درمان قطعی بیماری ایدز

بشر در یک قدمی درمان قطعی بیماری ایدز

یک شرکت بریتانیایی موفق به کشف درمان قطعی بیماری ایدز شد. این درمان که به‌زودی آزمایشات انسانی آن آغاز خواهد شد قادر است ویروس HIV را به طور کامل در بدن فرد از بین ببرد.

در حال حاضر بیش از 38 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ایدز مبتلا هستند و با درمان‌های موجود به زندگی خود ادامه می‌دهند، اما اکنون محققان در حوزه درمان این بیماری به پیشرفت‌های متعددی دست پیدا کردند که به کمک آنها می‌توان طی سال‌های آینده این بیماری را به شکل قطعی درمان کرد.

کشف درمان قطعی بیماری ایدز

در همین راستا شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین (GlaxoSmithKline) که به عنوان غول داروسازی چندملیتی بریتانیایی شناخته می‌شود قصد دارد از ابتدای تابستان سال 2022 میلادی درمان قطعی بیماری ایدز را روی انسان‌ها مورد آزمایش قرار دهد. این پروژه می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر که به این بیماری مبتلا هستند را متحول سازد. این شرکت قصد دارد طی آزمایش‌های خود ویروس را از مخفیگاه آن بیرون آورده، آن را مورد هدف قرار داده و در نهایت نابود سازد. این شیوه درمانی تا به امروز روی پستانداران غیر انسانی بسیار موفق بوده و توانسته به خوبی ویروس‌ها را شناسایی کند.

در حال حاضر با وجود این که چند دهه از شیوع ویروس HIV می‌گذرد، دیگر ابتلا به این بیماری به معنای مرگ حتمی نیست و مبتلایان به کمک داروها قادرند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری را تجربه کرده و خطر انتقال به دیگران را نیز کاهش دهند، اما همچنان پیرامون این بیماری بدبینی‌ها و ترس وجود دارد. در همین راستا با وجود این که بسیاری از جوامع با آموزش بهتر سعی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارند، در این میان دانشمندان نیز سخت در تلاشند تا درمان قطعی بیماری ایدز را کشف کنند.

دکتر کیمبرلی اسمیت، سرپرست تحقیق و توسعه در بخش بهداشت HIV در شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین در این خصوص عنوان کرد برای مقابله با این ویروس یک نبرد طولانی را تجربه کردیم و اکنون شرایط بهتر شده است. وی افزود افراد مبتلا اکنون بیشتر از قبل زنده می‌مانند، اما همچنان ایدز یک بیماری خطرناک و تهدید کننده محسوب می‌شود و مورد بدبینی و ترس مردم قرار دارد. از این رو دستیابی به یک درمان قطعی بسیار حائز اهمیت است.

شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین هم‌اکنون به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه درمان ایدز محسوب می‌شود و در واقع این شرکت در حدود نیمی از درمان‌هایی که طی سال‌های گذشته برای مقابله با ایدز ساخته شده نقش داشته است؛ برای مثال این شرکت باعث شده تا بیماران به جای مصرف قرص روزانه، یک داروی ویژه را به شکل ماهانه تزریق کنند. البته این شرکت سعی دارد فاصله میان تزریق‌ها را افزایش داده و هدف آن تزریق هر 6 ماه یک‌بار این دارو به بیماران است.

یکی از جدیدترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های این غول داروسازی ساخت یک داروی ویژه است که با یک بار تزریق می‌تواند ویروس HIV را به طور کامل از بین برد. نتایج آزمایش‌های اولیه حاکی از آن است که این دارو می‌تواند میزان ویروس در خون افراد مبتلا را به میزانی کاهش دهد تا قابل شناسایی نبوده و به دیگران نیز انتقال پیدا نکند.

علاوه بر این شرکت، گروهی از محققان در ژاپن نیز توانستند واکسنی را بسازند که در آزمایش‌های اولیه نوعی از ویروس HIV را در بدن میمون‌های ماکاک به طور کامل نابود کرده است. این شرکت طی 5 سال آینده آزمایش‌های انسانی خود را آغاز خواهد کرد. همچنین شرکت مدرنا که با ساخت واکسن کرونا به شهرت جهانی رسیده پروژه ساخت واکسن HIV بر پایه روش mRNA را شروع کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*