عریض‌تر است و به همین خاطر نگه داشتن آن با یک دست کار راحتی نیست؛ اما گلکسی S21 Ulrta به شکل خوشایندی باریک طراحی شده است و لبه‌های خمیده آن نیز به ارگونومی دستگاه کمک می‌کنند.

روش‌های احراز هویت

آیفون 13 پرو مکس

اپل فیس آيدی را در ناچ آيفون جای داده است. ناچی که این روز‌ها به نقطه ضعف گوشی‌های این شرکت آمریکایی بدل شده و طرفداران اندروید آن را مسخره می‌کنند. هرچند که اپل آن را در مدل‌های آیفون 13 تا ۲۰ درصد کوچکتر از قبل کرده است.

در رابطه با روش‌های احراز هویت باید گفت که رویکرد اپل با سامسونگ کاملا متفاوت است. آيفون 13 پرو مکس دارای حسگر اثر انگشت نیست و تنها از فیس آيدی استفاده می‌کند. از آن سو سامسونگ حسگر اثر انگشت را در زیر نمایشگر جا داده است و همچنین از یک سیستم تشخیص چهره دو بعدی مبتنی بر تصویر در گوشی پرچمدار خود بهره گرفته است.

حسگر اثر انگشت اولترا سونیک گلکسی اس 21 اولترا نسبت به نسل‌های قبل سریع‌تر شده است؛ اما همچنان گاهی اوقات اشتباه می‌کند. سیستم Face ID نیز به خوبی گذشته است و تغییر خاصی را شاهد نیستیم.

دوربین

آیفون 13 پرو مکس

اگرچه وقتی صحبت از باتری و دیگر بخش‌ها می‌شود، می‌توان گفت که آيفون 13 پرو مکس پیشرفت قابل توجهی نسبت به گذشته داشته است، ولی در بخش تنوع دوربین توانایی رقابت با گلکسی اس 21 اولترا را ندارد.

هر دو گوشی دارای دوربین‌های اصلی (عریض) و فوق‌ عریض هستند، ولی آيفون فقط دارای یک لنز تله فوتو آن هم با توانایی زوم اپتیکال ۳ برابری است. این در حالی است که سامسونگ در گوشی خود از دو لنز زوم، یکی با زوم اپتیکال ۳ برابری و دیگری با زوم اپتیکال ۱۰ برابری استفاده کرده است که سبب می‌شود گستره بزرگنمایی بسیار بیشتری نسبت به نماینده اپل داشته باشد.

بیایید پیش از مقایسه تصاویر نگاهی به مشخصات دوربین دو گوشی بیاندازیم.

دوربین عریض (اصلی):

  • آیفون 13 پرو مکس: حسگر ۱۲ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر، گشودگی دیافراگم f/1.5
  • گلکسی اس 21 اولترا: حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر، گشودگی دیافراگم f/1.8

دوربین فوق عریض:

  • آيفون 13 پرو مکس: حسگر ۱۲ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متر، گشودگی دیافراگم f/1.8
  • گلکسی S21 اولترا: حسگر ۱۲ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر، گشودگی دیافراگم f/2.4

دوربین تله فوتو:

  • آيفون 13 پرو مکس: حسگر ۱۲ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۷۷ میلی‌متر، گشودگی دیافراگم f/2.8، بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابری
  • گلکسی اس 21 اولترا: حسگر ۱۰ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۷۲ میلی‌متر، گشودگی دیافراگم f/2.4، بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابری

دوربین تله فوتو پریسکوپ:

  • آیفون 13 پرو مکس: –
  • گلکسی S21 Ultra: حسگر ۱۰ مگاپیکسلی، فاصله کانونی ۲۴۰ میلی‌متر، گشودگی دیافراگم f/4.9

اپل در iPhone 13 Pro Max از سه حسگر و لنز جدید استفاده کرده است و همانطور که مشاهده می‌کنید دوربین‌های فوق عریض و اصلی نسبت به گلکسی گشودگی دیافراگم بیشتری دارند. در نتیجه این دوربین‌ها می‌توانند نور بسیار بیشتری را جذب کنند و عملکرد بهتری در هنگام تصویر‌‌ برداری در نور شب داشته باشند.

در رابطه با ویژ‌گی‌های عکاسی هم علاوه بر ویژگی‌های استانداری که در گلکسی مشاهده می‌شود، اپل قابلیتی به نام Photographic Styles را به گوشی‌های 2021 خود افزوده است.

این قابلیت در واقع شبیه فیلتر‌های دوربین‌های کلاسیک عمل می‌کند و به شما اجازه می‌دهد که تصاویر را به سبک خود شخصی‌سازی کنید. شما می‌توانید فیلتر مورد نظر را طوری تنظیم کنید که فقط در یک عکس استفاده شود و یا اینکه روی تمامی عکس‌ها تاثیر بگذارد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، عکس‌های گرفته شده با دوربین گلکسی اندکی عریض‌تر هستند. همچنین رنگ‌ها روشن‌تر هستند و به طور کلی اسکپوژر بیشتری را شاهد هستیم. هرچند که مورد آخر به صحنه عکاسی بستگی دارد. از آن طرف آيفون به سمت کنتراست بیشتر و سایه‌های عمیق‌تر گرایش دارد.

هر دو گوشی در هنگام زوم ۳ برابری عملکرد مشابهی دارند؛ اما وقتی نوبت به زوم ۱۰ برابری می‌رسد، آیفون به هیچ وجه نمی‌تواند با گلکسی و لنز پریسکوپش رقابت کند.

در شرایط نوری کم هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. هرچند که در تصویر گلکسی S21 اولترا کمی از شدت رنگ‌ها کاسته شده است و در تصویر آيفون 13 پرو مکس نیز برای جلب توجه بیشتر، رنگ‌ها کمی اغراق شده‌اند.

وقتی نوبت به عکاسی با دوربین فوق عریض در شرابط نوری کم می‌رسد، ورق به نفع آيفون برمی‌گردد؛ زیرا دوربین فوق عریض گلکسی به حالت Night mode مجهز نشده است. در نتیجه نهایی نیز مشخص ایت که آيفون نور بیشتری را جذب کرده و به طور کلی تصویر تمیز‌تری را ثبت کرده است.

هر دو گوشی از حالت ماکرو برای عکاسی و فیلم برداری پشیبانی می‌کنند. نبود این ویژگی در نسل قبل آيفون حس میشد.

اپل آیفون‌های امسال را به یک ویژگی‌ جالب به نم حالت سینمایی مجهز کرده است. این ویژگی را می‌توان تا حدودی به حالت پرتره در گلکسی تشبیه کرد. گوشی خودش زمان تغییر فوکوس را تشخیص می‌دهد و برخلاف تمامی گوشی‌های موجود در بازار، شما حتی می‌توانید فوکوس یک ویدیو ضبط شده را هم تغییر دهید (البته ویدیو باید توسط آيفون 13 ضبط شده باشد).

آيفون 13 پرو مکس همچنین به اسکنر لایدار مجهز شده است که برای واقعیت افزوده و فوکوس آسان‌تر در هنگام ثبت تصاویر پرتره در شب به شما کمک می‌کند در گلکسی از این حسگر خبری نیست.

عملکرد

آیفون 13 پرو مکس

وقتی صحبت از عملکرد می‌شود،‌ اپل پیشتاز بازار گوشی‌های هوشمند است و تراشه Apple A15 استفاده شده در آيفون 13 پرو مکس نیز سریع‌ترین نمونه استفاده شده در گوشی‌های امسال است.

سامسونگ در مدل آمریکایی گلکسی اس 21 اولترا از چیپست پرچمدار کوالکام اسنپدراگون 888 استفاده کرده است. شرکت کره‌ای این گوشی را در سایر بازار‌ها با تراشه کمی کند‌تر اگزینوس 2100 به فروش می‌رساند.

درست است که آيفون از لحاظ سرعت پردازش از گلکسی سریع‌تر است، ولی سامسونگ گوشی پرچمدار خود را به ۱۲ گیگ رم مجهز کرده است که در مقایسه با آیفون با ۶ گیگ رم برای باز نگه داشتن همزمان چند برنامه در پس زمینه و همچنین مولتی تسکینگ مناسب‌تر است.

در اینجا می‌توانید بنچمارک‌های A15 را با نسخه اگزینوس 2100 گلکسی مقایسه کنید.

با توجه به نتایج می‌توان گفت که اپل فاصله خود را با رقبای اندرویدی در بخش عملکرد پردازشی افزایش داده است. تراشه A15 نیز همانند A14 بر پایه معماری ۵ نانومتری ساخته شده است، ولی اپل توانسته با افزایش سرعت CPU و میزان کش به این نتایج برسد. جالب اینجاست که اپل در هنگام رونمایی از آيفون 13 گفته بود که تراشه A15 از نظر CPU تا ۵۰ درصد و از نظر GPU تا ۳۰ درصد از رقبا سریع‌تر است.

GPU و عملکرد گوشی در هنگام بازی

با نگاه به عملکرد GPU می‌توان متوجه شد که آيفون 13 پرو مکس خیلی از گلکسی اس 21 اولترا جلوتر است. آيفون کار خود را با امتیاز ۳۰۰۰ در بنچمارک 3D Mark Wildlife Extreme آغاز می‌کند که سه برابر بیشتر از گلکسی است.

البته به سرعت به ۲۴۰۰ افت می‌کند، ولی با این وجود نیز بیش از ۲ برابر سریع‌تر از گلکسی به حساب می‌آيد. اپل از طراحی بزرگتر مدل پرو مکس برای عملکرد آزادانه GPU بهره گرفته است و همانطور که مشاهده می‌کنید، این گوشی در بخش گرافیک بی‌نظیر است و در زمان نوشتن این مطلب هیچ‌کدام از گوشی‌های بازار حتی نتوانسته‌اند به آن نزدیک شوند.

از نظر حافظه ذخیره‌سازی هر دو گوشی مشابه هم هستند. مدل پایه هر دو دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی است و برای تهیه مدل‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی نیز باید هزینه اضافه‌تری را پرداخت کنید. هرچند که آيفون 13 پرو مکس برای اولین بار در گوشی‌های اپل در قالب نسخه‌‌ای با حافظه ۱ ترابایتی عرضه شده است.

در گوشی‌های پیشین سامسونگ شاهد شیاری برای استفاده از کارت حافظه microSD بودیم؛ اما در گلکسی اس 21 اولترا فقط باید به حافظه داخلی اتکا کنید.

باتری و شارژ

تمامی مدل‌های سری آيفون 13 به باتری‌های بزرگتری در مقایسه با نسل قبل مجهز شده‌اند؛ اما در این میان آيفون 13 پرو مکس بیشترین افزایش را به خود دیده است.

اپل ظرفیت دقیق باتری این گوشی را اعلام نکرده است،‌ ولی کالبدشکافی‌های انجام شده نشان دادند که یک باتری ۴۳۵۲ میلي‌آمپر ساعتی در دل گوشی قرار گرفته است. این در حالی است که گلکسی S21 Ultra از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد.

البته این را در نظر داشته باشید که همیشه اعداد تعیین کننده عمر باتری نیستند، مخصوصا اینکه با دو سیستم عامل متفاوت اندروید و iOS مواجه هستیم. در تصویر زیر می‌توانید نتایج دقیق تست باتری این دو گوشی را در سناریو‌های مختلف مقایسه کنید.

آيفون 13 پرو مکس

پیشرفت اپل در بخش باتری تحسین برانگیز است. آيفون 13 پرو مکس به راحتی توانست رقیب کره‌ای خود را در تمامی تست‌ها (وبگردی با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، استریم ویدیو یوتیوب و انجام بازی‌های سه‌بعدی با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز) شکست دهد.

اما وقتی شارژ باتری تمام شد باید چکار کنیم؟ خب نه در جعبه آيفون و نه در جعبه گلکسی خبری از شارژر نیست و باید برای خرید آن ۲۰ دلار هزینه کنید. متاسفانه هیچکدام سرعت شارژ چندان بالایی ندارند. شارژ کامل آيفون 13 پرو مکس با آداپتور ۲۰ وات بیش از ۲ ساعت طول می‌کشد و گلکسی نیز برای شارژ کامل به کمی بیش از یک ساعت زمان نیاز دارد.

این در حالی است که گوشی‌های برخی از برند‌های چینی همچون وان‌پلاس در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ می‌شوند.

مقایسه مشخصات آيفون 13 پرو مکس با گلکسی S21 Ultra

در اینجا می‌توانید مقایسه کاملی بین مشخصات iPhone 13 Pro Max و گلکسی اس 21 اولترا داشته باشید.

گوشیاپل آيفون 13 پرو مکسسامسونگ گلکسی اس 21 اولترا
ابعاد و وزن۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۶۵ میلی‌متر، ۲۴۰ گرم۱۶۵.۱ در ۷۵.۶ در ۸.۹ میلی‌متر، ۲۲۹ گرم
صفحه نمایش۶.۷ اینچ، اولد، ۱۲۰ هرتز پروموشن، رزولوشن ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل۶.۷ اینچ، اولد، ۱۲۰ هرتز تطبیقی، رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل
پردازندهاپل A15 Bionicکوالکام اسنپدراگون 888 در آمریکا و اگزینوس 2100 در سایر کشور‌ها
رم۶ گیگابایت۱۲ گیگابایت
حافظه ذخیره‌ سازی۱۲۸ / ۲۵۶ /۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت، عدم پشتیبانی از کارت حافظه۱۲۸ / ۲۵۶ /۵۱۲ گیگابایت، عدم پشتیبانی از کارت حافظه
دوربیندوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.5، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابریدوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۳ برابری، دوربین تله‌فوتو پریسکوپ ۱۰ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۱۰ برابری
باتری۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژ۲۰ وات سیمی، ۱۵ وات بی‌سیم مگ‌سیف۲۵ وات سیمی، ۱۵ وات بی‌سیم
قیمت مدل پایه۱۱۰۰ دلار۱۲۰۰ دلار

در پایان می‌توان گفت که آيفون 13 پرو مکس با ویژگی‌های مثبتی همچون بهترین عمر باتری در میان گوشی‌های آيفون همراه شده است و کیفیت تمامی دوربین‌های آن نیز نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده‌اند؛ اما با این وجود آيفون نمی‌تواند حریف زوم قوی گلکسی و یا پلتفرم باز اندروید شود.

در کل با دو دستگاه کاملا متفاوت طرف هستیم که هر کدام در اندازه و بازه قیمتی خود به خوبی می‌درخشند. به همین خاطر انتخاب یکی از آنها به عنوان گوشی برتر کار آسانی نیست.

شما کدام گوشی را ترجیح می‌دهید؟ گلکسی اس 21 اولترا یا آيفون 13 پرو مکس؟