بنیانگذاران غول های فناوری

اولین نسل از بنیانگذاران غول های فناوری در حال بازنشسته شدن هستند

دیگر تعداد زیادی از اولین نسل از بنیانگذاران غول های فناوری در راس شرکت‌های خود نیستند. در واقع توییتر، مایکروسافت، آمازون و بسیاری دیگر بدون آنها به راه خود ادامه می‌دهند.

شرکت‌های بزرگ فناوری همچون گوگل، آمازون، نتفلیکس و … تاثیر بسیار بزرگی روی نحوه زندگی ما گذاشته‌اند و البته در این راه توانسته‌اند سطوح فوق‌العاده‌ای از موفقیت اقتصادی را نیز کسب کنند. یکی دیگر از اشتراکات غول های فناوری این است که بنیانگذاران آنها لزوما کنترل شرکت را در دست ندارند.

بنیانگذاران غول های فناوری

جک دورسی

آنها یا از جایگاه خود استعفا داده‌اند یا قدرت را با دیگران شریک شده‌اند و یا حتی در برخی موارد به زور برکنار شده‌اند. تنها در هفته‌ای که گذشت هم بنیانگذار توییتر، جک دورسی از مقام خود به عنوان مدیرعامل این پلتفرم اجتماعی کناره‌گیری کرد و بنیانگذار Salesforce نیز قدرت را با فرد دیگری شریک شد.

بیایید نگاهی به وضعیت دیگر شرکت‌های بزرگ بیندازیم.

غول های فناوری بدون بنیانگذاران آنها

بنیانگذاران غول های فناوری

علی‌بابا

جک ما در سال 2013 از مقام مدیر عاملی این شرکت بزرگ چینی کناره‌گیری کرد و در سال 2019 نیز جایگاه مدیر اجرایی هیئت مدیره این شرکت را به شخص دیگری واگذار کرد. البته حتی در آن هنگام نیز قدرت بسیار زیادی داشت. هرچند که پس از تاخیر در عرضه اولیه سهام بخشی که وی مسئولش بود و اختلافاتش با دولت چین، دیگر نمی‌توان گفت که وی قدرت سابق را دارد.

آمازون

در تیر ماه سال جاری جف بیزوس به صورت رسمی سمت مدیرعاملی آمازون را به مدیر سابق بخش خدمات وب‌ محور این شرکت یعنی Andy Jassy واگذار کرد.

اپل

بنیانگذاران غول های فناوری

در سال 2009 تیم کوک به صورت موقت مسئولیت‌های استیو جابز را قبول کرد تا وی بتواند به درمان خود بپردازد. البته جابز مجددا به شرکت بازگشت؛ اما در سال 2011 دوباره برای یک دوره کوتاه تیم کوک را به جای خود نشاند و در اواخر همان سال نیز او را به صورت دائمی مدیرعامل اپل کرد.

۲۰۲۱ دهمین سال مدیرعاملی تیم کوک در اپل بود که وی گفت قصد ندارد برای یک دهه دیگر این شرکت را اداره کند.

ByteDance

آقای Zhang Yiming بنیانگذار شرکت مالک تیک تاک گفت که قصد دارد در اسفند ماه از سمت خود به عنوان مدیرعامل این شرکت کناره‌گیری کند. او در یک نامه داخلی گفت که نگران تکیه بیش از حد بر ایده‌هایی است که پیش از شروع این شرکت داشته است.

گوگل

در سال 2015 لری پیج و سرگی برین که بنیانگذاران یکی از غول های فناوری دنیا هستند به آلفابت شرکت مادر گوگل رفتند و عملا از تصمیم‌گیری‌های گوگل خارج شدند. در آن زمان سوندار پیچای به عنوان مدیرعامل گوگل معرفی شد. وی در سال 2019 عنوان مدیرعاملی آلفابت را نیز به خود اختصاص داد.

اینستاگرام

در سال 2018 بنیانگذاران اینستاگرام یعنی کوین سیسترام و مایک کریگر استعفا دادند. ظاهرا تصمیم آنها به خاطر اختلافات جدی با فیسبوک و مارک زاکربرگ بوده است.

مایکروسافت

بنیانگذاران غول های فناوری

خروج بیل گیتس بنیان گذار یکی از غول های فناوری دنیا از شرکتش در چند مرحله اتفاق افتاد. ابتدا وی در سال 2000 اعلام کرد که دیگر مدیرعامل مایکروسافت نیست. سپس از سال 2008 مسئولیت تمام وقت خود را در این شرکت رها کرد و در سال گذشته نیز از هیئت مدیره مایکروسافت خارج شد.

مایکروسافت در حال حاضر توسط ساتیا نادلا اداره می‌شود که هم مدیرعامل و هم رئیس هیئت مدیره این شرکت است.

نتفلیکس

در تیر ماه 2020 تد ساراندوس در کنار رید هیستینگز (هم بنیانگذار نتفلیکس) به عنوان مدیرعامل مشترک قرار گرفت. این شرکت اعلام کرد که ساراندوس از همان ابتدا نقشی اساسی در برنامه‌های این شرکت داشته و انتخاب وی به عنوان مدیرعامل مشترک پس از ۲۰ سال تنها رسمیت بخشیدن به نقش او است.

سیلزفورس

برت تیلور که دوشنبه جای جک دورسی را به عنوان رئیس هیئت مدیره توییتر گرفت، قرار است مدیرعامل مشترک Salesforce نیز بشود. این اولین بار نیست که Marc Benioff مدیرعامل و بنیانگذار این شرکت قدرت خود را با شخص دیگری به اشتراک می‌گذارد؛ اما نشان می‌دهد که یک معاون سابق می‌تواند قدرت بیشتری در یک شرکت فناوری به دست آورد.

توییتر

در دوشنبه ۸ آذر ماه جک دورسی توییتر را ترک کرد. او گفت در پاسخ به دلیل تصمیم خود گفت که به باور وی این شرکت به جایی رسیده است که می‌تواند بدون بنیانگذاران خود نیز به مسیرش ادامه دهد.

بنیانگذاران غول های فناوری

مارک زاکربرگ

البته استثناهایی نیز در این ترند دیده می‌شود. معروف‌ترین نمونه را می‌توان مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک دانست که روی متا نیز کنترل کامل دارد. وی دو ماه قبل در مصاحبه‌ای به وب‌سایت The Verge اعلام کرد که نه تنها قصد ندارد جایگاه خود را ترک کند، بلکه به لطف ساختار سهام این شرکت، سهامداران نیز نمی‌توانند او را به زور برکنار کنند.

علاوه بر زاکربرگ که ظاهرا روز به روز محبوبیتش در میان کاربران در حال افول است، افراد دیگری نیز به ذهن می‌رسند. Jensen Huang هنوز مدیرعامل انویدیا است و Ma Huateng نیز همچنان به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره تنسنت ایفای نقش می‌کند. اسنپ‌چت نیز در اختیار ایوان اشپیگل است.

مشخصا غول های بزرگ فناوری می‌توانند بدون بنیانگذاران خود همچنان موفق باشند. به عنوان مثال می‌توان به اپل و مایکروسافت نگاه کرد که ارزشمند‌ترین شرکت‌های دنیا هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*