ماهواره مکعبی

همراه اول از فن چالش طراحی و ساخت ماهواره مکعبی حمایت کرد

اپراتور همراه اول از فن چالش طراحی و ساخت ماهواره مکعبی در راستای گسترش دانش کاربردی فناوری‌های فضاپایه حمایت کرد.

روز پنجشنبه 4 آذر 1400 مراسم معرفی و تقدیر از تیم‌های برتر راه یافته به مرحله ساخت مدل مهندسی در فن چالش طراحی و ساخت ماهواره مکعبی در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در راستای شناسایی و تقویت توانمندی ظرفیت‌های کشور در حوزه فناوری‌های فضایی و به خصوص طراحی و ساخت ماهواره مکعبی از این رویداد حمایت کرد.

حمایت همراه اول از ساخت ماهواره مکعبی

در دور اول این فن چالش که از بهمن سال 99 با حضور 41 تیم شروع شده بعد از گذراندن مراحل طراحی اولیه، از بین هشت تیم در مرحله شبیه‌سازی مدل مهندسی (MIL)، چهار تیم منتخب توانستند به مرحله ساخت مدل مهندسی وارد شوند. در این مرحله مدل‌های مهندسی به تولید خواهند رسید و سرانجام با تیم منتخب برای ساخت مدل پروازی قرارداد امضا خواهد شد. مدل نهایی ماهواره طراحی شده نیز سال آینده پرتاب و در مدار مستقر می‌شود.

ماهواره مکعبی که با نام نانوست نیز شناخته می‌شود در مدارهای نزدیک به زمین در فاصله 200 تا 2000 کیلومتری زمین مستقر خواهد شد و امکان برقراری ارتباط با زمین و انجام ماموریت‌ها طبق محموله‌ای که در پلتفرم آنها در نظر گرفته شده را فراهم خواهد کرد. در این فن چالش، شرکت‌کنندگان در طراحی مهندسی و ساخت ماهواره در ابعاد 6U و وزن حدود 6 کیلوگرم با یکدیگر رقابت کردند.

طبق مطالعاتی که کمیته راهبردی اینترنت ماهواره‌ای همراه اول به انجام رسانده، مرکز تحقیق و توسعه این اپراتور تصمیم گرفت از این فن چالش حمایت کند. از اهداف حمایت همراه اول از این رویداد نیز می‌توان به گسترش دانش فناوری‌های فضاپایه، طراحی سرویس‌های نو و لبه‌ای بر پایه این فناوری برهم‌زننده و توسعه کسب‌و‌کارهای بر پایه آن در کشور اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*