گوشی های شیائومی

5 نکته مثبت و 5 نکته منفی درباره گوشی های شیائومی

با پیشرفت‌های اخیر شیائومی، نظر بسیاری از کاربران درباره این برند چینی تغییر کرده است. امروز می‌خواهیم به ۵ نکته مثبت و ۵ نکته منفی درباره گوشی های شیائومی بپردازیم.

بازار گوشی‌های هوشمند در سال اخیر با تغییرات زیادی همراه بوده است. ال‌جی پس از مدت‌ها تلاش بالاخره از این بازار خارج شد و هواوی نیز به شدت افت کرده است. در همین حین موتورولا توانسته علی‌رغم پیش‌بینی‌ها به خوبی در بازار آمریکا بدرخشد. در این میان تنها شیائومی بوده است که توانسته با ارائه گوشی های متنوع و جذاب همچنان با قدرت در میان ۵ تولید کننده برتر جهانی باقی بماند.

همانند هر برند دیگری دلایلی وجود دارد که شما را در خرید یا عدم خرید گوشی های شیائومی مصمم می‌کند. با گجت نیوز همراه باشید تا این موارد را با هم بررسی کنیم.

نکات مثبت و منفی درباره خرید گوشی‌ های شیائومی

نکته مثبت: قیمت مناسب 

بدون شک یکی از نقاط قوت شیائومی استراتژی قیمت‌گذاری جذاب این برند چینی است. مخصوصا در اوایل دوران رشد بازار گوشی‌های هوشمند، کمتر شرکتی جرئت می‌کرد دستگاهی را با نصف قیمت اپل و سامسونگ عرضه کند.

برخی از برند‌ها که گوشی‌های ارزان‌تر عرضه می‌کردند نیز آنقدر از مشخصات و بخش‌های مختلف گوشی می‌زدند که دیگر ارزش خرید نداشت؛ اما شیائومی این ریسک را کرد و قمار این شرکت نیز در نهایت سبب شد که بتواند نامش را به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گوشی در جهان تثبیت کند. این در حالی است که حتی در بازار مهم آمریکا حضور ندارد.

گوشی های شیائومی

البته دلیل موفقیت شیائومی، تنها ارائه گوشی های ارزان قیمت و با قیمت مناسب نبود. این شرکت ترکیبی از مشخصات مناسب و حتی پریمیوم را با یک قیمت مقرون به صرفه ارائه می‌داد و توانست نظر منفی بسیاری از کاربران را نسبت به گوشی‌های ارزان قیمت تغییر دهد.

امروزه بسیاری از برند‌ها وعده‌هایی مشابه شیائومی به کاربران می‌دهند؛ اما شیائومی همچنان توانسته به عنوان یک برند پیشرو و قوی در رقابت باقی بماند.

نکته منفی: عدم حضور رسمی و پررنگ در بازار ایران

درست است که کاربران استقبال بسیار خوبی از گوشی‌ های شیائومی در ایران می‌کنند و این برند توانسته سهم خوبی از بازار کشورمان را به خود اختصاص دهد؛ اما با این وجود هنوز عدم حضور رسمی و پررنگ این شرکت آزاردهنده است.

گوشی های شیائومی

شرکت‌های مختلفی هستند که گوشی‌های این برند چینی را به صورت رسمی وارد و گارانتی می‌کنند؛‌ اما همچنان نبود گارانتی رسمی معتبر و پاسخگو حس می‌شود. به عنوان مثال کاربران شیائومی حتما در هنگامی که خبر احتمال غیر فعال شدن گوشی‌های این شرکت در ایران منتشر شد، چند روز پر استرس را گذراندند.

نکته مثبت: نوآوری‌های جذاب

سامسونگ و اپل بیشترین سهم از بازار گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما محبوبیت آنها بدون دردسر نیز نیست. با وجود داشتن منابع مالی بسیار زیاد، این شرکت‌ها آنچنان نمی‌توانند روی ایده‌های جدید و خاص ریسک کنند.

در واقع کاربران انتظار دارند که گوشی‌های معرفی شده از این دو برند همیشه خوب و بر اساس انتظارات باشند و همین نیز باعث می‌شود که آنها نتوانند خیلی از ایده‌های خاص خود را عملی کنند. غول‌های دنیای موبایل مجبورند در اکثر اوقات همان فرمول موفق خود را تکرار کنند و در کنار بهبود‌های سخت افزاری رایج، بیشتر روی بحث طراحی مانور دهند.

گوشی های شیائومی

به عنوان مثال سامسونگ، اپل و حتی گوگل چندین سال است که سرعت شارژ گوشی های خود را آنچنان افزایش نداده‌اند، ولی سایر برند‌ها حتی به سرعت‌های خیره‌کننده‌ای همچون ۲۰۰ وات نیز نزدیک شده‌اند.

شرکت شیائومی به بزرگی دو برند اشاره شده نیست؛ اما با این وجود در بسیاری از موارد کار‌هایی کرده که هیچ برند دیگری جرئت انجام آنها را نداشته است. Xiaomi اولین برندی بود که ایده گوشی‌های بدون حاشیه را مطرح کرد (هرچند که اوپو و ویوو با دوربین پاپ‌ آپ در این بخش زیاده‌روی کردند).

این شرکت حتی از رقابت با هواوی و سامسونگ در بازار گوشي‌های تاشو نیز نترسید و در سرعت شارژ گوشی نیز به شکل ترسناکی به سرعت‌های فوق‌العاده بالا نزدیک شده است. البته همیشه هم اولین شرکت امتحان کننده یک ایده نیست؛ اما در مقایسه با سایر برند‌ها بسیار ریسک پذیر است.

نکته منفی: نرم افزار نامناسب

شیائومی در بخش مدیریت نرم افزار آنچنان خوب عمل نکرده است. بسیاری از کاربران رابط کاربری MIUI را به عنوان نسخه‌‌ای کپی برداری شده از iOS به حساب می‌آوردند و تنها به تازگی MIUI توانسته به سمت یک هویت مستقل حرکت کند.

گوشی های شیائومی

هرچند که تاکنون در ارائه یک تجربه کاربری «استاندارد» موفق نبوده است و از طرفی هم نتوانسته طرفداران نسخه‌های سبک اندروید را به خود جذب کند. علاوه بر اینها، به خاطر تفاوت بسیار زیاد رابط کاربری این شرکت با اندروید خام، ارائه بروزرسانی‌های اصلی اندروید به امری سخت و زمان‌بر برای این شرکت تبدیل شده است و حتی در مواردی نمی‌تواند مدل‌های زیادی را پوشش دهد.

البته شرایط اخیرا رو به بهبود بوده است؛ زیرا شیائومی قول داده که بسیاری از گوشی های این شرکت، اندروید 12 را دریافت کنند. ولی با توجه به مدل‌های بسیار زیادی که این شرکت هر ساله تحت برند‌های مختلف عرضه می‌کند، عمل به این وعده کار آسانی نیست.

نکته مثبت: پوشش تمام کاربران

گوشی های شیائومی

بخشی از موفقیت شیائومی به دلیل تعداد بسیار زیاد گوشی های این شرکت بوده است. تنها در سال گذشته این شرکت حدود ۵۰ مدل گوشی تحت برند‌های می، ردمی و پوکو روانه بازار کرد. البته همه این گوشی‌ها در تمامی بازار‌ها عرضه نشده‌اند؛ اما در هر حال این موضوع نشان می‌دهد که شیائومی توانسته اکثر کشور‌ها را پوشش دهد.

البته مسئله فقط پوشش بازار‌های مختلف نیست، بلکه شیائومی توانسته برای کاربران مختلف با نیاز‌های متفاوت و هر بودجه‌ای یک گوشی ارائه دهد. بنابراین حتی اگر بودجه لازم برای خرید یک گوشی‌ پرچمدار را نداشته باشید نیز شیائومی گزینه‌های جذابی در برابر شما قرار می‌دهد.

نکته منفی: تنوع بیش از حد

وقتی تنوع بیش از حد شود نیز می‌تواند اثر منفی بگذارد. برخی از کاربران ارائه مدل‌های بسیار زیاد را به عنوان ضعف یک شرکت و نداشتن یک رویه مشخص قلمداد می‌کنند.

از طرفی تنوع زیاد می‌تواند برای برخی دیگر از کاربران گیج کننده باشد و در نهایت آنها را به سمت خرید از یک برند دیگر با گزینه‌های مشخص‌تر سوق دهد.

گوشی های شیائومی

ارائه مدل‌های مختلف با تنها چند ماه فاصله به معنی تغییرات حداقلی است. از طرفی گاهی اوقات ممکن است به کاربران نوعی حس منفی را القا کند که با وجود تلاش برای خرید یک گوشی جدید، به همین زودی قدیمی شده است. این استراتژی تاکنون برای شیائومی جواب داده است؛ اما بازار گوشی‌ های هوشمند هر روز به اشباع شدن نزدیک‌تر می‌شود و در نهایت ممکن است همین رویکرد کار دست شیائومی دهد.

نکته مثبت: ساعت‌های هوشمند و خانه هوشمند

شیائومی در ابتدا کار خود را به عنوان یک شرکت گوشی محور آغاز کرد (البته اولین محصول آنها MIUI بود، نه یک گوشی)، ولی طولی نکشید که پا را فراتر گذاشت و همانند بسیاری از شرکت‌های فناوری محور بزرگ امروزی، دنیای گجت‌های مرتبط با اینترنت را از ساعت‌های هوشمند گرفته تا تلویزین‌ها و حتی جاروبرقی‌های هوشمند در آغوش گرفت.

گوشی های شیائومی

البته لزوما روی همه این محصولات نام شیائومی دیده نمی‌شود؛ اما با کمی بررسی می‌توان متوجه شد که خیلی از برند‌های چینی با نام‌های عجیب در نهایت به یکی از شرکت‌های بزرگ این کشور ربط دارند. شیائومی حتی محصولاتی همچون چمدان و لباس را هم عرضه می‌کند که طبیعتا ربطی به تکنولوژی ندارند.

به بیانی دیگر شیائومی در حال ایجاد شبکه‌ای از محصولات و سرویس‌های مختلف است که به خوبی در کنار هم کار می‌کنند. این موضوع مخصوصا در مورد گجت‌هایی که به گوشی های هوشمند شیائومی متصل می‌شوند، بیشتر حس می‌شود.

همانند اپل، در آینده کاربران غرق در یک اکوسیستم می‌شوند و با هر سرمایه‌گذاری جدید در آن از مزایا و منافع خاصی بهره می‌برند. مثلا ممکن است برخی از ویژگی‌های ساعت هوشمند شیائومی تنها در صورت استفاده در کنار یکی از گوشی های این شرکت در دسترس کاربر باشد و در کنار یک گلکسی از سامسونگ کار نکند.

نکته منفی: ترس، عدم قطعیت و تردید

گوشی های شیائومی

البته غرق شدن در اکوسیستم شیائومی ممکن است عواقب ترسناکی نیز داشته باشد. این روز‌ها شایعات زیادی پیرامون ارتباط شیائومی با دولت چین به گوش می‌رسد و به همین خاطر برخی از مقامات آمریکایی این شرکت را به عنوان یک تهدید برای امنیت ملی آمریکا به حساب می‌آورند.

حتی احتمال اینکه در آینده شیائومی نیز همانند هواوی تحریم شود، می‌تواند بسیاری از کاربران را از خرید گوشی های این شرکت منصرف کند.

همچنین با وجود اینکه شرکت‌های چینی بخش زیادی از لوازم الکترونیکی جهان را تولید می‌کنند و محصولات بسیار خوبی را نیز روانه بازار کرده‌اند ؛ اما همچنان این دید در میان بسیاری از کاربران وجود دارد که اگر گجتی توسط یک شرکت چینی ساخته شده باشد، از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

نکته مثبت: مدل تجاری موفق

گوشی های شیائومی

چه از نظر سن و سال و چه از نظر روحیه، شیائومی یک شرکت جوان است. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده گوشی در ابتدا غول‌هایی در بخش لوازم الکترونیکی بودند و سپس وارد بازار موبایل شدند؛ اما شیائومی همچون سایر شرکت‌ها منابع لازم را نداشت و به همین خاطر الگویی کاملا متفاوت را در پیش گرفت.

شیائومی برخلاف دیگر شرکت‌ها تصمیم گرفت که تقریبا تمامی کسب و کار خود را به صورت آنلاین انجام دهد. این تصمیم نه تنها باعث شد که شیائومی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند، بلکه توانست سریع‌تر از دیگر شرکت‌ها از محصولات خود پشتیبانی کند.

در واقع می‌توان گفت که این شرکت با تغییر و امتحان کردن ایده‌های نوین مشکلی ندارد و به همین خاطر طرفداران گوشی های شیائومی مطمئن باشند که این شرکت تا سال‌ها می‌تواند خود را با ترند‌ها و تغییرات مختلف بازار گوشی‌های هوشمند وفق دهد و محصولات مورد علاقه آنها را عرضه کند.

نکته منفی: پشتیبانی ضعیف از مشتریان

گوشی های شیائومی / پشتیبانی شیائومی

سرعت عمل شیائومی در پشتیبانی از مشتریان خوب است؛ اما متاسفانه چنین چیزی در مورد کیفیت پشتیبانی صدق نمی‌کند. کاربران در کشور‌های مختلف در بسیاری از موارد از عملکرد مراکز خدمات شیائومی ناراضی بوده‌اند. برخی از این موارد به پاسخگویی به سوالات کاربران مربوط بودند و برخی به تعمیر کردن گوشی های شیائومی.

به طور کلی می‌توان گفت که شیائومی نتوانسته در یکی از مهمترین بخش‌ها، عملکردی رضایت بخش داشته باشد.

جمع‌بندی

کیفیت سخت افزار و نرم افزار شیائومی در طول چند سال اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته است. زمانی کاربران با دید تحقیر از عبارت «گوشی چینی» استفاده می‌کردند؛ اما قدرت شیائومی به حدی رسیده است که حتی اپل و سامسونگ نیز نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

شیائومی به همراه برند‌های زیر مجموعه خود یعنی ردمی و پوکو به در اختیار گرفتن بازار گوشی‌ های هوشمند کشور‌ها مختلف ادامه می‌دهد و این در حالی است که حتی در آمریکا حضور ندارد.

قیمت مناسب گوشی‌ های شیائومی در کنار مشخصات مناسب، آنها را به گزینه‌ای جذاب تبدیل کرده که نادیده گرفتنشان سخت است؛ اما با این وجود مشکلاتی نیز وجود دارد که ممکن است در نهایت کاربر را از خرید آنها منصرف کند.

آیا شما قصد دارید در آينده یکی از گوشی های شیائومی را خریداری کنید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. من چند روزه که یه پوکو ایکس 3پرو گرفتم،، ولی هووای اگه تحریم نمیشد بهتر بود و قطعا هووای میگرفتم چون دیگه جا افتاده و سخت افزار هووای خیلی بهتر شده، امریکای عوضی تا میبینه یکی رو دستش بلند میشه میزنتش زمین

  2. همه چیزش خوبه کاش ضبط مکالمه هم میکرد این یک نقطه ضعف بزرگه که هیچ اپی واسه ضبط مکالمه فعال نمیشه .چون واقعا برا کار مون ضبط مکالمه نیازه

  3. با کل مطلب مخالفم جز قسمت نرم‌افزار ، به نظر من شیائومی هیچ بدی نداره جز قسمت نرم‌افزار که امیده تا در آینده بهتر بشه به هر حال یه رابط کاربری نو هست و طول میکشه تا پخته بشه ، خودم به شخصه بعد از اندروید خام ، رابط کاربری هارمونی هوآوی رو نسبتا خوب میدونم

  4. خب درسته تنوع زیاد محصولات چیز خوبی نیست
    ولی اخه شیائومی😐سامسونگ داره وار فاز A52s 5G میشه. اینهمه پسوند😐
    این واقعا اشتباه اع که این ایراد رو به شیائومی نصبت بدیم

  5. تنوع محصولات بده
    جالب سخن میگی خخخخ

  6. یعنی چی تنوع بیش از حد نکته منفی😐میخوای مثل آیفون هر سال گوشی گرون بیاره و فقط جای دوربین هارو تغییر بده؟😶

    • امیرحسین کریم نژاد

      سلام دوست عزیز،
      شیائومی تا به اینجای کار با ارائه مدل‌های مختلف تونسته نیاز اکثر کاربران رو پوشش بده و این خیلی هم خوبه.
      ولی خب وقتی تعداد مدل‌ها از یک حدی بیشتر بشه، تفاوت اونها هم طبیعتا کم و کمتر میشه و همین می‌تونه در نهایت باعث سردرگمی یک کاربر عادی در زمان انتخاب گوشی بشه و حتی ممکنه در نهایت فرد یک برند دیگه رو انتخاب کنه.

    • دوست عزیز مثل اینکه شما آیفون ۱۳پرو مکس رو نمیشناسین کلا چه از لحاظ دوربین چه از لحاظ پردازش از پرچم دار اندروید یعنی اولترا ۲۱S یه سر و گردن و شونه بالاتره!نوآوری های جدید تو آیفون امسال یک ایده کاملا آینده نگر بوده!توصیه میکنم برین این مدل آیفون رو مطالعه کنید.

  7. از کی تا حالا تنوع زیاد در محصولات شده نقطه ضعف خخخخ

  8. بابا شات ده فاک آپ شیائومی همه چیش خوبه