قیمت خودرو

در صورت احیای برجام آیا قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند؟

دور جدید مذاکرات بر سر برجام و لغو تحریم‌ها در حال برگزاری است. اکنون باید دید که آیا با این اتفاق قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تورم عمومی نباید امید زیادی به کاهش قیمت رسمی خودروهای داخلی داشت، زیرا احتمال این که با احیای برجام از هزینه‌های تولید کاسته شود بسیار کم است. همچنین به گفته برخی از کارشناسان،‌ هم‌اکنون قیمت کارخانه‌ای خودروها ۳۰ درصد از قیمت دستوری پایین‌تر است.

امیرحسین کاکایی،‌ کارشناس خودرو در ارتباط با این موضوع عنوان کرده است که با توجه به تفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها،‌ در صورت پایین آمدن نرخ ارز، خودروها کاهش قیمت را در بازار تجربه خواهند کرد،‌ اما قیمت کارخانه‌ای خودروها حتی در صورت احیای برجام نیز باید اصلاح شود،‌ زیرا قیمت نهایی خودروها از قیمت دستوری ۳۰ تا ۵۰ درصد پایین‌تر است.

وی ادامه داد چنانچه از قیمت مواد اولیه و هزینه‌ها به میزانی کاسته شود که اختلاف میان هزینه تمام شده و قیمت دستوری خودرو را جبران کند،‌ آنگاه قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. اما نمی‌توان چندان به این مسئله امیدوار بود،‌ زیرا مواد اولیه‌ای مانند ورق آلومینیوم و فولاد کاهش قیمت را تجربه نخواهند کرد  و همچنین از حقوق و دستمزدها نیز کم نخواهد شد. حتی در صورتی هم که مثلا فولاد کاهش قیمت ۱۰ درصدی را تجربه کند،‌ باز هم اختلاف ۴۰ درصدی وجود دارد؛ از این رو نباید شانس زیادی برای کاهش قیمت خودرو قائل شد.

احیای برجام در قیمت خودرو تغییری ایجاد نخواهد کرد

فربد زاوه نیز در ارتباط با این موضوع عنوان کرده است که احیای برجام با توجه به شرایط کنونی خودروسازان، تغییری در قیمت‌ خودرو ایجاد نخواهد کرد،‌ زیرا با امضای برجام تنها خرید مستقیم برای شرکت‌های خودروسازی امکان‌پذیر می‌شود. درست است که خرید مستقیم منجر به کاهش هزینه‌ها خواهد شد،‌ اما هنوز تکلیف واردات خودرو از سوی وزارت صمت و دولت روشن نشده است. تا زمانی که خرید نقدی وجود داشته باشد،‌ از هیچ هزینه‌ای کاسته نخواهد شد که باعث کاهش هزینه تمام شده و به دنبال آن کاهش قیمت کارخانه‌ای خودروها شود. ضمن این که هم‌اکنون هزینه تمام شده از قیمت دستوری خودروها بیشتر است.

حسن کریمی سنجری در ارتباط با تأثیر احیای برجام روی قیمت کارخانه‌ای خودروها،‌ اظهار کرد به دنبال احیای برجام تولید خودرو از منظر تأمین قطعه با قیمت پایین‌تر و در زمان کوتاه‌تری میسر خواهد شد،‌ بنابراین از قیمت کارخانه‌ای خودرو نیز کاسته خواهد شد. در واقع با این اتفاق قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها همانند سال ۹۶ نزولی خواهد شد. البته لازم به ذکر است که احیای برجام مقدمه‌ساز این اتفاق خواهد شد و برای ادامه یافتن آن باید سیاست‌گذاران خودرویی تصمیم بگیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*