شاسی بلند جدید سایپا

هرآنچه که باید درباره شاسی بلند جدید سایپا، آریا بدانید

سایپا آریا شاسی بلند جدید سایپا است که مشخصات جذابی دارد. خودروی آریا در دو نسخه پایه و فول آپشن در سال 1401 از راه می‌رسد. تصویر آریا را ببینید.

حدود یک سال پیش بود که نام سایپا آریا برای محصول هاچ بک کراس یا کراس اوور انتخاب شد. نام این محصولات در واقع یادآور بزرگانی مانند رامبلر امریکن است که به لحاظ استحکام و ایمنی بالا شهرت زیادی داشتند.

سایپا آریا انتظار می‌رود که زودتر از کراس اوور ایران خودرو وارد میدان شود. به همین خاطر احتمالا لقب اولین خودروی شاسی بلند ملی از آنِ این محصول است. ناگفته نماند که نسخه سدان این خودرو، شاهین است که پیش‌تر عرضه شده بود.

شاسی بلند جدید سایپا چه مشخصاتی دارد؟

خودروی سایپا آریا محصولی آپشنال است که بیشتر به خاطر سیستم پیشرانشی و آپشن‌های مختلفش، نقل مجالس است. گر چه این خودرو مجهز به مگاپلتفرم SP100 بوده اما شهرت آن برای چیز دیگری است. در ادامه مروری بر تاریخ عرضه این خودرو خواهیم کرد. با گجت نیوز همراه ما باشید.

دو هفته پیش بود که مدیرعامل سایپا همزمان با تولید شاهین اتوماتیک، از راه اندازی خط تولید سایپا آریا خبر داد و عرضه آن را در آینده‌ای نزدیک دانست. ناگفته نماند که تا به امروز 30 دستگاه خودروی آریا تولید شده و جواد سلیمانی در همین راستا گفته است که شرکت سایپا توانایی تولید 20 هزار دستگاه در سال را دارد.

طراحی مینی کراس اوور سایپا که دارای رگه‌های مدرن و ماندگار است به نظر جذاب می‌آید. در مردادماه نیز اخباری مبنی بر تولید رسمی سایپا آریا منتشر شد. به لحاظ زیبایی این خودرو جزو بهترین‌ها است و اگر بخواهیم تعصب را کنار بگذاریم و فارغ از علاقه به برندی خاص صحبت کنیم خودرویی جذاب است.

شاسی بلند جدید سایپا نیز مانند شاهین با موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر و 8 سوپاپ راهی بازار می‌شود اما این مشخصات تنها برای فاز نخست عرضه آن است و قرار شده از سال 1401 با موتور تیوان به تاخت خود ادامه دهد. البته امیدواریم که ماجرای شاهین برای آریا تکرار نشود.

موتور شاهین چه ایراداتی دارد؟

در زمان ساخت و تولید شاهین، کشور و بخش خودرویی با تحریم‌های شدیدی روبه‌رو بود و به همین دلیل نیز سایپا نتوانست از موتور برلیانس بهره بگیرد و مجبور به استفاده از موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپی شد که با کمک دانشگاه آخن آلمان ساخته شده بود. این موتور بر اساس پیشرانه کیا پراید بود و با یک توربوشارژ روانه بازارها شد.

در واقع این اقدام بسیار عجیب و به لحاظ فنی غیر قابل انکار بود. از این جهت به شاهین ایراد وارد شده که می‌توانستند با افزایش قدرت پیشرانه از 8 سوپاپ به 16 سوپاپ، از شر مشکلات توربوشارژ رهایی یابند. البته سیاست‌ها و خط مشی‌های سایپا برای خودش توجیه‌پذیر بود.

سایپا اعتقاد داشت که اگر بخواهد برای سیستم پیشرانشی جدید و قوی منتظر بماند، پروژه عرضه شاهین ماه‌ها به تعویق می‌افتد و عملا خاک می‌خورد. به همین خاطر می‌گفت که اگر شاهین با 80 درصد پیشرفت روانه بازار شود بهتر از بی‌کار ماندن و قدیمی شدن است.

با چنین دیدی نسبت به ماجرا، عرضه شاهین با چنین پیشرانه و موتوری، قابل قبول و توجیه پذیر به نظر می‌رسد. حالا همین فلسفه و سیاست برای خودروی سایپا آریا نیز عملی می‌شود. البته همان‌طور که گفتیم مدیر عامل سایپا وعده موتوری قوی‌تر با قلب تپنده مجهزتر را وعده داده است.

شاسی بلند جدید سایپا

در همین راستا بهار سال جاری زمانی بود که سایپا از همکاری خود با شرکت تیوان پرده برداشت. تیوان یکی از کمپانی‌های زیرمجموعه بهمن موتور است و این دو شرکت قصد دارند با همکاری یکدیگر یک پیشرانه 3 سیلندری و 12 سوپاپ بسازند. از دیگر قابلیت‌های این پیشرانه می‌توان به توربوشارژ برای پلتفرم SP100 اشاره کرد.

این موتور مدرن ظرفیتی یک لیتری دارد و قادر است قدرت‌های 75، 120 و 143 اسب بخار را پوشش دهد. مطابق گزارشاتی جدید قرار است که سایپا از این موتور مدرن با قدرت 143 اسب بخاری روی سایپا آریا استفاده کند و قدرت 120 اسب بخاری را نیز برای شاهین و در سال 1401 به کار گیرد.

مگاپلتفرم SP100 سایپا مجهز به پیشرانه آلومینیومی جدیدی است که با فناوری AVL اتریش ساخته می‌شود. از جمله قابلیت‌ها و ویژگی‌های این پیشرانه می‌توان به توربوشارژ، بالانسر، سیستم زمان بندی متغیر دوگانه سوپاپ‌ها، سامانه پاشش سوخت مستقیم و پمپ روغن متغیر اشاره کرد.

گشتاور پیشرانه مذکور در حالت عادی به عدد 222 نیوتن‌متر در بازه‌ای حدود 1600 تا 4400 دور در دقیقه خواهد رسید. همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 و موتوری است که در هر هزار متر، 90 گرم دی اکسید کربن تولید و منتشر می‌کند.

موتور آریا برای خودروهایی که وزن آنها کمتر از 1300 کیلوگرم است تهیه شده و میزان مصرف سوخت آن به ازای هر صد کیلومتر 5 لیتر خواهد بود که عملا برای چنین خودروهایی بهینه شده‌اند. در خصوص سیستم گیربکس خودروی مینی کراس اوور سایپا باید گفت که از دنده اتوماتیک CVT نسل سوم با قابلیت تعویض 6 دنده به صورت مجازی پشتیبانی می‌کند.

جعبه دنده این خودرو همانی است که در نسخه سدان آریا، شاهین، دیده می‌شود. با تمامی این اوصاف سایپا آریا به عنوان زیرمجموعه‌ای از پروژه SP100 در رده‌های بالاتر خود، مجهز به سیستم پیشرانشی مدرنی است که شایسته آن است. این خودرو در اسفند 1398 و در نهاد ریاست جمهوری رونمایی شد و حالا قرار است به زودی عرضه عمومی شود.

اگر به عکس ماشین آریا جدید نگاهی بیندازید متوجه دلبری‌های آن خواهید شد. نمای بیرونی سایپا آریا آن قدر جذاب و خوش ساخت است که خواه ناخواه توقعات را از نمای داخلی هم بالا می‌برد. اما اینجاست که به طراحی و دیزاین قدیمی‌تر فضای داخلی می‌رسیم.

شاسی بلند جدید سایپا

گر چه فضای داخلی این خودرو نسبت به ظاهر مدرن آن قدیمی‌تر است اما سایپا می‌توانست با چند تغییر ساده همچون دوخت رنگی و تودوزی بهتر، تعبیه مانیتور بزرگ‌تر و صفحه کیلومتر شمار دیجیتال و نیز آینه‌های الکترومیک و ارتقای دنده آن فضای بهتری را خلق کند.

البته سایپا برای زیبایی هر چه بیشتر آریا، گزینه‌های جذابی را قرار داده است. بدنه دو رنگ، رینگ‌های 16 و 17 اینچی 5 پیچ، سیستم کنترل حرکت خودرو در سراشیبی و سیستم اعلان برای سربالایی‌ها، امکان تنظیم برقی صندلی‌های جلو از جمله قابلیت‌ها و آپشن‌های این خودرو هستند.

همچنین تریم‌های بدنه متفاوت است و درون این خودرو سیستمی برای کنترل هرزگردی تعبیه شده است. برای فهمیدن میزان باد لاستیک‌ها شاهد حضور نمایشگر هستیم و مانیتور بزرگ 10 اینچی نیز در آن وجود دارد. این امکانات برای نسخه فول آریا جذاب به نظر می‌رسد.

سخن پایانی

با تمام اوصافی که برای این خودرو برشمردیم و از کنار هم قرار دادن تکه‌های پازل سایپا آریا می‌توان به این نتیجه رسید که این خودرو به زودی و تا پایان 1400 عرضه می‌شود. احتمالا تا چند ماه دیگر شاهد آغاز طرح پیش فروش آریا خواهیم بود. البته لازم به ذکر است که این نسخه از خودروی آریا دارای پیشرانه قدیمی و آپشن‌های پایه است.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم برای خرید نمونه فول آپشن این خودرو به همراه پیشرانه جدید باید تا اوایل 1401 منتظر ماند. اگرچه منابع رسمی هنوز چیزی در خصوص قیمت آریا نگفته‌اند اما می‌توان حدس زد که این هاچ بک کراس اوور در محدوده قیمت 500 میلیون تومان وارد بازار خواهد شد.

با آمدن آریا عرصه رقابت بر سایر رقبایی مانند کراس اوور K125 و ام وی ام ایکس 22 پرو و نیز جک S3 تنگ خواهد شد. اما نظر شما در خصوص شاسی بلند جدید سایپا چیست؟