دیش جدید اینترنت ماهواره ای استارلینک

دیش جدید اینترنت ماهواره ای استارلینک، کوچک تر و مربعی شکل است

اسپیس ایکس از دیش جدید اینترنت ماهواره ای استارلینک رونمایی کرد. اگرچه دیش جدید Starlink نسبت به گذشته کوچکتر شده‌ و به شکل مربعی درآمده، ولی از لحاظ قیمت تغییری نکرده است.

امروز شاهد اضافه شدن یک دیش جدید به برنامه اینترنت ماهواره ای استارلینک هستیم. کاربرانی که علاقه دارند از خدمات ماهواره‌‌های در حال رشد اسپیس ایکس در مدار زمین استفاده کنند، می‌توانند این دیش مربعی شکل را خریداری کنند.

دیش جدید اینترنت ماهواره‌ ای استارلینک

در طول یک سال اخیر کاربران برنامه بتا استارلینک از یک دیش دایره‌ای شکل استفاده می‌کردند؛ اما دیش جدید از نمونه قبلی باریک‌تر و البته سبک‌تر است.

استارلینک پروژه اینترنت ماهواره ای شرکت اسپیس ایکس است که قصد دارد با ارسال تقریبا ۱۲ هزار ماهواره به مدار زمین، اینترنتی با کیفیت و سرعت بالا را در اختیار کاربران قرار دهد. این پروژه در درجه اول افراد ساکن در مناطق دور دست و روستایی را که از نبود زیر ساخت لازم رنج می‌برند، هدف قرار داده است.

دیش جدید اینترنت ماهواره ای استارلینک

اسپیس ایکس می‌خواهد با ارسال تعداد بالایی از ماهواره‌ ها تمامی سطح زمین را پوشش دهد؛ به گونه‌ای که هر ماهواره نیاز یک بخش را تامین کند. برای استفاده از این سرویس، کاربران باید یک دیش اختصاصی را نزدیک خانه خود، در جایی مثل پشت‌بام خانه که دید کاملی به آسمان دارد (بدون مزاحمت درختان)، قرار دهند.

در مهر ماه ۱۳۹۹ بود که اسپیس ایکس برنامه بتا استارلینک را عرضه کرد و به کاربران برخی از مناطق آمریکا اجازه داد با خرید کیت اولیه از خدمات این شرکت استفاده کنند. این کیت شامل یک ترمینال (دیش) دایره‌ای شکل ۲۳ اینچی، روتر وای‌فای و کابل‌های مورد نیاز بود و ۴۹۹ دلار قیمت داشت. هزینه اشتراک ماهیانه نیز ۹۹ دلار در نظر گرفته شده بود.

حالا کاربران می‌توانند دیش جدید این شرکت را خریداری کنند که ۳۰ سانتی‌متر عرض و ۴۸ سانتی‌متر طول دارد. وزن این دیش کمی بیش از ۴ کیلوگرم است که در مقایسه با وزن ۷.۲۵ کیلوگرمی دیش قدیمی کاهشی قابل توجه را نشان می‌دهد. با این وجود قیمت دیش تغییری نکرده است.

دیش جدید اینترنت ماهواره ای استارلینک

SpaceX پیشتر از کمیسیون ارتباطات فدرال درخواست مجوز استفاده از یک دیش کوچکتر را کرده بود. درخواستی که چند روز پیش مورد تایید قرار گرفت. عرض دیش جدید اینترنت ماهواره ای استارلینک دقیقا برابر با قطر آنتنی است که شرکت رقیبش یعنی Project Kuiper قصد دارد، بسازد.

این شرکت ادعا کرده بود که می‌تواند هزینه کلی ساخت تجهیزات مورد نیاز برای اینترنت ماهواره‌ای را کاهش دهد؛ اما مدیرعامل اسپیس‌ ایکس چند ماه پیش اعلام کرد که دیش جدید این شرکت بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

دیش‌هایی که قصد داریم امسال معرفی کنیم، با نصف قیمت دیش‌های فعلی ساخته خواهند شد و فکر می‌کنیم که حتی پس از آن نیز می‌توانیم مجدد قیمت آنها را نصف کنیم.

در ابتدا ساخت هر دیش استارلینک برای این شرکت ۳۰۰۰ دلار هزینه داشت که یعنی اسپیس ایکس با اضافه شدن هر کاربر جدید ضرر می‌کرد. هرچند که مدیرعامل این شرکت چندی پیش اعلام کرد که این شرکت توانسته هزینه ساخت را به حدود ۱۶۰۰ دلار کاهش دهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت این شرکت، دیش مربعی جدید به همراه یک روتر 3 × 3 MU-MIMO عرضه خواهد شد که برخلاف نسل قبل دارای درگاه اترنت داخلی نیست. البته اسپیس ایکس برای کاربرانی که به دنبال استفاده از اینترنت از طریق کابل هستند نیز یک آداپتور اترنت اختصاصی را برای فروش آماده کرده است.

دیش جدید اینترنت ماهواره ای استارلینک

علاوه بر اینها، دیش جدید اینترنت ماهواره ای استارلینک به همراه لوازم جانبی بیشتری برای نصب در خانه عرضه شده است. در راهنمای نصب جدید این شرکت به پایه‌های جدید برای اتصال به اطراف محل نصب و میله‌های افقی برای قرار دادن در حیات خانه اشاره شده است.

استارلینک ادعا می‌کند که دیش‌های جدید برای تمامی سفارش‌های جدید ثبت شده در آمریکا در دسترس خواهند بود. هرچند که کاربران برای دریافت آنها باید اندکی صبور باشند. از زمان آغاز برنامه بتا تاکنون پایگاه کاربران استارلینک مرتبا رشد کرده است. ایلان ماسک نیز در خرداد ماه اعلام کرد که اینم سرویس ۶۹۴۲۰ کاربر فعال داد و این میزان در ۱۲ ماه آينده به ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

هرچند که کاربران اخیرا از تاخیر در تحویل دیش و تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواه ای استارلینک در صورت ایجاد کوچکترین تغییر در آدرس محل دریافت شکایت کرده‌اند. استارلینک در وب‌سایت خود اعلام کرده است که کمبود تراشه باعث شده که تولید با تاخیر مواجه شود و این شرکت نتواند سفارشات را به موقع تحویل دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*