تلسکوپ فضایی جیمز وب ، موجودات فضایی را ظرف 20 ساعت پیدا می‌کند

تلسکوپ فضایی جیمز وب که پس از استقرار در فضا به برترین رصدخانه علوم فضایی جهان تبدیل خواهد قادر است موجودات فضایی را ظرف مدت 20 ساعت پیدا کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب طی چند هفته آینده به فضا پرتاب خواهد شد تا نسل بعدی نجوم را آغاز کند. در واقع با پرتاب جیمز وب در ماه دسامبر 2021 به فضا شاهد شروع فصل جدیدی برای مطالعه جهان هستی خواهیم بود که به باور ناسا و کارشناسان این حوزه، تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند نشانه‌های از حیات را در اتمسفر سیارات دور دست کشف کند. در واقع جیمز وب قادر است نشانه‌های حیات را در سیارات فراتر از منظومه شمسی فقط طی 20 ساعت آشکار سازد. به طور کلی این تلسکوپ فضایی طراحی شده تا مطالعات سیارات فراخورشیدی را متحول کند.

کشف موجودات فضایی با تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب

محققان برای کشف و تجزیه و تحلیل ویژگی‌های جهان‌های بیگانه دورتر از منظومه شمسی به روش‌های مختلفی دسترسی دارند، اما تاکنون دانشمندان به تلسکوپی مانند جیمز وب برای دیدن دنیاهای بیگانه به همان شکلی که ما سیارات منظومه شمسی را رصد می‌کنیم، آن هم فقط با بازتاب نورد خورشید، دسترسی نداشتند.

در واقع روش گذر (transit) در این حوزه توانسته به قدرتمندترین روش برای کشف سیارات دوردست تبدیل شود. روش گذر ابزاری برای شناسایی و مطالعه ویژگی‌های یک سیاره به کمک کم و زیاد شدن روشنایی آن از بازتاب نور سیاره میزان شناخته می‌شود؛ در این حالت سیاره مورد نظیر از میان ستاره میزان خود و تلسکوپ گذر خواهد کرد. این روش در واقع شبیه یک خورشید گرفتگی بسیار کوچک خواهد بود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

اما پس از اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت در فضا استقرار پیدا کند، باعث تحول مطالعات سیارات فراخورشیدی خواهد شد. در واقع دانشمندان به کمک آن می‌توانند نشانه‌های زیستی را در جو جهان‌های بیگانه از طریق طیف سنجی انتقالی کشف کنند.
به گفته دانشمندان این حوزه، در کهکشان ما حدود 300 میلیون سیاره قادر به پشتیبانی حیات هستند. محققان با کمک جیمز وب به دنبال دو ترکیب متان (CH۴) و کربن دی اکسید (C۰۲) خواهند بود که کشف آنها از وجود حیات در سیارات دوردست حکایت خواهد داشت.

دانشمندان احتمال می‌دهند با تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌توان در سیاره TRAPPIST-۱e نشانه‌هایی از حیات را کشف کرد. این سیاره از شرایط جوی مشابه با زمین نخست‌زیستی یا آرکئن”(Archean) بهره می‌برد؛ شرایطی که سیاره زمین حدود 2.5 تا 4 میلیارد سال قبل با آن مواجه بود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

در حالی که تا به امروز در خصوص ترکیب لایه ابر یا مه در سیاره TRAPPIST-۱e هیچ اطلاعاتی در دست نیست، اما محققان بر این باورند به کمک جیمز وب فقط با 5 تا 10 گذر مشترک که با منشور طیف‌نگار نزدیک به فرو سرخ تلسکوپ (NIRSpec) سنجیده می‌شود، می‌توانند نشانه‌های قوی از حیات در این سیاره را کشف کنند. البته این طرح زمانی اجرایی خواهد شد که اتمسفر این سیاره صاف بوده و فشار لایه ابر یا مه آن میان 100 تا 600 میلی‌بار باشد.

به طور کلی برای اینکه بتوان سیاره‌ای را با جوی مناسب برای زندگی در مکانی فراتر از منظومه شمسی کشف کرد به چندین سال زمان نیاز خواهد بود، اما با توانایی‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب اکنون می‌توان بیش از پیش به کشف موجودات فضایی در میلیون‌ها سیاره در کهکشان راه شیری امیدوار بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*