بهترین ارزهای دیجیتال

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2022

بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید و سرمایه گذاری در 2022 کدام است؟ در این مطلب برترین و سودآورترین رمز ارزها برای سرمایه گذاری را معرفی می‌کنیم.

نگاه به ارزهای دیجیتال، از دارایی‌های بی‌ارزش و بدون پشتوانه به آینده سیستم‌های مالی و دنیای اقتصاد تغییر کرده است. روزی بیت کوین یک طرح پوچ و حتی کلاهبرداری خطاب می‌شد، اما آشنایی بیشتر دنیا با این سیستم انتقال پول خارق‌العاده سبب شد نگاهش را رفته رفته تغییر بدهد. البته در حال حاضر دیگر بیت کوین تنها ارز دیجیتال نیست و رقبای دیگری نیز ظهور کرده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم شما را با بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال‌ های پیش رو مخصوصا در 2022 آشنا کنیم.

بیت کوین اولین تلاش انسان برای خلق یک سیستم پولی دیجیتال نبود، اما تبدیل به بهترین دستاورد در این زمینه شد. Bitcoin را یک «ارز دیجیتال رمزنگاری شده» یا به انگلیسی “Cryptocurrency” خطاب می‌کنند، چرا که سیستم آن به شدت متکی به الگوریتم‌ها و تکنیک‌های رمزنگاری است. این یکی از اصلی‌ترین دلایل امنیت فوق‌العاده بالای آن محسوب می‌شود. چنین ویژگی درباره بهترین ارزهای دیجیتال معرفی شده در این مطلب نیز صدق می‌کند.

بستر و دلیل اصلی موفقیت بیت کوین فناوری بلاک چین است. به زبان ساده می‌توان آن را یک نوع پایگاه داده با ساختار کاملا متفاوت خطاب کرد. در اینجا اطلاعات به جای ذخیره شدن در قالب جداول (مثل دیتابیس‌های عادی) در قالب مجموعه‌هایی به نام بلاک نگهداری می‌شوند. سپس این بلاک‌ها به یکدیگر وصل می‌شوند و زنجیره‌ای از بلاک‌ها شکل می‌گیرد. انتخاب نام بلاک چین (BlockChain – زنجیره بلوکی) بر اساس همین ساختار بوده است. بهترین ارزهای دیجیتال همگی از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند.

بیت کوین به عنوان اولین در فهرست بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری، در سال 2009 راه‌اندازی شد، اما ظهور اتریوم، دومین گزینه در این فهرست، در سال 2015 سبب شد به کاربردهای باورنکردنی و خارق‌العاده فناوری بلاک چین پی ببریم. دو سال بعد یعنی در سال 2017-2018 کریپتوکارنسی از یک حوزه کوچک، به لطف دستاوردهای اتریوم، تبدیل به یک صنعت تمام عیار شد. بخش زیادی از بهترین ارزهای دیجیتال در همین بحبوحه شکل‌گیری صنعت کریپتوکارنسی طی سال 2017 و بعد از آن ایجاد شدند.

رفع مسئولیت

سرمایه گذاری در تمام بازارها، از بورس و فلزات گرانبها مثل طلا گرفته تا ارزهای دیجیتال همراه با ریسک است. این مطلب به هیچ عنوان به معنی توصیه گجت نیوز به سرمایه گذاری نیست و شما باید بعد از تحقیقات کافی و با مسئولیت شخصی اقدام به سرمایه گذاری کنید. موارد مندرج در این مقاله، صرفا نتیجه تحقیق و تحلیل بازار بوده و نویسنده و وب سایت گجت نیوز هیچگونه مسئولیتی در قبال سرمایه گذاری افراد و سود و زیان احتمالی آنها، به عهده ندارد.

معرفی بهترین ارزهای دیجیتال ؛ یک سرمایه گذاری مطمئن داشته باشید

در بازارهای مالی مخصوصا رمز ارزها سرمایه گذاری با سود قطعی وجود ندارد، به همین دلیل باید با احتیاط انتخاب کرد. دارایی‌های زیادی با احتمال رشد بالا وجود دارند،‌ اما به همان اندازه در معرض خطر ریزش هستند. به عبارتی ریسک آن‌ها بالا است. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم بهترین ارزهای دیجیتال که احتمال ریزش آن‌ها بسیار بسیار کم است و بر اساس تحلیل بنیادی آینده‌ای روشن در پیش دارند را معرفی کنیم.

در فهرست زیر، سه یا چهار حرف انگلیسی که داخل پرانتز کنار نام پروژه نوشته شده‌اند، نماد آن ارز دیجیتال هستند.

لازم به ذکر است که این مقاله با همکاری صرافی بیت 24 تهیه شده است.

بیت کوین (Bitcoin – BTC)

ایده اولیه بیت کوین در سال 2008 توسط فرد (یا گروهی) با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو مطرح و شبکه آن بعد از برنامه‌نویسی در سال 2009 راه‌اندازی شد. این هویت مرموز، نام ابداع خود را «بیت کوین، یک سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا» (Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System) قرار داد. اگرچه رقبای زیادی با قابلیت‌های بیشتر و سرعت پردازش بالاتر تا امروز به وجود آمده، اما همچنان در فهرست بهترین ارزهای دیجیتال Bitcoin پیشتاز است.

بیت کوین

همانطور که گفتیم قبل از ظهور آن نیز سیستم‌های پولی دیجیتال متعددی ایجاد شده بودند،‌ اما دو ویژگی بسیار مهم سبب جلب توجه افکار عمومی به بیت کوین شد؛ امنیت بسیار بالا و مقاومت زیاد در برابر هک به خاطر استفاده از فناوری بلاک چین و همچنین غیر متمرکز بودن، دو خاصیت مهم اولین و بهترین ارز دیجیتال رمزنگاری شده محسوب می‌شوند.

سازنده، ابداع خود را یک سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا خطاب می‌کند. ساختار غیر متمرکز این شبکه پولی سبب این نحوه کار شده است؛ در بیت کوین به عنوان پرچمدار بهترین ارزهای دیجیتال خبری از یک مرجع مرکزی، مثل یک بانک، به عنوان واسطه نیست. پس سروری مرکزی نیز وجود ندارد. کاربران به صورت همتا به همتا و بدون وجود واسطه به یکدیگر پول انتقال می‌دهند.

غیر متمرکز بودن مزایای زیادی به ارمغان آورده است. نخست این که یک مرجع نظیر یک فرد، تیم، گروه، شرکت، سازمان یا مخصوصا یک دولت نمی‌تواند به دور از چشم کاربران شبکه پولی، از قدرت خود سواستفاده و آن را دست‌کاری کند. نمونه‌ای واضح چاپ پول بدون پشتوانه توسط بانک‌های مرکزی است که ثمره‌ای به جز افزایش تورم ندارد. این اتفاق به خاطر متمرکز بودن شبکه مالی رخ می‌دهد. اما در بیت کوین به جای یک سرور مرکزی، شبکه از چند ده هزار کامپیوتر (ماینر) واقع در سراسر دنیا (پراکنده، توزیع شده و غیر متمرکز) تشکیل می‌شود. اتخاذ هر تصمیمی در اینجا منوط به موافقت تمام اعضا است.

از سال 2017 به بعد علاوه بر افراد، رفته رفته شرکت‌ها و مخصوصا موسسات سرمایه گذاری نیز به خرید بیت کوین رو آوردند. به همین دلیل قیمتش با رشدی انفجاری از زیر هزار دلار تا بالای 60 هزار دلار صعود کرد. تا امروز چند صد هزار رمز ارز ایجاد شده که تعدادی از آن‌ها در کنار بیت کوین جزو بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری هستند، اما BTC همچنان مارکت دامیننس خود را بالای 40 درصد نگه داشته است؛ از کل سرمایه در گردش داخل بازار کریپتوکارنسی، بالای 40 درصد به BTC تعلق دارد.

شاید بیت کوین دیگر نتواند در زمان کوتاه سرمایه شما را چند ده برابر کند، اما در مقایسه با سایر رمز ارزها حتی بقیه بهترین ارزهای دیجیتال ریسک کمتری دارد؛ مارکت کپ یا همان ارزش بازار این دارایی به بالای 1 تریلیون دلار رسیده و جایگاهش را مستحکم کرده است. پس برای سرمایه گذاری گزینه‌ای مطمئن‌تر با ریسک کمتر محسوب می‌شود.

اتریوم (Ethereum – ETH)

تا قبل از ظهور اتریوم در سال 2015 بلاک چین صرفا یک فناوری برای ساخت شبکه‌های پولی به نظر می‌رسید، اما تولد آن سبب شد به پتانسیل بالا و کاربردهای باورنکردنی این تکنولوژی پی ببریم. بیت کوین فقط یک شبکه برای انتقال پول دیجیتال است، اما اتریوم یک اکوسیستم کاربردی برای ساخت انواع اپلیکیشن و بازی است. اما چه چیزی اتریوم را اینقدر ارزشمند و دومین گزینه در فهرست بهترین ارزهای دیجیتال می‌کند؟ به خاطر استفاده از فناوری بلاک چین اپلیکیشن‌های ساخته شده روی آن غیر متمرکز هستند و در برابر سانسور و دست‌کاری مصونیت دارند.

اتریوم

برای اکوسیستم‌ها و پلتفرم‌های بلاک چینی یک رمز ارز در نظر گرفته می‌شود. در Ethereum این ارز ETH یا اتر نام دارد. ETH پشت سر BTC و با اختلاف از رقبا دارای بالاترین مارکت کپ است. مارکت دامیننس آن بالای 18 درصد است. تحلیلگران زیادی عقیده دارند اتریوم به خاطر کاربردی بودن و ارائه قابلیت‌هایی ورای یک انتقال پول ساده، در آینده‌ای نزدیک جایگاه بیت کوین را تصاحب خواهد کرد. پس به عقیده آن‌ها بهترین و آینده‌دارترین ارز دیجیتال Ethereum است. این پروژه به دست گروهی از نوابغ برنامه‌نویسی ایجاد شد، اما رهبر آن‌ها آقای ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) بود. با مطالعه بیوگرافی وی متوجه خواهد شد او یکی از ده نابغه قرن است.

در بطن ماجرا، اتریوم را باید اکوسیستمی برای ساخت قراردادهای هوشمند (اسمارت کانترکت) خطاب کرد. اپلیکیشن غیر متمرکز در واقع یک رابط کاربری برای استفاده از قراردادهای هوشمند است. در اینجا تمام برنامه‌ها با استفاده از اسمارت کانترکت‌ها ایجاد می‌شوند. آن‌ها سال‌ها قبل از ظهور بهترین ارزهای دیجیتال حتی بیت کوین، البته در سطحی پایین، نیز وجود داشتند، اما در صنعت کریپتوکارنسی تعریف ما از قراردادهوشمند یک اپلیکیشن اجرا شده روی یک بلاک چین است.

اسمارت کانترکت‌ها به ما اجازه می‌دهند پروتکل‌های تراستلس ایجاد کنیم. در آن‌ها دو یا چند طرف قادر خواهند بود بدون نیاز به شناخت هم و داشتن اعتماد به یکدیگر، تعهداتی را انجام دهند. این اطمینان برای تمام طرفین قرارداد وجود دارد که در صورت عدم تحقق شرایط از پیش مشخص شده (به صورت توافقی)، قرارداد هوشمند اجرا نمی‌شود. از طرفی واسطه‌ها از بین رفته و هزینه‌های عملیاتی شدیدا کاهش پیدا کرده‌اند.

به عنوان یک مثال بسیار ساده از کاربرد اسمارت کانترکت این سناریو را در نظر بگیرید: تنها در صورت ارسال 50 عدد ETH به یک قرارداد هوشمند سند مالکیت به نام فرستنده خواهد شد. فروشنده مطمئن است که خریدار کمتر از مبلغ توافقی ارسال نخواهد کرد. خریدار نیز اطمینان دارد که فروشنده نمی‌تواند بعد از گرفتن پول از انتقال مالکیت خودداری کند. به لطف ثبت شدن همه چیز در بلاک چین امکان فروش خانه به چند نفر و همچنین نیاز به پرداخت پول به واسطه‌ها از بین می‌رود.

برخی از بهترین ارزهای دیجیتال کنونی بازار برای سرمایه گذاری پلتفرمی برای ساخت اسمارت کانترکت‌ هستند. آن‌ها با اتریوم رقابت می‌کنند. برخی همانند سولانا و کاردانو، که در ادامه معرفی خواهیم کرد، به حدی پیشرفت کرده‌اند که قاتل اتریوم خطاب می‌شوند. آن‌ها در صورت برطرف نشدن مشکلات مهم Ethereum در آینده نزدیک جایگاه آن را تصاحب خواهند کرد.

اتریوم چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال است و برخلاف بیت کوین، بدون پشتوانه خطاب کردن آن گناهی نابخشودنی است، هر چند می‌توان دلایل زیادی برای پشتوانه‌دار بودن بیت کوین نیز بیان کرد! آن چه تا امروز از پیشرفت سریع‌تر Ethereum جلوگیری کرده سرعت بسیار پایین پردازش تراکنش‌ها در آن است. قرار است در سال 2022 یا 2023 ورژن دوم اکوسیستم نام برده با نام Ethereum 2.0 راه‌اندازی شود. بعد از آن، شاهد انفجاری در میزان کاربرد و استفاده افراد و شرکت‌های مختلف از اتریوم خواهیم بود که افزایش قیمت یکی از بهترین ارزهای دیجیتال یعنی ETH را در پی دارد.

سولانا (Solana – SOL)

اکوسیستم‌ها و پلتفرم‌های متعددی برای ساخت قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیر متمرکز ایجاد شده‌اند، اما تمام آن‌ها ظرفیت رقابت شانه به شانه و تهدید اتریوم را ندارند. در بین بی‌شمار پروژه این چنینی، در حال حاضر خطرناک‌ترین قاتل Ethereum سولانا است و یکی از بهترین ارزهای دیجیتال به منظور سرمایه گذاری به شمار می‌رود.

سولانا

سولانا (Solana) یک شبکه بلاک چینی متمرکز بر فراهم کردن امکان ایجاد تراکنش‌های سریع با توان عملیاتی بالا است. در اینجا از الگوریتم کاملا متفاوتی در مقایسه با بیت کوین و اتریوم برای بررسی و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌شود، به همین دلیل سرعت بالاتری دارد.

در دنیای بلاک چین و ارز دیجیتال، دو معضل و چالش اساسی وجود دارند که ترمز رشد سریع‌تر آن را کشیده‌اند. اولین مورد مقیاس پذیری است. به طور کلی در تمام شبکه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری (مانند پایگاه‌های داده یا موتورهای جستجو)، کلمه مقیاس پذیری به قابلیت آن در اداره مقدار رو به رشد کار اشاره دارد؛ سیستم چقدر در برابر افزایش درخواست‌ها و فشار بیشتر پاسخگو خواهد بود.

بیت کوین و اتریوم در این زمینه ضعف دارند. آ‌ن‌ها با افزایش میزان تراکنش‌ها قادر به پاسخگویی مناسب نیستند، در نتیجه زمان انتظار برای انجام تراکنش‌ها و مخصوصا کارمزدها افزایش پیدا می‌کند. اگرچه BTC و ETH را در صدر بهترین ارزهای دیجیتال معرفی کردیم، اما شبکه این دو رمز ارز در هر ثانیه به ترتیب قادر به پردازش متوسط 7 و 25 تراکنش هستند! آن را با توان پردازش 10 هزار عددی سیستم‌های بانکی (متمرکز) سنتی مقایسه کنید. به همین دلیل برای انتقال باید چند دقیقه و در برخی مواقع چند ساعت منتظر بمانید و مبالغ بالایی برای کارمزد پرداخت کنید. کارمزد در شبکه اتریوم، حین بالا رفتن ترافیک، ممکن است به بالای 4 میلیون تومان برسد!

اما سولانا چطور توانسته اکوسیستم عظیمی مثل اتریوم را تهدید کند؟ Solana به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال جزو معدود پروژه‌های لایه اولی است که بدون تکیه بر پروتکل‌های لایه دومی (برون زنجیره‌ای، روش‌های انجام پردازش بیرون بلاک چین اصلی و سپس ثبت آن در این پایگاه داده به مرور زمان)، می‌تواند در هر ثانیه بیش از 50,000 تراکنش را پردازش و تایید کند. حتی برخی پروتکل‌های لایه دوم نیز چنین توان عملیاتی ندارند.

همین مسئله سبب شد ارز دیجیتال اکوسیستم نام برده یعنی SOL، از ابتدای سال 2021 (دی 1399) و طی کمتر از ده ماه بالای 17 هزار درصد رشد کند! باورنکردنی است! پروژه نام برده عرضه اولیه سکه (ICO) خود را در مارس 2020 (اسفند 98) اجرا و طی آن بیش از 25.6 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرد. گفتنی است عرضه اولیه روشی برای فروش ارز دیجیتال یک پروژه بلاک چینی قبل از شروع به کار آن با هدف جذب سرمایه کافی برای توسعه است. در ژوئن 2021 (خرداد 1400) سولانا توانست 314 میلیون دلار دیگر برای توسعه‌های آتی خود سرمایه جذب کند. طی سال‌های اخیر، سولانا یکی از بهترین ارزهای دیجیتال از نظر سودآوری بوده است.

سولانا خطری جدی برای اتریوم است. اگر اتریوم نتواند هر چه زودتر مشکل مقیاس‌ پذیری خود را برطرف کند، با در نظر گرفتن سرعت رشد اکوسیستم سولانا و مهاجرت پلتفرم‌ها به آن بعید نیست فرضیه قتل Ethereum به دست Solana از حرف تبدیل به عمل شود. با وجود رشد 17 هزار درصدی SOL از ابتدای سال میلادی جاری، هنوز تحلیلگران زیادی آن را جزو بهترین ارزهای دیجیتال سودآور می‌شناسند و عقیده دارند در آینده‌ای نزدیک قیمتش باز هم چند برابر خواهد شد.

کاردانو (Cardano – ADA)

کاردانو محصول سال 2015 است و تا قبل از ظهور سولانا جدی‌ترین قاتل اتریوم تصور می‌شد، اما اکنون پشت سر سولانا در حال حرکت است. با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که بنیاد این پروژه دارد، بعید نیست با جهشی ناگهانی علاوه بر سولانا، جایگاه اتریوم را نیز در فهرست بهترین ارزهای دیجیتال تصاحب کند. نماد ارز دیجیتال آن ADA است.

کاردانو

کاردانو زائیده فکر یکی از بنیان‌گذاران اتریوم است؛ چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) در سال 2015 و بعد از ترک تیم توسعه اتریوم به خاطر اختلاف نظر با ویتالیک بوترین، طرح کاردانو را ارائه کرد. ویتالیک بوترین دوست داشت Ethereum به شکل یک سازمان غیر انتفاعی کار کند، اما آقای چارلز هاسکینسون به رویکرد تجاری علاقه‌مند بود.

کاردانو در سال 2017 شروع به کار کرد. هدف آن به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری سودآور، ارائه یک اکوسیستم بلاک چینی کاملا منطبق با تحقیقات پیر ریویو (Peer Review) است. تحقیق و مطالعه بخشی جدانشدنی از فرآیند توسعه این پروژه است و به شدت به مطالعات آکادمیک وابستگی دارد.

وقتی Cardano معرفی شد، نسل سوم بلاک چین نام گرفت. در این دسته‌بندی نسل اول و دوم به ترتیب Bitcoin و Ethereum هستند. چارلز هاسکینسون جزو سازندگان اصلی اتریوم بود، پس به خوبی نسبت به ضعف‌ها و مشکلات آن آگاهی داشت. در نتیجه تلاش کرد از تکرار آن‌ها در کاردانو جلوگیری کند.

کاردانو با استفاده از اصول ریاضی در مکانیسم اجماع و استفاده از یک معماری چندلایه منحصربه‌فرد خود را متمایز کرده است. از طرفی دیگر، با وجود غیر متمرکز بودن، توسعه‌دهنده این شبکه در تلاش است تا به جای قانون‌گریزی، تا جای ممکن با رگولاتورها و سازمان‌های نظارتی همکاری کند. به عنوان مثال بنیاد کاردانو چندی پیش از همکاری با گروه ویژه اقدام مالی (FATF –> Financial Action Task Force) برای مبارزه با پولشویی و حمایت از تروریسم خبر داد. این تفاوت رویکرد تجاری با یک بنیاد غیر متمرکز است.

شبیه سولانا در اینجا نیز از الگوریتم متفاوتی برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌شود، به همین دلیل سرعت تایید بالاتر و کارمزد پایین‌تر است. در توسعه این پروژه از شواهد و روشهای مبتنی بر علم و تحقیقات آکادمیک پیروی می‌شود. به همین دلیل هر پروپوزال یا تغییر در پلتفرم بر اساس مقالات و تحقیقات پیر ریویو شده صورت می‌گیرد. این برای اهل دانش بسیار جذاب است! از طرفی دیگر نقشه راه آن به ظرافت طراحی و از ابتدا سال‌ها دورتر دیده شده است. به همین دلیل مسیر مقابلش شفاف و آینده روشن آن قابل پیش‌بینی است.

پولکادات (Polkadot – DOT)

یکی از دو معضل اساسی شبکه‌های بلاک چینی را مقیاس‌ پذیری ضعیف بیان کردیم. دومین مورد انزوا است؛ شبکه‌های بلاک چینی به شدت منزولی هستند و نمی‌توانند خیلی راحت با یکدیگر تعامل برقرار و داده جابه‌جا کنند. پولکادات آمده تا بلاک چین‌ها قادر باشند زیر یک سقف با یکدیگر کار کنند.

پولکادات

جالب است بدانید پولکادات، یکی دیگر از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری، محصول یکی دیگر از بنیان‌گذاران اتریوم است؛ گاوین وود (Gavid Wood)، یکی از اعضای تیم توسعه اتریوم، آن را ساخت. در وایت پیپر Polkadot سه اصطلاح مهم وجود دارند که درک نحوه کار آن را راحت‌تر می‌کنند.

  • زنجیره رله (The Relay Chain): این زنجیره اصلی اکوسیستم مورد بحث است و همه بلاک چین‌های جداگانه به آن اتصال پیدا می‌کنند.
  • زنجیره‌های موازی (The Parachain): آن‌ها بلاک چین‌های جداگانه و منحصربه‌فرد هستند که به واسطه شبکه پولکادات به طور موازی اجرا می‌شوند.
  • زنجیره پل (The Bridge Chain): هدف از ساخت این زنجیره فراهم کردن امکان اتصال بلاک چین‌هایی است که از پروتکل‌های گاورننس پولکادات استفاده نمی‌کنند.

اکوسیستم‌های بزرگی برای حل مشکل مقیاس‌ پذیری در بلاک چین‌ها به وجود آمده‌اند. به عنوان نمونه باید به سولانا، کاردانو، آوالانچ، فانتوم و تعدادی دیگر اشاره کرد که همگی جزو بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری هستند. اما پولکادات در حل چالش دوم یعنی منزوی بودن شبکه‌های بلاک چینی هیچ رقیبی در سطح خود ندارد. به همین دلیل ارز دیجیتال آن با نماد DOT گزینه‌ای فوق‌العاده برای سرمایه گذاری است.

بایننس کوین (Binance Coin – BNB)

از ابتدای ظهور رمز ارزها، صرافی‌های متعددی برای خرید، فروش و مبادله آن‌ها توسعه یافتند. برخی از پلتفرم‌های قدیمی هنوز به فعالیت ادامه می‌دهند و تعدادی دیگر کاملا محو شده‌اند. در مقایسه با صرافی‌های کریپتوکارنسی محبوب، بایننس دیرتر شروع به فعالیت کرد (سال 2017)، اما موفق شد در زمانی کوتاه همه رقبا را زیر پای خود له کند! در حال حاضر بایننس از نظر حجم معاملات روزانه با اختلاف بسیار زیاد از بقیه رقبا بالاتر است. از طرفی Binance از یک پلتفرم مبادله ارز دیجیتال عادی تبدیل به اکوسیستمی غول‌آسا با دو بلاک چین بزرگ شده است. طبیعی است یک بستر با این عظمت رمز ارز اختصاصی خود را داشته باشد؛ این اکوسیستم از بایننس کوین قدرت می‌گیرد که یکی از بهترین و ارزشمندترین ارزهای دیجیتال کنونی است.

بایننس کوین

جالب است بدانید در اولین سال شروع به کار Binance رمز ارز BNB یک توکن اتریومی بود، اما بعد از راه‌اندازی بایننس چین تبدیل به یک کوین با بلاک چینی مجزا شد. از جمله بی‌شمار کاربردهای بایننس کوین در اکوسیستم نام برده باید به پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در صرافی اصلی (متمرکز) و صرافی غیر متمرکز Binance، پرداخت کارمزد انجام تراکنش بر بستر بایننس چین (BEP2) و بایننس اسمارت چین (BEP20)، انجام خریدهای آنلاین با استفاده از بایننس کارت یا بایننس پی و دیگر موارد اشاره کرد.

کاربران فعال در صرافی بایننس همیشه مقداری بایننس کوین نگهداری می‌کنند. نخست این که بایننس کوین یکی از بهترین ارزهای دیجیتال است و اکنون از نظر ارزش کل بازار (مارکت کپ) با داشتن حدود 100 میلیارد دلار سرمایه پشت سر بیت کوین و اتریوم قرار دارد. با در نظر گرفتن قدرت Binance و رشد و توسعه مداوم آن می‌توان به آینده روشن و افزایش قیمت BNB امیدوار بود. نکته دیگر پرداخت کارمزد مبادلات است. اگر در کیف پول خود بایننس کوین داشته باشید، کارمزد خرید و فروش‌ها از آ‌ن کسر می‌شود، در غیر این صورت باید کارمزد را با ارز دیجیتال در حال خرید یا فروش پرداخت کنید؛ تصور کنید در حال خرید یک عدد اتریوم در این صرافی هستید، اما به خاطر کسر شدن کارمزد در نهایت مقداری اعشاری (مثلا 0.998) واحد دریافت کنید!

بایننس کوین منظم‌ترین برنامه توکن سوزی را دارد. صرافی هر سه ماه یک مرتبه بخشی از درآمد خود را صرف خرید مقداری BNB از بازار می‌کند. سپس این مقدار رمز ارز از بین برده خواهد شد. نتیجه، افزایش قیمت ارزهای باقی مانده در بازار است. به همین دلایل باید بایننس کوین را یکی از بهترین ارزهای دیجیتال دانست.

آوالانچ (Avalanche – AVAX)

مهمترین مشکل شبکه‌های بلاک چینی را مقیاس پذیری پایین بیان کردیم. برخی بسترها همانند بایننس تلاش کرده‌اند با کمی متمرکز کردن شبکه این مشکل را برطرف کنند، اما یک معیار و خاصیت اساسی را زیر پا گذاشته‌اند. اما آوالانچ تلاش می‌کند بدون فدا کردن خاصیت عدم تمرکز، مقیاس‌پذیری را بهبود بدهد. بعد از سولانا و کاردانو، خطرناک‌ترین رقیب اتریوم آوالانچ است. رمز ارز آن با نماد AVAX یکی از باارزش‌ترین‌ها و جزو بهترین ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

آوالانچ

اکوسیستم آوالانچ از سه بلاک چین با نام‌های X-Chain ،C-Chain و P-Chain تشکیل می‌شود. جدا کردن بستر به سه بلاک چین راهکار آن برای بهبود مقیاس پذیری بوده است. هر یک دارای کاربرد متفاوتی است. مثلا X-Chain به منظور مدیریت دارایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از پروتکل اجماع اختصاصی آوالانچ (آدم برفی – SnowMan) برای این کار استفاده می‌کند. C-Chain برای ساخت قراردادهای هوشمند و P-Chain برای هماهنگ نگه داشتن ولیدیتورها (اعتبارسنج‌ها، بررسی‌کنندگان تراکنش‌ها) کاربرد دارد.

یکی از بهترین ارزهای دیجیتال طی سال 2021 از نظر میزان رشد آوالانچ (آواکس) بوده است. انتظار داریم صعود آن با توجه به پتانسیل بالای اکوسیستم همچنان ادامه داشته باشد.

فایل کوین (FileCoin – FIL)

بلاک چین ما را در مسیر وب 3.0 (نسخه سوم اینترنت) قرار داده است، جایی که در آن تمام سرویس‌ها غیر متمرکز هستند و دست واسطه‌ها قطع شده است. در فضای ذخیره‌سازی یکی از بهترین ارزهای دیجیتال فایل کوین محسوب می‌شود. فایل کوین به زبان ساده یک سرویس ذخیره‌‌سازی غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین است. این پروژه امکانی فوق‌العاده را برای کاربران فراهم کرده است؛ فضای هارد بدون استفاده و خالی خود را در اختیار بقیه قرار بدهید و به ازای آن ارز دیجیتال FIL دریافت کنید. فرض کنید سال‌ها است چند صد گیگابایت فضای هارد دیسک شما خالی مانده است، در حالی که می‌توانید مثل یک آپارتمان خالی آن را اجاره بدهید.

فایل کوین

در آن سو کاربران نیازمند فضایی برای ذخیره‌سازی فایل نیز به ویژگی‌های بیشتری در مقایسه با گوگل درایو و دراپ باکس (سرویس‌های ذخیره‌سازی متمرکز شناخته شده) دست پیدا خواهند کرد. اولین ویژگی مهم غیر متمرکز بودن سیستم است. در اینجا فایل بعد از آپلود تکه تکه شده و سپس هر قطعه در یک نود جداگانه قرار می‌گیرد. به این ترتیب یک موجودیت به کل دیتای شما دسترسی ندارد. در نتیجه خود توسعه‌دهنده سیستم نمی‌تواند از فایل سواستفاده کند. همچنین در صورت هک شدن بستر، کل دیتا در اختیار سارقان نخواهد گرفت، چرا که به شکل غیر متمرکز ذخیره شده‌اند.

یکی مزیت بسیار بزرگ دیگر که سبب محبوبیت شبکه فایل کوین و تبدیل FIL به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال شده، هزینه بسیار پایین‌تر است. سرویس کلاد آمازون اس 3 به عنوان مثال به ازای هر ترابایت فضا ماهیانه 25 دلار از کاربر دریافت می‌کند. در بستر غیر متمرکز مورد بحث این هزینه به حدود 2 دلار به ازای همین میزان فضا کاهش یافته است. به عقیده بسیاری آینده صنعت کلاد استوریج در دست سرویس‌های غیر متمرکز است. پروژ‌‌ه‌های متعددی در این زمینه تا امروز توسعه یافته‌‌اند، اما فایل کوین در بین آن‌ها با اختلاف پیشتاز است.

مونرو (Monero – XMR)

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده به داشتن تراکنش‌های ناشناس معروف هستند. این یکی از اصلی‌ترین دلایل مخالفت دولت‌ها با آن‌ها است. طی گذر زمان، در مقایسه با اولین روزهای ظهور بیت کوین، این ویژگی ضعیف‌تر شده است؛ اکنون ابزارهایی برای ردیابی تراکنش‌ها و مشخص کردن مبدا و مقصد وجود دارد. به همین دلیل یک دسته‌بندی جدید از رمز ارزها با نام «پرایوسی کوین» ظهور کردند. در شبکه آن‌ها حفظ حریم خصوصی اولویت اصلی است. در بین پرایوسی کوین‌ها مونرو محبوب‌ترین و قدرتمندترین است. از سال‌ها قبل مونرو یکی از بهترین ارزهای دیجیتال بازار شناخته می‌شود. اما محبوبیت آن با ظهور ابزارهای ردیابی تراکنش جدید بیشتر خواهد شد.

مونرو

مونرو با تمرکز بالایی بر مقیاس پذیری و تمرکززدایی عرضه شده است و با استفاده از تکنیک خاصی به نام «Ring Signatures» یا «امضای حلقه»، حریم خصوصی را در تراکنش‌های کاربران به ارمغان می‌آورد. هر چه فشار دولت‌ها برای محدود کردن فعالیت ارزهای دیجیتال و مخصوصا ردیابی و کنترل آن‌ها بیشتر شود، ارزش پرایوسی کوین‌ها به ویژه پرچمدارشان یعنی مونرو افزایش خواهد یافت.

مونرو برخلاف پروژه متعلق به بهترین ارزهای دیجیتال بالا یک بلاک چین کاربردی نیست و مثل بیت کوین فقط سیستمی برای مبادله پول است. با این حال برخلاف بیت کوین اکنون اصلا نمی‌توان تراکنش‌های آن را ردیابی کرد.

وی چین (VeChain – VET)

یکی از خاص‌ترین، کاربردی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین پلتفرم‌های بلاک چینی وی چین است؛ این سیستم با ترکیب اینترنت اشیا و بلاک چین در پی مدیریت 0 تا 100 زنجیره تامین به بهترین وجه ممکن است. ایده این پروژه بهبود کارایی و همچنین قابلیت ردیابی شفاف زنجیره‌های تامین است. دو توکن اصلی آن یعنی VET و VTHO هر دو جزو بهترین ارزهای دیجیتال بازار محسوب می‌شوند و آینده روشنی در انتظارشان است.

وی چین

اعجاب وی چین ادغام مفهوم گسترده اینترنت اشیا (IoT) با تکنولوژی بلاک چین است؛ در سیستم وی چین از دستگاه‌های ردیاب فیزیکی به منظور مانیتور مراحل مختلف زنجیره تامین استفاده می‌شود. راهکار وی چین برای مدیریت زنجیره تامین روی بیش از 700 شرکت آزمایش شده و حتی در تعدادی از 100 شرکت برتر آمریکا اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که شرکت مادر VeChain یعنی BitSE، از سازمان TÜV Saarland (یک سازمان اعطای گواهی‌نامه در اتحادیه اروپا) گواهینامه 5 ستاره دریافت کرده است.

این کاربرد واقعی و بسیار ارزشمند سیستم وی چین سبب شده دو توکنش را جزو بهترین ارزهای دیجیتال بدانیم و به آینده‌ آن‌ها امیدوار باشیم.

دیسنترالند (Decentraland – MANA)

فیس بوک، شرکت مادر شرکت‌های توسعه‌دهنده فیس بوک، واتساپ و اینستاگرام، حدود یک ماه قبل تصمیم گرفت با هدف تمرکز روی فضای متاورس نام خود را به متا (Meta) تغییر بدهد. متاورس به زبان ساده اَبَر مجموعه‌ای از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت است. بعد از انتشار این خبر، پروژه‌های متاورسی مخصوصا پرچمداران این حوزه یعنی دیسنترالند و سندباکس چند صد درصد رشد کردند. آ‌ن‌ها اکنون جزو بهترین ارزهای دیجیتال هستند و این تازه ابتدای مسیر رشد آن‌ها است.

بازی دسنترالند پروژه‌ای بلاک چینی است و امکان ساخت یک دنیای مجازی آزاد را برای کاربران فراهم آورده، جایی که امکان عملکرد مشابه دنیای فیزیکی واقعی برای کاربران وجود دارد؛ بازیکنان در این دنیای مجازی قادر به معاشرت، کاوش و معامله هستند. در نگاه اول شاید دیسنترالند شبیه سایر بازی‌های اول شخص، با گرافیک خیلی پایین‌تر، به نظر برسد، اما تفاوتی اساسی در اینجا وجود دارد؛ به لطف استفاده از فناوری بلاک چین و مفهوم توکن غیر مثلی (NFT) در این دنیای مجازی مالک تک تک دارایی‌های خود خواهید بود و می‌توانید آن‌ها را خرید و فروش کنید.

دیسنترالند

توکن‌های NFT نماینده کالکتیبل‌های درون بازی از جمله لباس‌ها، آیتم‌ها و مخصوصا املاک و مستغلات مجازی این بازی به نام LAND هستند؛ اگر یک خانه، لباس، ماسک یا هر چیز دیگری داخل متاورس دیسنترالند داشته باشید، مالکی واقعی آن هستید و می‌توانید این دارایی را در قالب یک توکن در یک کیف پول ارز دیجیتال ذخیره کنید. اگر با تلاش، مثلا ساخت یک خانه ارزشمند، یک دارایی باارزش برای خود ایجاد کنید، قادر به فروش آن در فروشگاه NFT دیسنترالند و دریافت ارز دیجیتال مانا هستید؛ MANA توکن اصلی دیسنترالند است و یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

در دیسنترالند سرنوشت شما، موفقیت شما و در نهایت سیاحت شما، به خودتان، تلاش‌هایتان و تخیلاتتان بستگی دارد. به همین دلیل نسبت به تمام بازی‌های عادی متمایز می‌شود.

سندباکس (SandBox – SAND)

بعد از دیسنترالند دومین پروژه متاورسی مهم در حال حاضر سندباکس است. در مقایسه با گزینه قبلی سندباکس قدیمی‌تر است. این بازی اولین مرتبه در سال 2012 به عنوان یک بازی موبایل عادی توسعه یافت، اما سازنده در سال 2018 تصمیم گرفت آن را با فناوری بلاک چین ادغام کند. به این ترتیب امکان مالکیت دارایی‌های درون بازی برای بازیکنان فراهم شد. SAND به عنوان توکن اصلی این دنیای متاورس یکی از بهترین ارزهای دیجیتال به منظور سرمایه گذاری در سال 2022 است.

سندباکس

از آنجایی که آیتم‌های بازی به صورت NFT توکنیزه شده‌اند، بازیکنان می‌توانند دارایی‌های خود را از یک بازی به بازی دیگر انتقال داده و کمیابی، امنیت و اعتبار دیجیتال را حفظ کنند. هر دو بازی سندباکس و دیسنترالند متاورس منحصربه‌فرد خود را دارند و نمی‌توان یک بازی را نسبت به دیگری بهتر دانست. از نظر گرافیک دیسنترالند در وضعیت بهتری قرار دارد، اما گیم پلی سندباکس نیز دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود است. پس انتخاب از بین این دو برای شروع یک بازی متاورسی و کسب درآمد سلیقه شخصی است. می‌توانید ویدیوهای مربوط به آن‌ها را در یوتیوب مشاهده و سپس تصمیم‌گیری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سید ضیا الدین خاتمی

    با سلام اطا عات بسیار مفید وجامع بود وارزوی توفیق روز وافزون برای شما دارم