قیمت کارخانه ای خودرو

قیمت کارخانه ای خودرو چند درصد گران می‌شود؟

مطابق با بررسی‌های صورت گرفته،‌ ستاد تنظیم بازار طی هفته جاری در ارتباط با اصلاح قیمت کارخانه ای خودرو تصمیم‌گیری خواهد کرد.

شرکت‌های سایپا و ایران خودرو در تاریخ ۱۸ آبان قیمت برخی از محصولات خود را به منظور رهایی از قیمت‌گذاری دستوری و با توجه به تصویب شورای نگهبان در ۲۸ مهر و تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی جدید قیمت گذاری خودرو،‌ افزایش دادند. به دنبال این موضوع محصولات سایپا افزایش قیمت ۱۵ تا ۱۷ درصدی و محصولات ایران خودرو نیز افزایش قیمت ۱۵ تا ۱۹ درصدی را تجربه کردند.

در ادامه نیز مدیران عامل دو شرکت مذکور از آزادسازی سند خودروهای فروخته شده و همچنین برگزاری برنامه فروش فوق‌العاده به صورت هفتگی به منظور متعادل کردن بازار خبر دادند و تأکید کردند که با توجه به اصلاح قیمت‌ها، خودروسازان از این پس در طرح‌های فروش‌ فوق العاده خود فک رهن را لحاظ نخواهد کرد و خودروهای بیشتری روانه بازار خواهد شد.

با این وجود در تاریخ ۲۰ آبان ماه‌، مجوز افزایش قیمت کارخانه ای خودرو با دستور مستقیم رئیس جمهور لغو شد و خودروسازان مجبور شدند که قیمت‌های قبلی را مجددا بازگرداند و همچنین عنوان شد که قیمت‌های جدید به زودی و پس از بررسی‌های مورد نیاز مشخص خواهد شد.

به دنبال این موضوع، خودروسازان از اجرای هفتگی فروش فوق‌العاده منصرف شدند و علاوه بر این شرایط بازار نیز وخیم‌تر شد؛ به طوری که هم‌اکنون هیچ خبر جدیدی روی بازار تأثیر نمی‌گذارد. این در صورتی است که تا پیش از این تغییرات نرخ ارز بازار خودرو را مستقیما تحت تأثیر قرار می‌داد.

از طرفی دیگر به دلیل عدم شفافیت در این حوزه، طی دو هفته گذشته اخبار بسیاری در ارتباط با سیاست‌گذاری در صنعت خودرو و شیوه قیمت‌گذاری منتشر شد که سرانجام وزیر صمت اعلام کرد وظیفه تعیین قیمت‌ها بر عهده ستاد تنظیم بازار گذاشته شده و این ستاد جایگزین شورای رقابت شده است.

در صورتی شاهد این بلاتکلیفی در بازار خودرو هستیم که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ۲۳ آبان اعلام کرد که به دنبال تلاش‌های وزیر اقتصاد و سازمان بورس و در جلساتی که با حضور وزیر صمت و رئیس جمهور برگزار شد،‌ مقرر گردید ستاد تنظیم بازار مجددا به بررسی اصلاح قیمت خودرو بپردازد و نتیجه هر چه سریع‌تر اعلام گردد.

قیمت‌های جدید طی هفته جاری اعلام خواهد شد

در همین رابطه گرچه احتمال داده می‌شد قیمت جدید خودروها در یک آذر مشخص شود و صنعت خودرو از این بلاتکلیفی در بیاید،‌ اما جلسات اخیر ستاد هیچ نتیجه خاصی نداشته و تنها وزیر صمت در دو جلسه به ارائه گزارشی در خصوص بازار و تولید خودرو پرداخته است.

با تمام این اوصاف طبق پیگیری‌های انجام شده، ستاد تنظیم بازار در جلسه روز چهارشنبه خود به بررسی موضوع قیمت‌گذاری خودروهای داخلی خواهد پرداخت و در خصوص اصلاح قیمت‌ها نتیجه‌گیری خواهد کرد.

قیمت کارخانه ای خودرو ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد

جدیدترین اخبار منتشر شده حاکی از آن است که افزایش قیمت‌های قبلی مورد موافقت ستاد تنظیم بازار قرار نگرفته و این ستاد در تلاش است تا بتواند قیمت خودروها را ۱۰ درصد افزایش دهد.

لازم به ذکر است که عدم شفافیت در حوزه خودرو و روشن نکردن تکلیف بازار باعث می‌شود که ضرر وارد شده به خودروسازان چند برابر شده و همچنین شرایط برای فعالیت دلالان نیز راحت‌تر شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*