اپل موزیک

اشتراک اپل موزیک یا اسپاتیفای – کدام بهتر است؟

استریم آنلاین موزیک انقلابی در عرصه موسیقی بود. انقلابی که کمتر کسی از فعالان حوزه موسیقی آن را پیش بینی می‌کرد.

در سال‌های دور زمانی که موزیک به شکل فیزیکی به فروش می‌رسید تا حدودی بحث کپی رایت و حفظ حقوق آثار رعایت می‌شد. گرچه که در همان زمان هم کپی از آثار به شکل‌های متعدد وجود داشت. با روی کار آمدن پدیده اینترنت و گسترش آن دسترسی به موزیک بسیار بسیار از قبل راحت‌تر شد و همین اتفاق سبب گشت تا بحث کپی رایت با معضلی اساسی روبرو شوید. شاید در اوایل روی کار آمدن سرویس اسپاتیفای کمتر کسی فکر می‌کرد که این شرکت سوئدی چنین انقلابی را در عرصه موسیقی رقم بزند.

رشد اسپاتیفای و شروع مجدد اپل

با رشد اسپاتیفای، هنرمندان جذب این سرویس شدند و این اتفاق برندهای مهم دنیا را به تکاپو انداخت. آیتونز اپل پیش از اسپاتیفای تنها پلتفرم استاندارد برای نشر آثار صوتی بود حالا با رشد سرویس سوئدی آنها نگران جایگاه خود بودند. سر انجام سرویس اپل موزیک معرفی شد و موفقیت خوبی هم به دست آورد. با اینکه نتوانست به اندازه اسپاتیفای همه گیر شود اما تا حدودی موفق هم بود. اما برای ما ایرانی‌ها که در داخل این خاک زندگی می‌کنیم، کدام سرویس مناسب‌تر است؟ با وجود تحریم‌های خارجی و داخلی ما باید از کدام سرویس استفاده کنیم تا خدمات بهتری دریافت کنیم؟ همراه ما باشید.

بررسی برتری کیفیت صدا در این دو سرویس

مهم‌ترین مولفه برای گوش دادن به موسیقی کیفیت صداست. در اینجا بحث تکنیکی بیشتر به میان می آید و متوجه می‌شویم که سرویس‌های نامبرده از چه تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کنند. اپل موزیک از فرمت Advanced Audio Coding یا همان AAC بر روی حداکثر کیفیت 256 کیلوبایت استفاده می‌کند. الگوی فشرده سازی aac به مراتب پیشرفته‌تر از mp3 است. در مقایسه این دو فرمت با بیت ریت یکسان متوجه خواهیم شد که aac کیفیت بیشتری دارد. در مقابل اسپاتیفای از فرمت Vorbis یا همان OGG بهره می‌برد که کیفیت پایین‌تری را داراست. علت این کار اسپاتیفای رایگان بودن فرمت ogg می‌باشد. برای استفاده از aac باید هزینه پرداخت کرد در حالی که ogg کاملا رایگان است.

آرشیو کدام سرویس قوی‌تر است؟

اسپاتیفای خیلی قبل‌تر از اپل موزیک فعالیش را شروع کرد و در حال حاضر بیش از 35 میلیون ترانه در آرشیو خود جای داده. طبق گفته خود اسپاتیفای هر روز 20 هزار ترک به تعداد موزیک های آرشیو این سرویس افزوده می‌شود. از طرفی نباید فراموش کنیم که اپل موزیک با وجود این که دیرتر از اسپاتیفای شروع به فعالیت کرد، گنجینه‌ای ارزشمند از آیتونز را داشت. همین گنجینه برگ برنده اپل موزیک شد و با انتقال آرشیو حالا اپل موزیک بیش از 60 میلیون ترک در آرشیو خود قرار داده است. بر همین اساس قطعا در اپل موزیک ترک‌های بیشتری از نسخه‌های اورجینال، ریمیکس و ریمیک پیدا خواهید کرد.

اپل موزیک

آرشیو هنرمندان ایرانی

هنرمندان ایرانی از سالهای دور توجه ویژه‌ای به سرویس آیتیونز داشتند. حتی برخی از رپرهای تازه کار ایران در اوایل دهه هشتاد که حالا جزو بزرگان رپ فارسی به شمار می‌روند آثار خود را از آیتونز به منتشر می‌کردند. در آن زمان مثل امروز اکثریت مردم دسترسی به اینترنت پر سرعت و وبسایت‌های خارجی نداشتند پس تعداد مخاطب فارسی زبان در آیتونز عدد چشمگیری نبود. اما باید در نظر داشته باشید که حالا آن آثار ارزشمند به اپل موزیک منتقل شده و می‌توانید پس از سالها به آنها گوش دهید. گرچه که اسپاتیفای هم بسیاری از موزیک‌های هنرمندان ایرانی را پوشش داده اما از لحاظ آرشیو نمی‌تواند با اپل موزیک رقابت کند. پس در این مورد خرید اکانت اپل موزیک منطقی‌تر است.

تجربه کاربری یا User Experience

از لحاظ طراحی هر دو سرویس از طراحی خوب و منحصر به فردی برخوردارند. تکیه اپل موزیک بر روی مینیمالیسم است و اسپاتیفای بیشتر بر روی تمی مدرن تاکید دارد. ساده گرایی بیش از حد اپل در این سرویس نتیجه عکس داده و باعث تخریب تجربه کاربری شده. در بسیاری از مواقع کاربران گزینه های مربوط را پیدا نمی‌کنند و برای موارد زیادی هیچ دسته‌بندی در نظر گرفته نشده است. اسپاتیفای از لحاظ تجربه کاربری چند پله بالاتر از اپل موزیک است. در این سرویس دسترسی خوبی به منوها و دسته بندی‌های مختلف داریم کار با آنها ما را آزار نمی‌دهد. پایداری و بهینه‌سازی بهتری هم در این سرویس سوئدی نسبت به اپل موزیک می‌بینیم. پس با خرید اکانت اسپاتیفای از نظر تجربه کاربری ضرر نمی‌کنید.

هوش مصنوعی و تشخیص سلیقه شما

به طور خلاصه هوش مصنوعی هر دو سرویس ضعف های بزرگی دارند و نمی‌توانند به خوبی سلیقه شما را تشخیص دهند. اگر با تکیه بر این بخش بخواهید به موزیک گوش کنید قطعا یا سلیقه‌تان عوض می‌شود و یا اعصابتان خرد. با این حال درصد بسیار کمی می‌توانیم اسپاتیفای را بهتر بدانیم چرا که در بخش Discover Weekly از الگوریتم‌هایی استفاده شده که موارد شبیه‌تر به سلیقه شما را نمایش می‌دهد. البته توجه کنید که این نکته درباره آهنگ‌های فارسی صدق نمی‌کند.

جست و جو در اسپاتیفای و اپل موزیک

به شکل سنتی اگر به دنبال آهنگی باشید آن را در گوگل سرچ می‌کنید. اگر نام آن را ندانید بخشی از متن ترانه را داخل گوگل می‌نویسید تا گوگل آن را بیابد. حالا هم که جست‌وجوی صوتی آمده می‌توانید متن آهنگ را بخوانید تا نتایج دقیق‌تری بگیرید. حتی این امکان وجود دارد که تنها با زمزمه کردن ملودی آهنگ مورد نظر خود را در گوگل بیابید. اما باید بدانید که اسپاتیفای و اپل موزیک هنوز به چنین درجه‌ای از عرفان نرسیده‌اند تنها با سرچ متنی در نوار جست و جو می‌توانید به آهنگ مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید. مزیت اپل موزیک نسبت به اسپاتیفای در این است که شما با سرچ متن آهنگ به گزینه مورد نظر می‌رسید اما اسپاتیفای چنین قابلیتی ندارد. پس خرید اکانت apple music از این نظر منطقی‌تر است.

جمع بندی

در مجموع مشخص شد که اپل موزیک امکانات بهتری به کاربران ارائه می‌دهد و برای کاربران ایرانی مورد پسندتر از اسپاتیفای خواهد بود. با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که در اپل موزیک به آرشیو بهتری دسترسی داریم که شامل آهنگ‌های نوستالژی ایرانی هم هست. به علاوه این که در اپل موزیک ترک‌هایی اختصاصی در اختیار ماست که در دیگر پلتفرم‌ها وجود ندارد. کیفیت آهنگ‌ها در اپل موزیک بالاتر است چرا که اپل از فرمت های با کیفیت و غیر رایگان بهره می‌برد. سیستم جست و جو در اپل موزیک بهتر عمل می‌کند و شما با سرچ متن ترانه می‌توانید آن را بیابید. با همه این تفاسیر انتخاب شما کدام سرویس است. اسپاتیفای یا اپل موزیک؟

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واقعا عالی بود، کلا اکسل مجازیته های خوبی داره و خودم طرفدارشونم