گوشی منعطف پیکسل فولد

ساخت گوشی منعطف پیکسل فولد احتمالا کنسل شده است؛ فرصتی از دست رفته برای گوگل و اندروید

ظاهرا گوگل از ساخت گوشی منعطف پیکسل فولد منصرف شده‌ است. ورود گوگل با Pixel Fold به این بخش از بازار می‌توانست فرصتی طلایی برای اکوسیستم اندروید باشد.

سامسونگ به شدت تمرکز خود را روی دستگاه‌های تاشو گذاشته است. با توجه به فروش موفق گلکسی زد فلیپ و زد فولد 3، این شرکت قصد دارد بخش زیادی از ظرفیت خط تولید خود را به نسل آينده این گوشی‌های تاشو اختصاص دهد.

البته سامسونگ تنها بازیگر این قسمت نخواهد بود و به زودی احتمالا شاهد عرضه گوشی‌های منعطف شرکت‌هایی مثال اوپو، ویوو، شیائومی و حتی آنر نیز خواهیم بود. با این وجود ظاهرا گوگل تصمیم گرفته از رقابت در این بخش پا پس بکشد؛ زیرا شایعات مربوط به کنسل شدن عرضه گوشی منعطف پیکسل فولد در اینترنت منتشر شده است.

البته تصمیم گوگل خیلی غیر منتظره نبود و قابل درک است؛ اما با این وجود می‌تواند روی این شرکت و در نهایت اکوسیستم اندروید تاثیر منفی داشته باشد.

کنسل شدن گوشی منعطف پیکسل فولد

گوشی منعطف پیکسل فولد

توجیه اقتصادی

به گزارش یک منبع ناشناس، دلیل اصلی گوگل برای لغو عرضه گوشی تاشو خود رقابتی نبودن پیکسل فولد در شرایط کنونی بوده است. اگر بخواهیم به شایعات منتشر شده اعتماد کنیم، پیکسل فولد ترکیبی از گلکسی زد فولد 3 و سیستم دوربین پیکسل 3 است. در این مرحله، هر چیزی به غیر از سیستم دوربین پیکسل 6 به شدت برای کاربران ناامید‌ کننده خواهد بود.

درست است که در حال حاضر سه نام بزرگ در حال رقابت با یکدیگر در بازار گوشی‌های تاشو هستند؛ اما این دستگاه‌ها هنوز آنچنان در میان کاربران رایج نشده‌اند. البته گلکسی زد فلیپ 3 فروش خوبی را تجربه کرده است، ولی گوشی منعطف پیکسل فولد باید با گلکسی زد فولد 3 رقابت کند و رقابت با سامسونگ در این قسمت کار آسانی نیست.

گوشی منعطف پیکسل فولد / گلکسی زد فولد 3

سامسونگ گلکسی زد فولد 3

در حال حاضر با وجود حضور گوشی‌های مختلف از برند‌هایی همچون سامسونگ، شیائومی و اوپو در بازار، باز هم بخشی از کاربران به خرید گوشی‌های پیکسل تمایل دارند؛ بنابراین گوگل می‌توانست با ارائه ترکیبی از ویژگی‌های جذاب و قیمت مناسب بخشی از بازار گوشی‌های تاشو را به خود اختصاص دهد. در واقع گوشی منعطف گوگل می‌توانست تجربه کاربری خاصی را ارائه دهد که سبب شود متفاوت از سایر دستگاه‌ها به نظر بیاید.

هرچند که غول فناوری پیش از این نیز سابقه کار روی پروژه‌های گران‌ قیمت و در نهایت عرضه نکردن آنها را داشته است (گوگل گلس) و ظاهرا در مورد Pixel Fold نیز با رویکردی مشابه مواجه هستیم.

کمک به سامسونگ

دیگر دلیل این تصمیم می‌تواند کمک گوگل به سامسونگ برای پیش بردن پروژه گوشی‌های تاشو اندرویدی باشد. چرا که سامسونگ در نقش یک شهروند خوب اندروید ظاهر شده و به گوگل در ایجاد تغییرات مورد نیاز برای بهینه کردن اندروید برای تمامی گجت‌های تاشو کمک زیادی کرده بود. شاید گوگل می‌خواهد با وارد نشدن به این بخش از بازار و ارائه میزانی انحصار برای سامسونگ، از شرکت کره‌ای تشکر کند.

گوشی منعطف پیکسل فولد

هرچند که تصمیم گوگل برای حمایت از پیشتازی سامسونگ در بازار گوشی‌های تاشو لزوما در دراز مدت برای اندروید خوب نیست؛ زیرا به یک برند اجازه می‌دهد که آينده و انتظارات کاربران از دستگاه‌های تاشو اندرویدی را تعیین کند و حتی ویژگی‌هایی را ترویج کند که در نسخه خام اندروید وجود ندارد.

همین نیز باعث می‌شود که اگر گوگل در نهایت تصمیم بگیرد با عرضه نسل جدیدی از گوشی منعطف پیکسل فولد وارد این بازار شود، مخاطب چندان زیادی نداشته باشد؛ زیرا کاربران به دنبال ویژگی‌های دیگری هستند.

بازیگران مختلف در دنیای اندروید

در واقع اشتباه استراتژی گوگل زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم به زودی دیگر سامسونگ تنها برند مطرح در این بخش از بازار نخواهد بود و اوپو، ویوو و آنر نیز با شرکت کره‌ای رقابت خواهند کرد.

این شرکت‌ها معمولا تمایل دارند نسخه اختصاصی خود را به همراه رویکردی متفاوت عرضه کنند و بدون شک گوشی‌های تاشو آنها نیز یک تجربه شخصی‌سازی شده از اندروید را ارائه خواهند داد. یک تجربه کاربری خاص که شاید لزوما با آینده‌ای که گوگل برای اندرویدی متصور است، در یک راستا نباشد. برای نمونه می‌توان از هواوی میت ایکس 2 و شیائومی می میکس فولد نام برد.

گوشی منعطف پیکسل فولد / شیائومی می میکس فولد

شیائومی می میکس فولد

خبر کنسل شدن عرضه گوشی منعطف پیکسل فولد در حالی منتشر شده است که گوگل چندی پیش از اندروید 12L رونمایی کرده بود. این نسخه از اندروید برای نمایشگر‌های بزرگ همچون تبلت‌ها و مانیتور‌های اکسترنال بهینه شده است و بیشتر حول این محور توسعه داده شده که بتواند برنامه‌ها و رابط کاربری را به صورت پویا و با توجه به تغییر در اندازه و شکل نمایشگر (دقیقا همانند گوشی‌های تاشو) تغییر دهد.

جمع‌بندی

در حال حاضر دستگاه‌های تاشو سهم زیادی از بازار گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص نداده‌اند که بخشی از آن به قیمت بالای آنها باز می‌گردد؛ اما شرایط همیشه به این شکل باقی نخواهد ماند.

با توجه به اهمیت روز افزونی که گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در زندگی انسان‌ها و البته شکل دادن به آینده آنها پیدا کرده‌اند، مدت زیادی طول نخواهد کشید که شاهد پنل‌های تاشو با قیمتی مقرون به صرفه در دست بسیاری از کاربران باشیم. این پنل‌های تاشو می‌توانند در دل گوشی‌های منعطف و یا حتی رولی جا بگیرند.

به عنوان سازنده اندروید، این گوگل است که باید آينده این پلتفرم را شکل دهد، نه اینکه تولید کنندگان مختلف از جمله سامسونگ و شرکت‌های چینی آن را به مسیر دلخواه خود ببرند.

گوشی منعطف پیکسل فولد / اندروید 12L

البته منظورمان این نیست که شرکت‌های مختلف نباید در ساخت محصول مورد نظر خود آزاد باشند، بلکه گوگل باید با عرضه گوشی منعطف پیکسل فولد یک دستگاه اندرویدی منعطف استاندارد را به عنوان الگویی در برابر دیگران قرار دهد. تقریبا همانند کاری که مایکروسافت با سری سرفیس انجام می‌دهد.

متاسفانه گوگل در سال‌های اخیر به جای اینکه ابتکار عمل را در دست گیرد، بیشتر به اقدامات رقبا واکنش نشان داده است. به عنوان مثال تنها پس از رونمایی از ویجت‌های صفحه اصلی در iOS بود که گوگل به یاد آورد سال‌ها پیش چنین قابلیتی را در سیستم عامل خود داشته و باید آن را بهبود می‌داده است.

در بازار تبلت‌ها نیز آیپد پرو پیشگام است و سامسونگ و تبلت‌های اندرویدی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. بر اساس شایعات آيفون یا آيپد تاشو تا سال ۲۰۲۳ عرضه نخواهند شد. امیدواریم که گوگل تنها پس از رونمایی از آنها به فکر عرضه گوشی منعطف پیکسل فولد نیفتد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. علی اصغر براتی علی آباد

    سلام میخواستم ببینم برای نوت 9پرو شیامی هم اندروید جدیدتری اومده یانه باهمون 11بایدسرکنیم
    باتشکر از زحمات شما
    گوشی شیامی نوت 9 پرو