بوتسوانایی Nu

شیوع کرونای وحشتناک بوتسوانایی Nu ؛ تکامل یافته‌ترین سویه کووید بسیار خطرناک است

دانشمندان از شیوع ویروس کرونای وحشتناک بوتسوانایی Nu در آفریقا خبر دادند. این جهش ویروس کرونا برای افراد واکسینه شده نیز مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

دانشمندان به تازگی جهش جدیدی از ویروس کرونا در آفریقا را شناسایی کردند که موجی از نگرانی‌ها را به همراه داشته است. این جهش از ویروس اصلی کرونا که در اواخر سال 2019 شناسایی شد نیز ده‌ها برابر خطرناک‌تر خواهد بود. دانشمندان این جهش که با نام B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود را نخستین بار در بوتسوانای آفریقا شناسایی کردند که از آن زمان توانسته خود را به دو کشور دیگر نیز برساند. این نوع از ویروس کرونا از 32 جهش در پروتئن سنبله برخوردار است که حتی برای افراد واکسینه شده نیز مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

جزئیات شیوع کرونای بوتسوانایی Nu

پروتئن اسپایک بخشی از ویروس به شمار می‌رود که واکسن برای مقابله با ویروس ورودی از آن برای آماده کردن سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کند. در همین راستا اگر در یک ویروس جهش‌های زیادی رخ دهد، احتمالا سیستم ایمنی بدن توانایی تشخیص آن را نخواهد داشت؛ چرا که واکسن طبق سویه اصلی ساخته شده است. به همین دلیل بدن فرد واکسینه شده قادر به مبارزه با آن نخواهد بود.

بوتسوانایی Nu

تا به امروز فقط 10 مورد از نوع ویروس B.۱.۱.۵۲۹ در بوتسوانا، آفریقای جنوبی و هنگ‌کنگ شناسایی شده است، اما با این وجود دکتر تام پیکوک، ویروس‌شناس کالج امپریال لندن عنوان کرد بالا بودن جهش سنبله حاکی از آن است که این جهش جدید کرونا نگران‌کننده خواهد بود. وی افزود این سویه از لحاظ آنتی ژن قادر است از هر نوع دیگری از جمله نوع دلتا کرونا نیز خطرناک‌تر باشد. از این رو تحت نظر گرفتن رفتار این سویه بسیار ضروری است. دکتر تام پیکوک تاکید کرد البته امیدواریم میزان سرایت این سویه با تبدیل شدن به یک خوشه دیگر به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند.

گفتنی است راوی گوپتا، استاد میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه کمبریج نیز اخیرا هنگام بررسی 32 جهش B.۱.۱.۵۲۹ متوجه شد 2 مورد از آنها از ویروس اصلی کرونا نیز عفونی‌تر هستند. این دانشمند تاکید کرد سویه جدید باعث شده تا تشخیص آنتی‌بادی در خصوص اثربخشی واکسن کاهش پیدا کند. وی افزود این سویه طبق جهش‌های فعلی نگران‌کننده خواهد بود، اما ویژگی اصلی ویروس یعنی میزان عفونت و سرایت‌پذیری آن هنوز مشخص نشده است؛ ويژگی‌هایی که باعث هدایت نوع دلتا شده و فرار ایمنی فقط یکی از مواردی به‌شمار می‌رود که احتمال رخ دادن آن وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*