سلف سرویس اپل

پروژه سلف سرویس اپل، به شما امکان تعمیر آیفون در خانه را می‌دهد!

معمولاً هنگامی که مشکلی برای محصولات اپل پیش آید باید آن را به اپل استورها و مراکز تخصصی برد، اما با سلف سرویس اپل این شرایط تغییر می‌کند.

کمپانی «اپل» (Apple) در حال بازگشایی بخش تعمیرات خودت انجام بده، برای تعمیرات گوشی‌های آیفون و مک‌ها است. این کمپانی قصد دارد شروع به فروش قطعات و ابزار و ارائه دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه تعمیر محصولات اپل در خانه، بدون نیاز به آوردن آن‌ها به فروشگاه یا تعمیرگاه شخص ثالث کند. اپل قصد دارد با آیفون 12 و 13 شروع کند و پس از آن مک‌های مجهز به تراشه M1 در این پروژه قرار خواهند گرفت. در ابتدا قادر خواهید بود نمایشگر، باتری و دوربین آیفون را با استفاده از قطعات اپل تعویض کنید و گزینه‌های دیگر بعداً ارائه می‌شوند.

این یک تغییر بزرگ از اپل محسوب می‌شود، زیرا که در طول تاریخ این کمپانی در برابر حرکت حق تعمیر و هر گونه تعمیراتی که خارج از فروشگاه‌های خود رخ می‌دهد، بسیار سختگیر بوده است. حتی در همین هفته، اپل نرم‌افزاری را کنار کذاشت که در صورت تعویض صفحه نمایش توسط مشتریان، «فیس آیدی» (Face ID) آن‌ها کار نمی‌کرد.

این برنامه تعمیر سلف سرویس اپل نامگذاری شده و اوایل سال آینده در ایالات متحده راه‌اندازی می‌شود و سپس به کشورهای دیگر گسترش می‌یابد. به گفته اپل، این قضیه فقط برای تکنسین‌های که دانش و تجربه تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی را دارند طراحی شده است و اکثر مشتریان همچنان باید به یکی از مراکز تخصصی و افراد متخصص مراجعه کنند؛ با این حال اپل دارد شرایطی را برای مشتریانی فراهم می‌کند که مایل هستند تعمیرات را خودشان به تنهایی انجام دهند.

طبق گفته وب‌سایت «تک‌کرانچ» (TechCrunch)، انجام این تعمیرات توسط خودتان، ضمانت نامه دستگاه را باطل نمی‌کند، اگرچه آسیب رساندن به دستگاه در هنگام فرآیند تعمیر ممکن است باعث باطل شدن ضمانت نامه شود.

این تغییر همچنین به تقویت بیشتر اپل در فرآیند تعمیر کمک می‌کند. این شرکت قبلاً برنامه‌ای برای فروش قطعات اصل به تعمیرگاه‌های شخص ثالث را داشت و اعلامیه امروز این احتمال را افزایش می‌دهد که مشتریان قطعات با قیمت مقطوع و بدون تخفیف را از اپل بخرند.

«آی فیکسیت» (iFixit)، منبع اصلی برای قطعات و دستورالعمل‌های تعمیرات سلف سرویس اپل، از این اقدام استقبال کرد اما به هشدارهای قابل توجه‌ای نیز اشاره داشت. «الیزابت چمبرلین»، یکی از مسئولین آی فیکیسیت, اعلام کرد:« این تصمیم اپل یک امتیاز انحصاری قابل توجه برای شایستگی جمعی و گروهی ماست که بسیاری از استدلال‌هایی را که اپل و سایر شرکت‌ها علیه حق تعمیر مطرح کرده‌اند، بی اعتبار می‌کند».

اما چمبرلین خاطرنشان کرد که این هنوز آن انقلاب تعمیر منبع بازی نیست که ما به دنبال آن بودیم، زیرا به نظر می‌رسد همچنان از محدودیت‌هایی پشتیبانی می‌کند که مستلزم خرید مستقیم قطعات از اپل است.

اپل می‌گوید که قصد دارد بیش از دویست قطعه و ابزار مجزا بفروشد. این شرکت همچنین کتابچه راهنمای تعمیرات را ارائه می‌دهد که مشتریان می‌توانند قبل از خرید قطعات آن را بررسی کنند. قیمت گذاری بر روی قطعات و ابزارها هنوز اعلام نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*