مریخ نورد استقامت ناسا

مریخ نورد ناسا چیزی غافلگیرکننده در آسمان مریخ پیدا کرد + ویدیو

هنگامی که مریخ نورد استقامت ناسا پس از یک روز سخت کاری به آسمان مریخ چشم دوخته بود، با رویت یک شی فضایی نورانی، غافلگیر شد.

از چند ماه پیش، ناسا مریخ نورد استقامت (Perseverance) را برای کشف شواهدی از حیات باستانی روی مریخ فرود آورد. اما این کاوشگر سخت‌کوش گهگاهی در اوقات بیکاری، نگاهی به بالای سر می‌اندازد. اخیرا در یکی از همین مواقع، دیموس را چشمک‌زنان در آسمان مریخ دید: قمر کوچک‌تر سیاره سرخ که شکل هندسی آن به سیب‌زمینی شباهت دارد.

حالا ناسا ویدیویی کوتاه از رویت قمر Deimos در آسمان مریخ منتشر کرده است. در حساب توییتر این کاوشگر آمده:

مهم نیست کجا باشید؛ نگاه به آسمان همیشه جذاب است. من در حال ثبت تصاویر ابرهای مریخی بودم که چیز دیگری را هم شکار کردم. اگر با دقت نگاه کنید، دیموس را در این فیلم می‌بینید؛ یکی از دو قمر مریخ.

مریخ نورد استقامت در تاریخ 18 فوریه 2021 قدم به مریخ گذاشت. این کاوشگر در حال جمع‌آوری خاک و سنگ‌های مریخی برای انتقال به زمین است. البته همزمان، شرایط محیطی برای انجام ماموریت‌های انسانی را هم بررسی می‌کند. عملیات اکتشافی استقامت، دست‌کم یک سال مریخی (معادل 687 روز زمینی) طول می‌کشد.

تاریخچه قمر Deimos مریخ

نام دیموس از خدای ترس در یونان باستان گرفته شده و یکی از کوچک‌ترین قمرها در منظومه شمسی است. قطر آن از 11.3 کیلومتر فراتر نمی‌رود و حتی به بزرگی بخش منهتن نیویورک هم نیست.

دیموس هر 30 ساعت یکبار به دور مریخ می‌چرخد و یک برادر هم دارد: قمر فوبوس (Phobos) که البته به این سیاره نزدیک‌تر است. اخترشناس آمریکایی «اسف هال» این دو قمر را در سال 1877 رویت کرد.

قمر مریخ

تصویر ثبت شده از دیموس توسط مدارگرد شناسایی مریخ در سال 2009

به نظر می‌رسد هر دو قمر، از مواد یکسانی تشکیل شده‌اند؛ اما منشا آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. شاید بقایای یک سیارک باشند؛ یا قطعات جدا شده از مریخ در اثر یک برخورد فضایی که در این صورت، می‌توانند حامل شواهدی از حیات باستانی باشند. البته احتمال دیگری هم مطرح شده: اینکه دیموس از یک قمر بزرگ‌تر به جای مانده است که حالا دیگر وجود ندارد.

به هر حال، اقمار مریخ خیلی کوچک‌تر از ماه زمین هستند و ابعاد آن‌ها با سیارک‌ها قابل قیاس است. اما در حالی که فاصله ماه از زمین به بیش از 383 هزار کیلومتر می‌رسد؛ فوبوس و دیموس به ترتیب در فاصله  5988 و 23464 کیلومتری مریخ قرار دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. بابا بزارید به کارمون برسیم….. من در حال گرفتن قبمت گوشت ومرغم بعد شما از کاوشگر ناسا مینویسید

  2. .وضعیت مریخ و اطلاعات جانبی را از توضیحات شما پیگری میکنم
    از شما ممنونم که اطلاعات مربوطه را در اختیار قرار میدهید
    مایه شگفتی است

  3. باسلام ممنون از شما

  4. یادم هست نیم قرن پیش مجله هفتگی شرکت نفت ایران مرتباازبشقابهای پرنده وموجودات فضایی عکسهای بسیار جالب و داستان‌های عجیب وغریبی دراین مجله بنام مجله کاوش منعکس میشد امروزه بدلایل بسیاری این نوع مطالب درهیچ کدام ازمجلات
    واخبار منعکس نمی‌شود درحالیکه خیله خوب میدانم چقدر جامعه منتشره اینگونه مطالب هستند . اگر یکه بشقاب پرنده یا هرشیعه دیگر ‌که ازیک تکنولوژی برتراند تحقیقات مریخ نورد را مشاهده کند خواهد گفت تکنولوژی این مریخ نورد مربوط بسالهای سه الی چهارمیلیون سال‌های پیش مامیباشد ماکه نخواهیم بود بالاخره این
    اتفاق خواهد افتاد