توسعه شبکه همراه اول

فاز جدید توسعه شبکه همراه اول ؛ مدیرعامل همراه اول از پایان دوران خام فروشی اپراتورها سخن گفت

آیین افتتاحیه فاز 8 پلاس همراه اول به عنوان فاز جدید توسعه شبکه همراه اول برگزار شد و مدیرعامل این شرکت در آن از پایان دوران خام فروشی اپراتورها سخن گفت.

صبح امروز، دوشنبه اول آذرماه 1400، مراسم رونمایی از فاز جدید توسعه شبکه همراه اول با عنوان هشت پلاس در هتل هما برگزار شد. در این مراسم، آقایان مجید سلطانی (مدیرعامل شرکت مخابرات ایران)، مهدی اخوان بهابادی (مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران)، مسعود گرشاسبی (مدیرعامل شرکت نقش اول کیفیت) و تعدادی از مدیران و معاونان این شرکت‌ها و مخابرات‌های استانی حضور داشتند.

دوران خام فروشی اپراتورها به سر آمده است

در این مراسم، گزارشی از میزان پیشرفت پروژه فاز هشتم توسعه شبکه همراه اول در سراسر کشور ارائه شد و مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در جریان موانع و محدودیت‌های پیش روی توسعه قرار گرفت. مدیرعامل همراه اول در ادامه به شرایط خاص حاکم بر صنعت تلکام اشاره کرد و گفت این شرایط خاص و محدودیت‌ها و موانع ممکن است تبعات سنگینی برای آینده کشور داشته باشند. وی اضافه کرد همه به اپراتورها به چشم یک بانک نگاه می‌کنند و البته همراه اول هم موفق شد در سال گذشته سود بسیار خوبی را نسبت به سال‌های پیش به دست بیاورد، اما به میزان هزینه‌ها توجه نمی‌کنند.

اخوان بهابادی در ادامه از ناعادلانه بودن سیاست‌گذاری تعرفه‌ای در بخش کلان ICT گلایه کرد و گفت در این بخش انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری باقی نمانده است. بیشتر سرمایه‌گذاری‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود از نوع حاکمیتی است؛ برای مثال همراه اول که به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور بخش مهمی از زیرساخت ارتباطی کشور را در اختیار دارد، در سال اخیر حدود ده هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داد. وی افزود متولیان صنعت ارتباطات کشور با این نظام تعرفه‌ای در حال نابود کردن صنعت ارتباطات هستند.

مدیرعامل همراه اول همچنین اظهار کرد:

از دو سال پیش که مشغول کار در همراه اول شدم، ترافیک میزبانی روی دیتاسنترهای همراه اول تقریبا 30 گیگابیت بر ثانیه بود که اکنون این میزان 20 برابر رشد پیدا کرده و به 600 گیگابیت بر ثانیه رسیده است. ما راهی جز حرکت به سوی توسعه سرویس‌های دیجیتال نداریم و اپراتورها دیگر نمی‌توانند سرویس‌های پایه را خام‌فروشی کنند. دلیلی بر این ادعا، سرویس دیجیتالی مثل شاد است که توانست از واتساپ که بیشترین پهنای باند مصرفی در کشور را داشت، سبقت بگیرد.

اخوان بهابادی تنها راه تضمین آینده تجارت را همین شکل دانست و گفت این امر فقط با سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه محقق می‌شود. او در ادامه از تلاشگران مخابراتی کشور برای ارتقای شبکه تقدیر و خواسته‌هایش از متولیان توسعه فاز جدید شبکه همراه اول را بیان کرد. مدیرعامل همراه اول در پایان خاطرنشان کرد برای فاز جدید توسعه شبکه همراه اول ، اهدافی را برای هر استان مد نظر قرار داده‌ایم که تا دو هفته آتی به صورت مکتوب به آنها ابلاغ خواهد شد و در جلسه بعدی با همکاران مخابراتی، انتظار قضاوت عملکرد را خواهیم داشت.

آقای مجید سلطانی، مدیرعامل مخابرات ایران هم در ادامه این مراسم از مدیرعامل همراه اول به خاطر سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در دو سال اخیر روی توسعه زیرساخت‌ها انجام داده، تقدیر و تشکر کرد و گفت این نگرش بسیار مهمی است که اکنون نتایج تحولات خوب آن را مشاهده می‌کنیم. وی در خصوص تحریم‌های دو جانبه داخلی و خارجی اضافه کرد:

متاسفانه نگاهی که در گذشته به مخابرات بوده، برخی مشکلات را در این شرکت به وجود آورده است. اما با وجود این اعتقاد و تاکید دارم که باید فازهای توسعه شبکه همراه اول به سرعت طی شوند و هیچ اعتبار توسعه‌ای که از سوی همراه اول به مخابرات می‌آید در جای دیگری غیر از فازهای توسعه شبکه اپراتور اول تلفن همراه هزینه نخواهد شد.

جزئیات توسعه شبکه همراه اول

مسئولان کمیته فاز هشتم توسعه شبکه همراه اول در این مراسم حاضر بودند. در ادامه مواردی مانند اضافه شدن 2058 سایت جدید به شبکه همراه اول، راه‌اندازی 744 سایت در قالب طرح خدمات عمومی اجباری، دستیابی به رکورد راه‌اندازی 213 سایت در آذرماه 99، راه‌اندازی 437 سایت جدید در پاییز 99 و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی 2878 سایت جدید تا پایان اسفندماه امسال مطرح شد و سپس از ادامه فاز توسعه در قالب طرح هشت پلاس برای مدیران مخابراتی کشور نقشه راهی ترسیم شد.

مدیران شرکت‌های همراه اول و نقش اول کیفیت و معاونان آنها تاکید کردند که در مسیر اجرای فازهای توسعه شبکه به مشکلاتی برای تامین تجهیزات و انتقال پول برخوردیم، اما اجازه داده نشد که تحریم‌ها مانع ما بشود و پروژه را متوقف کند. از دیگر مواردی که در این مراسم و در جمع مدیران مخابراتی کشور مطرح شد می‌توان به بهره‌برداری از فرصت‌های تحریم در قالب راه‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اشاره کرد و در ادامه خروجی فعالیت‌های آن به منظور حمایت از تولیدات بومی و متخصصان داخلی ارائه شد.

گفتنی است فاز هشتم توسعه شبکه همراه اول با عنوان 8 پلاس یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مخابراتی کشور است که با هدف ایجاد زیرساخت یکپارچه برای توسعه اکوسیستم دیجیتال کشور اجرا می‌شود. برای راهبری این پروژه، علاوه بر استفاده از ظرفیت شبکه‌های زیرمجموعه همراه اول، از پتانسیل پیمانکاران استانی مخابرات نیز بهره گرفته شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*