آب های زمین

آب های زمین احتمالا از خورشید آمده است!

دانشمندان در مطالعات جدید خود برای کشف منشا آب های زمین دریافتند احتمالا خورشید در تامین آب این سیاره نقش اصلی را داشته است.

در سیاره زمین آب فراوانی وجود دارد و از آنجایی که حدود 72 درصد از سطح زمین با آب پوشیده شده بسیاری آن را سیاره آبی نیز می‌دانند، اما این میزان آب از کجا آمده و منشا دقیق آنها کجاست؟ پرسشی که دانشمندان از چندین سال گذشته تا به امروز به دنبال پاسخ به آن هستند و اکنون گروهی از محققان توانستند به اطلاعات عجیبی برساند؛ آنها منشا آب های زمین را خورشید می‌دانند.

کشف منشا آب های زمین

فیل بلاند (Phil Bland)، استاد دانشگاه کورتین و از دانشمندان این مطالعه عنوان کرد برخی از دانشمندان بر این باورند که سیارک‌های نوع سی (C-type) منشا آب های زمین هستند و می‌گویند آنها در مرحله پایانی ایجاد زمین مقادیر زیادی از آب را به سیاره زمین آوردند،  اما آزمایش‌هایی که روی اثر ایزوتوپی این سیارک‌ها انجام شده حاکی از آن است که آنها به طور متوسط با آب های زمین ارتباطی ندارند، از این رو نمی‌توان آنها را منشا اصلی آب های زمین دانست.

آب های زمین

طبق بررسی‌های جدید که محققان انجام دادند بادهای خورشیدی باعث شدند تا آب بر سطح دانه‌های کوچک گرد و غبار ایجاد شود و این آب که از لحاظ ایزوتوپی سبک‌تر است توانسته قسمتی از آب های زمین را به وجود آورد. محققان این نظریه جدید را بر اساس تجزیه و تحلیل اتمی دقیق قطعات سیارک نوع اس (S-type) ایتوکاوا (Itokawa) طرح کردند. کاوشگر هایابوسا (Hayabusa) ژاپن در سال 2010 قطعاتی از آن را جمع‌آوری کرده و به زمین آورده بود.

استاد دانشگاه کورتین در ادامه بیان کرد ما در دانشگاه کورتین با استفاده از سیستم برش‌نگاری (توموگرافی) اتمی توانستیم دانه‌های 50 نانومتری گرد و غبار سیارک ایتوکاوا را مشاهده کنیم. وی افزود نتایج بررسی‌ها نشان داد این دانه‌ها دارای آب بوده و در مقیاس بزرگتر در هر متر مکعب از 20 لیتر آب بهره می‌برند. طبق اعلام دانشمندان، چنین تحقیقاتی علاوه بر این که باعث درک بهتر تاریخچه سیاره زمین خواهد شد، بلکه برای ترک زمین نیز بسیار مناسب خواهد بود؛ در واقع از این روش‌های مشابه می‌توان در سفرهای فضایی استفاده کرد.

لوک دالی (Luke Daly)، یکی دیگر از دانشمندان این مطالعه عنوان کرد تهیه آب کافی برای فضانوردان بدون حمل محموله‌های زیاد یکی از موانع اکتشافات فضایی آینده محسوب می‌شود. بررسی‌های جدید حاکی از آن است فرایند هوازدگی که در سیارک ایتوکاوا توانسته آب را به وجود آورد، امکان دارد در سایر سیارک‌های بدون هوا نیز اتفاق افتاده باشد. از این رو فضانوردان در آینده می‌توانند ذخایر آب را به شکل مستقیم از غبار سطح سیاره تامین کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*