مک بوک پرو 2021

بررسی لپ تاپ اپل مک بوک پرو 2021 ؛ تعبیر یک رویا

امروز میخواهیم به بررسی لپ تاپ ۱۴ اینچی اپل مک بوک پرو 2021 بپردازیم. با گجت نیوز همراه باشید تا مشخصات، امکانات، طراحی و ویژگی‌های MacBook Pro 2021 را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

اپل چندی پیش از سری مک بوک پرو 2021 رونمایی کرد که شامل دو لپ تاپ ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی میشد. حالا این لپ‌ تاپ‌ها وارد بازار‌های جهانی شده‌اند و همانطور که پیش‌بینی میشد، به هیچ وجه کاربران را ناامید نکرده‌اند.

مک بوک پرو‌های جدید از عهده انجام هرکاری برمی‌آیند. آنها نه تنها می‌توانند حتی سنگین‌ترین امور پردازشی را به راحتی انجام دهند، بلکه مجهز شدن به نمایشگر باکیفیت در کنار سایر ویژگی‌های جذاب سبب شده که یک گجت رویایی برای کاربران اکوسیستم اپل باشند.

فهرست عناوین بررسی لپ تاپ اپل مک بوک پرو 2021

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی مک بوک پرو 2021

لپ تاپمک بوک پرو 2021 مدل ۱۴ اینچی
ابعاد و وزن۳۱.۲۶ در ۲۲.۱۲ در ۱.۵۵ سانتی‌متر، ۱.۶ کیلوگرم
صفحه نمایش۱۴.۲ اینچ، ۳۰۲۴ در ۱۹۶۴ پیکسل،  نمایشگر Liquid Retina XDR با فناوری mini-LED، حداکثر روشنایی پایدار ۱۰۰۰ نیت، پشتیبانی از طیف رنگ P3، فناوری پروموشن با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز
پردازنده ده هسته‌ای اپل M1 Pro
گرافیک۱۶ هسته‌ای
حافظه۳۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD
درگاهسه پورت تاندربولت 4 (USB-C)، یک پورت HDMI، شیار کارت SDXC، جک ۳.۵ میلی‌متر هدفون، مگ‌سیف ۳
دوربینوبکم 1080p فیس تایم
ارتباطاتوای‌فای 6، بلوتوث ۵.۰

طراحی

سال‌ها بود که بسیاری از کاربران از اپل درخواست می‌کردد که طراحی مک بوک پرو را تغییر دهد و سرانجام در سال 2021 این اتفاق رخ داد. این بزرگترین تغییر سری مک بوک پرو در طی چند سال اخیر است. حتی ظاهرا خود اپل نیز همانند کاربران به خاطر مک بوک پرو جدید هیجان زده است.

مشهود‌ترین تغییر ایجاد شده را می‌توان استفاده از یک نمایشگر ۱۴.۲ اینچی دانست که تقریبا یک اینچ نسبت به نمونه ۱۳.۳ اینچی استفاده شده در مک بوک پرو 2020 بزرگتر است.

اپل توانسته بدون اینکه اندازه دستگاه را آنچنان بزرگ‌تر کند، فضای بسیار بیشتری نسبت به مدل ۱۳ اینچی در اختیار کاربران قرار دهد. علاوه بر بزرگتر کردن اندازه صفحه نمایش، اپل رزولوشن آن را نیز از ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل در سال قبل به ۳۰۲۴ در ۱۹۶۴ پیکسل رسانده است. بدین ترتیب تراکم پیکسلی از ۲۲۷ به ۲۵۴ پیکسل در اینچ رسیده است.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر نیز باریک‌تر از گدشته شده‌ است. حاشیه‌های مک بوک‌های سال‌های قبل واقعا آزار دهنده بودند و باعث می‌شدند که مک بوک زشت و قدیمی به نظر برسد، مخصوصا وقتی آن را در کنار لپ‌تاپ‌های رقبای دیگر همچون سری XPS دل قرار می‌دادید.

بنابراین حاشیه‌های باریک یک تغییر خوشایند بوده است که نه تنها باعث می‌شود لپ تاپ ظاهر مدرن‌تری داشته باشد، بلکه سبب می‌شود که تمام توجهات به نمایشگر چشم نواز دستگاه جذب شود.

ابعاد مدل جدید 31.26 در ۲۲.۱۳ در ۱.۵۵ سانتی‌متر است که در مقایسه با ابعاد مدل ۱۳ اینچی (۳۰.۴۱ در ۲۱.۲۴ در ۱.۵۶ سانتی‌نتر) سال گذشته چندان تغییر قابل توجهی نکرده است. البته حاشیه‌های باریک بدون هزینه نیز نبوده‌اند؛ زیرا اپل یکی از جنجالی‌ترین طراحی‌های چند سال اخیر خود یعنی ناچ را به مک بوک پرو 2021 اضافه کرده است.

درست است که در مقایسه با آيفون، ناچ مک بوک کمتر دیده می‌شود؛‌ اما در نوار منو کاملا مشهود است. البته اپل سیستم عامل مک او اس مانتری را با توجه به ناچ بهینه کرده است. نوار منو برنامه‌ها با ناچ هماهنگ شده‌اند و اگر چندین ورودی در منو باشد،‌ سیستم عامل آنها را در دو طرف ناچ مرتب می‌کند. نشانگر ماوس نیز در این حین می‌تواند زیر ناچ حرکت کند.

استفاده از ناچ شیک‌ترین گزینه ممکن نبوده است و خود اپل نیز توضیح نداده که چرا استفاده از آن را لازم دانسته است. شاید با خود بگویید که وب‌کم بهبود پیدا کرده و حالا با یک حسگر بزرگتر از رزولوشن 1080p پشتیبانی می‌کند؛ اما خیلی از لپ‌تاپ‌های دیگر نیز دارای دوربین 1080p و حاشیه‌های باریک هستند و از ناچ در آنها خبری نیست.

بر خلاف آيفون‌های اپل، مک بوک پرو از فیس آیدی پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین نمی‌توانید با اسکن کردن صورت خود وارد دستگاه شوید. برخی از کاربران این موضوع را بسیار بزرگ جلوه داده‌اند، ولی چیزی نیست که بخواهد شما را در نهایت از خرید این لپ‌تاپ منصرف کند.

وقتی که مک بوک پرو 2021 را باز کنید با یک تغییر مهم دیگر در طراحی آن مواجه می‌شوید. دیگر خبری از تاچ بار که قبلا بالای کیبورد بود، نیست. این نمایشگر باریک در مدل‌های مختلف مک بوک پرو از سال ۲۰۱۶ به بعد حضور داشت و کار دکمه‌های فیزیکی کاربردی را انجام می‌داد.

Touch Bar بر اساس محتوای در حال نمایش و برنامه در حال اجرا، دکمه‌های تعاملی مختلفی را نشان می‌داد. هرچند که کاربران خیلی از آن استقبال نمی‌کردند و توسعه‌دهندگان برنامه‌های شخص ثالث نیز خیلی تمایلی به استفاده از تمامی توانایی‌های آن نداشتند.

در مک بوک پرو جدید تاچ بار حذف شده و جای خود را به کیبورد‌های فیزیکی داده است. البته هنوز دکمه تاچ آيدی وجود دارد که می‌توانید از آن برای وارد شدن به سیستم با اثر انگشت خود استفاده کنید.

به جز این تغییر، همچنان با مجیک کیبورد اپل مواجه هستیم که در مدل‌های قبلی مک بوک نیز استفاده شده بود. البته این به هیچ وجه اتفاق بدی نیست؛‌ زیرا این کیبورد بسیار کاربردی است و تایپ کردن روی آن نیز حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. اگر یادتان باشد کیبورد مک بوک‌های قدیمی با نفوذ گرد و غبار مشکل داشتند و به راحتی آسیب می‌دیدند؛ اما در این کیبورد چنین مشکلی دیده نمی‌شود.

دیگر تغییر مهم ایجاد شده به درگاه‌های دستگاه مربوط می‌شود. مک بوک پرو 2021 دارای سه درگاه تاندربولت 4، یک درگاه HDMI، یک شیار کارت SDXC و یک درگاه مگ‌سیف ۳ است.

با در اختیار داشتن این درگاه‌ها می‌توانید با استفاده از قدرت تراشه M1 Max سه نمایشگر Pro Display XDR و یک تلویزیون 4K را به دستگاه خود وصل کنید و در صورتی که دستگاه شما از تراشه M1 Pro استفاده می‌کند، امکان اتصال دو نمایشگر Pro Display XDR را خواهید داشت.

اضافه شدن این پورت‌ها سبب شده که مک بوک پرو جدید برای افراد حرفه‌ای مناسب باشد. وقتی نوبت به استفاده‌های روزمره مي‌رسد، حتی چند درگاه USB-C نیز کافی هستند و به همین خاطر لپ‌تاپی همچون مک بوک ایر می‌تواند نیاز کاربران عادی را برطرف کند؛ اما وقتی نوبت به کار‌های حرفه‌ای می‌رسد، قطعا نیاز به درگاه‌های بیشتر برای اتصال تجهیزات متنوع احساس می‌شود.

به عنوان مثال یک عکاس حرفه‌ای برای انتقال سریع عکس‌های خود به مک بوک پرو و ویرایش آنها به درگاه کارت حافظه نیاز دارد و درگاه HDMI نیز برای اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون یا مانیتور بدون نیاز به یک آداپتور اضافی، ضروری است.

البته اضافه کردن این درگاه‌ها سبب افزایش ضخامت MacBook Pro 2021 نسبت به نسل‌های گذشته شده است و شاید حتی بتوان گفت به دلیل حضور HDMI کمی هم قدیمی به نظر می‌رسد؛ اما نباید فراموش کرد که این لپ تاپ برای افراد خاصی طراحی شده است و برای آنها کارایی از ظاهر مهم‌تر است.

همچنین برای شارژ لپ تاپ جدید اپل می‌توانید از درگاه MagSafe 3 استفاده کنید. سیستم شارژ اختصاصی اپل با حالتی مغناطیسی همراه شده است که به شما اجازه می‌دهد به سرعت و به راحتی دستگاه خود را شارژ کنید و حتی اگر به هر دلیلی کابل کشیده شد، شارژر بدون آسیب از مک بوک جدا شود.

نکته جالب اینکه شما همچنان می‌توانید مک بوک پرو را از طریق درگاه USB-C شارژ کنید که یعنی آداپتور‌های قدیمی هنوز کارایی دارند؛ اما سرعت شارژ باتری کمتر خواهد شد.

به طور کلی می‌توان گفت که طراحی مک بوک پرو 2021 کاملا موفق بوده است. اپل تغییراتی که کاربران مدت‌ها درخواست می‌کردند را به این لپ تاپ اضافه کرده است. از میان این تغییرات می‌توان به حاشیه‌های باریک‌تر، پورت‌های بیشتر و نمایشگر بزرگتر با کیفیت فوق‌العاده اشاره کرد.

مک بوک‌های جدید در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری فضایی عرضه خواهند شد. البته برخی از کاربران امیدوار بودند که اپل مک بوک‌های جدید را نیز همانند iMac در رنگ‌های متنوع عرضه کند؛ اما کوپرتینویی‌ها ترجیح داده‌اند همچنان ظاهر کلاسیک و نمادین مک‌ بوک را حفظ کنند.

عملکرد

طراحی مک بوک پرو بسیار جذاب است؛ اما جذاب‌تر از آن تغییراتی است که اپل در سخت افزار زیر شاسی ایجاد کرده است. وقتی اپل سال گذشته مک بوک پرو را با تراشه M1 معرفی کرد، همه شگفت زده شدند.

اپل تا پیش از سال 2020 از تراشه‌های اینتل در لپ‌تاپ‌های خود استفاده می‌کرد؛ اما در اولین تلاش خود در بخش سیلیکون لپ تاپ نه تنها موفق شد قدرت پردازشی بسیار زیادی را به لپ‌تاپ‌های خود بیاورد، بلکه عمر باتری آنها را نیز به شکل قابل توجهی بهبود بخشید.

بنابراین وقتی اپل در مراسم رونمایی از مک بوک پرو 14 اینچی از دو تراشه جدید نیز پرده‌برداری کرد، همه حیرت‌زده شده بودند. مک بوک پرو 14 اینچی را می‌توان هم با تراشه اپل M1 Pro و هم M1 Max سفارش داد و هر دو عملکرد بسیار بهتری نسبت به M1 دارند.

تراشه M1 قدرت اپل را به رخ رقبا کشید؛ اما هر دو تراشه M1 Pro و M1 Max به راحتی آن را شکست می‌دهند. تراشه M1 Pro از معماری دوگانه بهره می‌برد و از ۳۲ گیگابایت رم با پهنای باند ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. این میزان سه برابر پهنای باند M1 است.

CPU دارای هشت هسته با عملکرد قوی و دو هسته بهینه است. M1 Pro در هنگام انجام کار‌های مختلف برای بهینه کردن عملکرد دستگاه بین این هسته‌ها سوییچ می‌کند. در بخش گرافیک هم شاهد GPU با ۱۶ هسته پردازشی و ۲۰۴۸ واحد اجرایی هستیم که عملکردی برابر با ۵.۲ ترافلاپس را به ارمغان می‌آورد. اپل اعلام کرد که از نظر گرافیکی، این تراشه نسبت به M1 تا دو برابر بهتر است.

البته نسخه دیگری از تراشه M1 Pro نیز وجود دارد که در کل دارای هشت هسته پردازشی (۶ هسته با عملکرد قوی و ۲ هسته بهینه) و ۱۴ هسته GPU است. این نسخه در مدل ارزان‌تر مک بوک پرو 14 اینچی استفاده شده است.

اگر از نظر مالی محدودیتی ندارید و باید از برنامه‌های بسیار سنگینی استفاده کنید، به سراغ M1 Max بروید. این تراشه پرچمدار نسبت به مدل پرو از دو برابر رم بیشتر پشتیبانی می‌کند و از ۵۷ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده که تقریبا دو برابر M1 است.

تراشه M1 Max نیز همانند ام 1 پرو با ۱۰ هسته پردازشی همراه شده است؛ اما در عوض از ۳۲ هسته گرافیکی بهره می‌برد که دو برابر برادر کوچکترش است. GPU این تراشه همچنین دارای ۴۰۹۶ واحد اجرایی است و می‌تواند از پس پردازش همزمان ۹۸۳۰۴ ترد برآيد که باز هم دو برابر ام 1 پرو است.

مدلی که در این بررسی استفاده شده است از تراشه ده هسته‌ای M1 Pro در کنار ۳۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD بهره می‌برد و در طول استفاده نیز عملکرد بی‌نظیری از خود نشان داد.

در استفاده روزمره مک او اس مانتری بسیار سریع است و وقتی که می‌خواهید وبگردی کنید نیز نمایشگر پروموشن مک بوک پرو 2021 با رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی خود سبب می‌شود که خیلی بیشتر از سرعت دستگاه لذت ببرید. طبیعتا لپ‌تاپی با این قیمت را فقط برای وبگردی خریداری نمی‌کنند و انتظار انجام کار‌های سنگین‌تری را از آن دارند.

باید بگویم که مک بوک پرو جدید در انجام کار‌های حرفه‌ای و سنگین نیز به خوبی می‌درخشد. مجموعه سخت افزاری قدرتمند این لپ تاپ به شما اجازه می‌دهد که صفحه‌های سه بعدی پیچیده در Cinema 4D را به سرعت و بدون هیچ مشکلی ویرایش کنید.

ما برای بررسی بیشتر برنامه Final Cut Pro را نیز برای ویرایش ویدیو 8K اجرا کردیم و همه‌چیز خیلی روان پیش رفت. علاوه بر این چندین بار تایم لاین را با سرعت به عقب و جلو بردیم؛ اما کوچکترین وقفه‌ای در فیلم ایجاد نشد. حتی ۴ استریم 8K را نیز به آن اضافه کردیم و همه را به صورت همزمان پخش کردیم. عملکرد مک بوک پرو 2021 واقعا تحسین برانگیز بود.

اگر می‌خواهید عملکرد لپ تاپ جدید اپل را در بنچمارک‌ها بررسی کنیم، باید بگوییم که مک بوک پرو توانست در تست تک هسته‌ای Cinebench R23 امتیاز ۱۵۳۳ و در تست چند هسته‌ای امتیاز ۱۲۳۷۰ را به دست آورد. همچنین در بنچمارک Geekbench 5 نیز شاهد امتیاز ۱۷۶۶ در بخش تک هسته‌ای و ۱۲۵۱۴ در بخش چند هسته‌ای بودیم.

جالب‌تر اینکه وقتی حتی مک بوک پرو 2021 در حال استفاده از باتری بود نیز کاهش عملکرد محسوسی در دستگاه مشاهده نشد. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که لپ‌تاپ‌ها معمولا عملکرد سخت افزار را برای حفظ باتری محدود می‌کنند که یعنی با افت در قدرت پردازشی مواجه خواهیم شد.

چنین چیزی به عنوان یک مسئله اجتناب‌ ناپذیر پذیرفته شده است و هنگامی که کاربران می‌خواهند کار‌های سنگین را با لپ‌تاپ خود انجام دهند، آن را به برق وصل می‌کنند؛ اما اپل نه تنها عملکرد دستگاه را در هنگام استفاده از باتری محدود نکرده‌، بلکه این کار تاثیر چشمگیری نیز در عمر باتری نداشته است.

در هنگام استفاده سنگین از دستگاه، به هیچ وجه صدای فن شنیده نشد. ظاهرا اپل توجه ویژه‌ای به طراحی سیستم کنترل گرما مک بوک پرو 2021 داشته است؛ زیرا اگر برنامه‌های سنگین استفاده شده در طول بررسی را روی لپ‌تاپ‌های دیگر امتحان کنید، فورا فن با سرعت بالا و صدای زیاد عمل می‌کند.

اپل تاکنون هیچ لپ‌تاپی را به صورت اختصاصی برای بازی طراحی نکرده است؛ اما مک بوک پرو 2021 با تراشه‌ M1 Pro و M1 Max در کنار نمایشگری با رفرش ریت بالا، نزدیکترین گزینه برای طرفداران اپل هستند.

در هنگام اجرای بازی Metro Exodus با بالاترین کیفیت ممکن در مک بوک جدید برای چند ثانیه با افت فریم مواجه شدیم. این مشکل به این خاطر است که هنوز اکثر بازی‌ها برای تراشه اپل بهینه نشده‌اند و به همین خاطر با کمک لایه سازگار‌سازی Rosetta 2 اپل اجرا می‌شوند.

احتمالا در آینده با اندکی تغییر در تنظیمات گرافیکی و بهبود پشتیبانی از M1،‌ مک بوک پرو‌های جدید به غول‌های گیمینگ تبدیل خواهند شد. حقیقتا هیچ وقت فکر نمی‌کردیم چنین جمله‌ای را درباره یک مک‌ بوک بگوییم.

البته اگر می‌خواهید بهترین عملکرد را از مک بوک پرو جدید دریافت کنید، باید مدل ۱۶ اینچی آن را با تراشه M1 Max خریداری کنید؛ زیرا به حالت اختصاصی High Power Mode مجهز شده است که متاسفانه در مدل 14 اینچی با تراشه M1 Max وجود ندارد. در این حالت حداکثر توان پردازشی دستگاه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

صفحه نمایش

در هنگام کار با مک بوک پرو 2021 این تنها قدرت پردازشی بالای آن نبود که ما را جذب کرد، بلکه از چیزی که می‌دیدیم نیز لذت می‌بردیم. کیفیت بالای تصویر این لپ تاپ به لطف استفاده از  نمایشگر Pro Display XDR با فناوری mini-LED میسر شده است.

روشنایی پایدار تمام صفحه در بهترین حالت به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد و اگر بخواهید حداکثر روشنایی نمایشگر را برای مدتی کوتاه اندازه‌گیری کنید، حتی رکورد ۱۶۰۰ نیت را هم رد می‌کند. همه اینها در کنار نرخ کنتراست 1000000:1 و پشتیبانی از طیف رنگ P3 سبب شده که یکی از بهترین نمایشگر‌های موجود در لپ تاپ‌ها را شاهد باشیم.

در چند سال گذشته مک بوک‌های اپل دیگر میزبان بهترین نمایشگر‌های بازار نبودند و نمایشگر‌های اولد با کیفیت استفاده شده در محصولات برخی برند‌های دیگر همچون دل و گیگابایت به راحتی مک بوک‌ را کنار می‌زدند؛ اما حالا شرایط عوض شده است و بار دیگر اپل توانسته با عرضه مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک بوک پرو 2021 عنوان بهترین نمایشگر لپ‌تاپ را از آن خود کند.

اسپیکر، میکروفون و وب‌کم

اپل اسپیکر‌های مک بوک پرو را بازطراحی کرده است و با توجه به کیفیت بالای صدای خروجی می‌توان گفت که این کار نتیجه داده است. اسپیکر لپ‌تاپ‌ها معمولا عملکرد خوبی ندارند و نمونه‌ استقاده شده در مک بوک پرو 2021 نیز قطعا نمی‌تواند جای یک جفت هدفون عالی را بگیرد.

هرچند که می‌توانید باس خوبی را دریافت کنید و در هنگام تماشای فیلم نیز صدای فراگیر‌تری را احساس خواهید کرد. این روز‌ها به خاطر اهمیت روز افزون تماس‌ تصویری در زندگی شخصی و کاری افراد، داشتن وب‌کم و میکروفون خوب به یکی از خواسته‌های کاربران تبدیل شده است.

اپل نیز متوجه این مسئله شده و به همین خاطر وب‌کم مک بوک پرو را بهبود بخشیده تا بتواند با کیفیت 1080p فیلم‌برداری کند. همچنین گشودگی دیافراگم وب‌کم نیز بیشتر شده است که سبب می‌شود نور بیشتری وارد حسگر شود و دیگر شاهد نویز در پس‌زمینه نباشیم. علاوه بر این، عملکرد وب‌کم در نور کم در مقایسه با نسل‌های قبل تا دو برابر بهتر شده است.

ای کاش اپل در کنار همه این بهبود‌ها سیستم فیس آیدی را نیز برای ورود به سیستم به وب‌کم مک بوک پرو 2021 اضافه می‌کرد.

حالا نوبت به میکروفون می‌رسد. اپل ادعا می‌کند که میکروفون‌های جدید مک بوک پرو می‌توانند کیفیتی استودیویی را برای کاربر به ارمغان بیاورند. راستش را بخواهید میکروفون‌های موجود در مک بوک پرو 2019 نیز کیفیت بسیار خوبی داشتند و شاید آنچنان نیازی به بهبود در این بخش احساس نمیشد؛ اما اپل از ترکیبی از سه میکروفون برای ضبط صدای کاملا شفاف و باکیفیت استفاده کرده است.

میکروفون‌های لپ تاپ اپل برای تماس‌های تصویری و جلسات عالی هستند و حتی وقتی نوبت به ضبط صدای افراد و آلات موسیقی برای پادکست‌ها می‌رسد نیز عملکرد رضایت بخشی دارند؛ بنابراین نیازی به استفاده از یک میکروفون جداگانه نیست.

باتری

وقتی اپل در سال گذشته از مک بوک پرو 13 اینچی رونمایی کرد، با افتخار اعلام کرد که این دستگاه بیشترین عمر باتری را در تمامی مک بوک‌ها دارد و تست‌های انجام شده نیز این ادعا را ثابت کرد. هرچند که این شرکت امسال با اعلام اینکه مک بوک پرو 14 اینچی می‌تواند با اختلاف ۷ ساعت نسل قبلی خود را تست باتری شکست دهد، همه را شگفت زده کرد.

اپل ادعا می‌کند که مدل ۱۴ اینچی مک بوک پرو 2021 می‌تواند با یک بار شارژ تا ۱۷ ساعت ویدیو تمام صفحه پخش کند یا اینکه به مدت ۱۱ ساعت وبگردی کند. در بررسی انجام شده مک بوک توانست به مدل ۱۵ ساعت و ۵۸ دقیقه یک ویدیو 1080p را پخش کند که اختلاف زیادی با ادعای اپل ندارد. مک بوک پرو 13 اینچی ۱۳ ساعت و ۲۲ دقیقه در این تست دوام آورده بود.

افزایش عمر باتری شگفت‌انگیز است؛ مخصوصا وقتی این را در نظر بگیرید که این لپ‌تاپ تا چه حد قدرتمند‌تر شده است. اپل مشخصا به سختی روی بهینه‌ کردن تراشه‌های M1 Pro و M1 Max کار کرده است. حالا شما می‌توانید از یک لپ تاپ حرفه‌ای قدرتمند برای یک روز کاری کامل استفاده کنید و در آخر نیز کمی باتری برای انجام کار‌های دیگر داشته باشید.

آداپتور جدید عرضه شده به همراه مک بوک پرو 2021 میتواند در مدت ۳۰ دقیقه نیمی از ظرفیت باتری را پر کند و شارژ کامل نیز زمان زیادی نمی‌برد.

قیمت و پیکربندی‌های مختلف

نسخه ۱۴ اینچی مک بوک پرو 2021 حقیقتا هم از نظر سخت افزار و هم از نظر طراحی یک لپ‌تاپ فوق‌العاده است که برای افراد حرفه‌ای خلاق که به یک دستگاه قدرتمند پرتابل نیاز دارند، ساخته شده است. به همین خاطر با یک لپ تاپ گران قیمت طرف هستیم. البته بهتر است بگوییم بسیار گران‌قیمت.

نسخه مجهز به پردازنده ۸ هسته‌ای و گرافیک ۱۴ هسته‌ای این لپ تاپ به همراه ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD قیمتی برابر با ۱۹۹۹ دلار دارد و اگر بخواهید نسخه قوی‌تر را با پردازنده ۱۰ هسته‌ای و گرافیک ۱۶ هسته‌ای در کنار ۱۶ گیگ رم و ۱ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD تهیه کنید، باید ۲۴۹۹ دلار پرداخت کنید.

البته شما می‌توانید این لپ تاپ را با ۱۶، ۳۲ و حتی ۶۴ گیگ رم و تا حداکثر ۸ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD سفارش دهید، ولی خب طبیعتا هزینه بیشتری نیز باید پرداخت کنید.

شما همچنین می‌توانید به جای تراشه M1 Pro از تراشه M1 Max استفاده کنید که با رم سریع‌تری (حداکثر ۶۴ گیگابایت) همراه خواهد شد و در عملکرد گرافیکی نیز تا دو برابر بهتر است؛ اما استفاده از M1 Max با پردازنده ۱۰ هسته‌ای و گرافیک ۲۴ هسته‌ای به قیمت نهایی ۵۰۰ دلار اضافه خواهد کرد.

همچنین اگر M1 Max را در کنار پردازنده ۱۰ هسته‌ای و گرافیک ۳۲ هسته‌ای بخواهید، باید ۷۰۰ دلار اضافه‌تر پرداخت کنید. قوی‌ترین پیکربندی این لپ تاپ با تراشه M1 Max با پردازنده ۱۰ هسته‌ای و گرافیک ۳۲ هسته‌ای در کنار ۶۴ گیگ رم و ۸ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD میسر می‌شود که برای آن باید قیمت سرسام آور ۵۸۹۹ دلار را پرداخت کرد.

این مبلغ برای هرکسی بسیار زیاد است؛ بنابراین باید پرسید که آيا واقعا به چنین لپ‌تاپی نیاز دارید؟ اگر جواب شما به این پرسش منفی است؛ اما همچنان می‌خواهید یک مک بوک مدرن برای ویرایش ویدیو و دیگر‌ کار‌های حرفه‌ای داشته باشید، می‌توانید به سراغ مک بوک پرو ۱۳ اینچی (مدل 2020 با تراشه M1)‌ بروید.

درست است که این لپ تاپ با تراشه ضعیف‌تر M1 همراه شده است؛ اما با این وجود در تست‌های انجام شده عمکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است و حتی با ویرایش ویدیو‌های 8K نیز مشکلی ندارد. قیمت این لپ تاپ با تراشه اپل M1 به همراه پردازنده ۸ هسته‌ای و گرافیک ۸ هسته‌ای، ۸ گیگ رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD به ۱۲۹۹ دلار می‌رسد.

برای بسیاری از کاربران که به یک لپ‌تاپ قدرتمند نیاز دارند، این مدل منطقی‌تر است؛ اما اگر همچنان قوی‌ترین گزینه ممکن را مي‌خواهید، پس به سراغ مک بوک پرو 2021 بروید.

خلاصه بررسی مک بوک پرو 2021

اپل در مک بوک‌های جدیدش از تراشه‌های M1 Pro و M1 Max استفاده کرده است که با عملکرد تحسین برانگیز خود سبب می‌شوند این لپ‌تاپ‌ها به بهترین گزینه برای افراد حرفه‌ای تبدیل شوند. این شرکت همچنین توانسته بهترین ترکیب قدرت و فرم را در یک پوسته قابل حمل ارائه دهد.

در گذشته اپل برخلاف خواست کاربرانش طراحی را به کاربری اولویت مي‌داد و همین نیز سبب میشد که صرفا به خاطر سبک و باریک ماندن مک بوک، بسیاری از پورت‌ها را حذف کند؛ اما اینبار نه تنها اپل به کاربران گوش داده، بلکه بازخورد آنها را با آغوش باز پذیرفته است.

در نتیجه ما با نسخه ۱۴ اینچی مک بوک پرو در سال 2021 مواجه هستیم که همچنان یک لپ تاپ جمع و جور است و مجموعه‌ بسیار خوبی از پورت‌های مختلف را ارائه می‌دهد. این پورت‌ها شامل سه درگاه تاندربولت ۴، یک درگاه HDMI، یک شیار کارت SDXC و یک درگاه مگ‌سیف 3 برای شارژ کردن دستگاه می‌شوند.

اگر از استفاده از دانگل‌ها و هاب‌های مختلف برای اتصال لوزام جانبی و اکسترنال مختلف خسته شده‌اید، قطعا محصول جدید اپل یک گزینه جذاب برای شما خواهد بود. البته این لپ تاپ برای کاربران عادی طراحی نشده است؛ زیرا قدرتی که ارائه می‌دهد مورد نیاز اکثر کاربران نیست و قیمت پایه ۱۹۹۹ دلاری آن نیز برای اکثر افراد فراتر از تصور است.

هرچند که اگر می‌خواهید ویدیو‌های 8K را ویرایش کنید، قطعات موسیقی پیچیده را تدوین کنید یا کد‌های سنگین را ادغام و بررسی کنید؛ باید به شما بگویم که لپ‌تاپی بهتر از مک بوک پرو جدید پیدا نخواهید کرد.

‌نه‌ تنها اپل قدرت پردازشی مک بوک پروهای 2021 را به لطف استفاده از تراشه‌های M1 Pro و M1 Max بهبود بخشیده است، بلکه نمایشگر آنها نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. نمایشگر جدید Liquid Retina XDR از مدل قبلی ۱۳ اینچی بزرگتر شده است و از فناوری mini-LED استفاده می‌کند.

اپل پیش از این نیز از فناوری mini-LED در آيپد پرو استفاده کرده بود و در این لپ تاپ نیز با کنتراست فوق‌العاده 1000000:1 تصویری بی‌نظیر را ارائه می‌دهد. اگر کار شما روی تصاویر و یا ویدیو‌های HDR متمرکز است، محتوای مورد نیاز شما هرگز تا این حد باکیفیت به نظر نمی‌رسیده است.

فناوری پروموشن نیز در لپ تاپ جدید استفاده شده است که نرخ تازه‌سازی تطبیقی ۱۲۰ هرتز را برای کاربر به ارمغان مي‌آورد. بدین ترتیب نمایشگر می‌تواند با توجه به محتوای در حال نمایش، رفرش ریت را تغییر دهد و با این کار نه تنها ویدیو‌ها بسیار زیبا به نظر می‌رسند،‌ بلکه وب‌سایت‌ها نیز از این مزیت بهره می‌برند و اسکرول در آنها بسیار روان خواهد بود. همچنین همانند نسل‌های قبل، صفحه نمایش MacBook Pro از گستره رنگ P3 پشتیبانی می‌کند.

عمر باتری نیز با پیشرفتی قابل توجه به ۱۷ ساعت رسیده است که برای یک لپ تاپ حرفه‌ای با این حجم جالب است. البته جذابیت‌های مدل ۱۴ اینچی مک بوک پرو 2021 در اینجا به پایان نمی‌رسد. این لپ تاپ رویایی می‌تواند حتی سنگین‌ترین کار‌های پردازشی را نیز با استفاده از انرژی باتری انجام دهد. این در حالی است که در سایر لپ‌تاپ‌ها شاهد افت عملکرد پردازشی برای افزایش عمر باتری هستیم و برای انجام کار‌های سنگین حتما باید به پریز برق متصل شوند.

اینجاست که کنترل اپل روی سخت افزار و نرم افزار ارزش خود را نشان می‌دهد. ترکیب استثنایی این دو به اپل این اجاره را داده که لپ تاپ خود را به گونه‌ای توسعه دهد که تمامی رقبا را از هر نظر از رقابت خارج کند.

نمی‌توان از بهبود‌های اپل در مدل‌های پرو مک بوک صحبت کرد؛ اما از وب‌کم جدید 1080p و اسپیکر‌های با کیفیت استودیویی غافل شد. این دو مخصوصا در شرایط این روز‌ها که بسیاری از افراد مجبورند کار‌های خود را به صورت دورکاری انجام دهد، اهمیت زیادی دارند.

مک بوک پرو 2021 برای چه افرادی مناسب است؟

اگر یکی از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، این لپ تاپ گران قیمت را تهیه کنید:

  • یک کامپیوتر حرفه‌ای پرتابل می‌خواهید: نه تنها مک بوک پرو جدید یک لپ تاپ بسیار قدرتمند است، بلکه عمر باتری فوق‌العاده‌ای نیز دارد. در کنار یک نمایشگر ‌بی‌نظیر، اسپیکر‌های عالی و یک میکروفون داخلی توانمند؛ شما به چیز دیگری در کنار آن احتیاج ندارید.
  • یک تولید کننده حرفه‌ای هستید: مشخصات سخت افزاری مک بوک پرو 14 اینچی آن را به یک لپ تاپ ایده‌آل برای انجام کار‌های تولیدی سنگین همون ساخت انیمیشن‌های سه‌بعدی و موسیقی تبدیل کرده است.
  • لپ تاپی با بهترین نمایشگر را می‌خواهید: با وجود اینکه اپل در سال‌های اخیر عقب افتاده بود؛ اما نمایشگر مک بوک پرو 2021 بهترین نمونه در میان لپ‌تاپ‌ها است.

اگر مورد زیر در مورد شما صدق می‌کند، این لپ تاپ را نخرید:

  • به چنین قدرتی نیاز ندارید:  قدرت مک بوک پرو 14 اینچی بیشتر از نیاز بسیاری از کاربران است. اگر خیلی کار‌های سنگین انجام نمي‌دهید، بهتر است مک بوک ایر 2020 (M1) را خریداری کنید.

مزایا و معایب مدل ۱۴ اینچی مک بوک پرو 2021

مزایا

  • عملکرد فوق‌العاده
  • نمایشگر بی‌نظیر
  • عمر باتری طولانی
  • درگاه‌های زیاد

معایب

  • اندازه کوچک نمایشگر برای برخی کار‌های حرفه‌ای
  • قدرت پردازشی بیشتر از نیاز اکثر کاربران
  • قیمت بالا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید واقعاً از خواندن این مقاله لذت بردم نه به این علت که کاربر مک هستم هرچند که با سیستم های ویندوزی نیز کار میکنم و اگر بمانند این مقاله که بصورت جامع و واقع گرایانه و به دور از هرگونه تعصب و جانبداری تحریر نموده اید از محصولات سایر شرکت ها نیز با چنین نگرشی و رویکردی که با سایر سیستم عامل ها از جمله ویندوز یا کروم بوک ها هم بنویسید تقدیر و قدردانی خواهم نمود، بسیار عالی و مفید بود، خصوصاً برای کسانیکه علاقمند به خرید محصولات شرکت اپل مانند مک بوکها و کار کردن با سیستم عامل مک هستند، دست مریزاد آفای امیرحسین کریم نژاد.