تولید خودرو

ایران خودرو و سایپا عمدا تولید خودرو را متوقف کرده‌اند

لطف الله سیاهکلی،‌ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مدعی شد که ایران خودرو و سایپا عمدا تولید خودرو را متوقف کرده‌اند.

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در تازه‌ترین مصاحبه خود عنوان کرد که دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران خودرو محصولات تولید شده را به بازار عرضه نمی‌کنند. به گفته این نماینده مجلس،‌ بهانه اصلی ایران خودرو و سایپا برای این کار، به صرفه نبودن عرضه خودرو به بازار است.

وی در ادامه با اشاره به این که طرح واردات خودرو از سوی شورای نگهبان با هیچ ایرادی مواجه نشده است،‌ بیان کرد که شورای نگهبان تنها ۳ ابهام در ارتباط با این طرح داشت که هر ۳ ابهام با حضور نماینده بانک مرکزی و نماینده شورای نگهبان برطرف شد. حتی بانک مرکزی موافقت خود را با این طرح اعلام کرده است. از این رو پاسخ‌های کافی به ایرادها و ابهام‌های وارد شده از سوی شورای نگهبان داده شده و احتمالا دیگر ایرادی به این طرح وارد نخواهد شد و نظر شورای نگهبان نیز تأمین خواهد شد.

تولید خودرو عمدا متوقف شده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به این که دلیل اصلی نوسانات بازار خودرو عدم وجود تعادل میان عرضه و تقاضا است،‌ اظهار کرد هم‌اکنون بازار خودرو با تقاضای میلیونی مواجه است،‌ اما خودروسازان تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه می‌کنند. این در صورتی است که خودروسازان قادر هستند تا محصولات بیشتری را به تولید برسانند،؛ یعنی می‌توانند سالانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید کنند،‌ اما مدعی می‌شوند که این میزان تولید خودرو به آن‌ها ضرر وارد می‌کند. همچنین خودروهای تولید شده نیز با این استدلال که عرضه خودرو به بازار صرفه اقتصادی ندارد، توسط خودروسازان به بازار آورده نمی‌شوند.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به این که علت اصلی افزایش قیمت و کاهش کیفیت خودرو همخوانی نداشتن عرضه و تقاضا خودرو است، عنوان کرد از آنجایی که بازار خودرو انحصاری است و متقاضیان چاره‌ای جز خرید خودروی داخلی ندارند،‌ به هر میزان که قیمت خودرو افزایش یابد،‌ کیفیت بهبود پیدا نمی‌کند.

سیاهکلی در انتها خاطرنشان کرد که معامله خودروسازان با مردم اصلا درست نیست و تنها به نفع خودروسازان است. زیرا قیمت خودرو بالا و کیفیت آن پایین است. از سوی دیگر بازار شاهد هیچ رقابتی نیست و تنها دو خودروساز با عرضه محدود،‌ تقاضا را افزایش می‌دهند. با توجه به این مسائل متضرر شدن مصرف کننده و ملتهب بودن بازار کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. پس رییس جمهور چه کاره آن که اینا هر کاری دلشون می خواد می کنن
    خیییییلی حرفه ها گمرک گذاشتن برای حمایت این دو شرکت این شرکت هم هر طور می تونن مردم می رونن هیچ سر و صاحبی ام نیست
    گمرک آزاد کنن ببینید چطور می صرفه ..خب همه سود می برند که آزاد نمی کنن مردم بیچاره

  2. فقط راهش باز شدن واردات خودرو انقد خوردن از مردم پرو شدن سیرم نمیشن.