زندگی نامه کامبیز درم‌بخش کاریکاتوریست فقید ایرانی

کامبیز درم‌بخش طراح، کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی در سال 1321 در شیراز متولد شد.  از دوران کودکی به طراحی و نقاشی علاقه داشت و با پیگیری جدی در این زمینه اثرش در «ماهنامه ارتش» چاپ شد. به زودی خودش هم به کار در مجلات روی آورد و در چهارده سالگی در مجله سپیدوسیاه شروع به کار کرد. این طراح و کاریکاتوریست صاحب سبک در ابتدا از طرح‌های چاپ شده در نشریات جهانی الهام می‌گرفت. به طوری که آن طرح‌ها را بازآفرینی می‌کرد تا با فرهنگ ایرانی سازگاری داشته باشد.

تحصیل در هنرستان هنرهای زیبا فرصت خوبی به او داد تا تحت نظر اساتیدی چون هانیبال الخاص و مارکو گریگوریان تحصیل کند. سپس برای ادامه تحصیل به آلمان رفت. در حقیقت می‌توان گفت زندگی و کار در فرهنگ بیگانه نقطه عطف زندگی او بود که باعث شد سبک خاص خودش را پیدا کند. از آنجاییکه به زبان آلمانی چندان آشنا نبود و نمی‌توانست با این زبان جدید پیام آثارش منتقل کند به کاریکاتورهای بی کلام رو آورد.

سپس به ایران بازگشت و با وجود کارنامه پربارش با مجله توفیق و سپس مجلات دیگر آن زمان همکاری کرد. در این دوران در جشنواره‌های مختلف شرکت کرد و کم کم خود را به عنوان یک چهره مهم و تاثیرگذار در عرصه کاریکاتور معرفی کرد. با وقوع انقلاب در دهه پنجاه به همراه خانواده از ایران رفت و در کشور آلمان به فعالیت خود ادامه داد.

فعالیت هنری کامبیز درم‌بخش کاریکاتوریست

تلاش درم‌بخش برای گفتگو با زبان اشکال و تصاویر به او تکنیکی بخشید تا با ساده‌ترین طرح‌ها پیام‌های قدرتمندی را انتقال دهد. به طوری که هر کس با هر ملیت و زبانی با کار او ارتباط برقرار کند. به این ترتیب درم‌بخش به یک زبان جهان شمول دست یافت که بدون هیچ حرفی رساترین صدا را داشته باشد. او در طی سال‌های بعدی با نشریات مهمی از جمله نیویورک تایمز و اسپیگل و غیره همکاری کرد.

کامبیز درم‌بخش طی سال‌ها فعالیت هنری خود در زمینه نقاشی و کاریکاتور به یک کاریکاتوریست صاحب سبک تبدیل شد. سبک او کوتاه، مختصر و بی کلام است. از نظر این هنرمند «کاریکاتور کوتاه‌ترین وسیله پیام‌رسانی جهان» است. او سبک خود را با آگاهی انتخاب کرد و همین موضوع عامل موفقیت او بود. آثار درم‌بخش در عین سادگی عمیق و پیچیده هستند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. آگاهی او به سبک خود و فعالیت غنی‌اش موجب شد در کشورهای مختلف مثل سوئیس، بلژیک، آلمان، ژاپن و ایتالیا، نمایشگاه های هنری از آثار او برگزار شود.

کامبیز درم‌بخش

درم‌بخش از جمله هنرمندانی بود که در آغاز کار به فلسفه هنر برای هنر باور نداشت و هنر را ابزاری برای انعکاس دغدغه‌های انسانی و اجتماعی می‌دانست. به طوری که اولین جایزهٔ خود را برای خلق یک کاریکاتور اجتماعی در اعتراض به شرایط سخت زندگی مردم مکزیک در سال 1348 به دست آورد. با این وجود به تدریج این دوران را که خودش آن را دوران ژورنالیستی می‌داند پشت سر گذاشت و به آثار خود رنگ و بوی هنری داد. به طوری که دیگر کاریکاتورهای او علاوه بر پیام خود سبک هنری منحصر به فردی داشتند و همین موضوع عامل تمایزشان از کاریکاتورهای دیگر بود.

این کاریکاتوریست مطرح ایرانی در سال 1393 نشان شوالیه‌ی هنرهای تجسمی را به پاس یک‌عمر دستاورد هنری از کشور فرانسه دریافت کرد. او علاوه بر فعالیت در زمینه نقاشی و کاریکاتور چند کتاب هم منتشر کرده و دانسته‌های خود درباره تصویرسازی و کاریکاتور را به اشتراک گذاشته است. اولین کتاب او در این زمینه «بدون شرح» نام داشت که با همکاری با انتشارات فرانکلین چاپ شد. کتاب «کامبیز» هم که در سال 1364 در ایتالیا چاپ شده بود جایزه‌ی بهترین کتاب سال آن دوران را به دست آورد.

کامبیز درم‌بخش پس از یک عمر فعالیت ارزشمند هنری در 15 آبان 1400 بر اثر بیماری کرونا از دنیا رفت. این کاریکاتوریست در ماه‌های اخیر آثاری مرتبط با موضوع کرونا خلق کرده بود.

وب‌سایت هنری «درز» یک وبسایت مرجع هنری است که در سال 1394 شروع به فعالیت کرد. هدف ایجاد یک منبع جامع و کامل از هنر ایرانی، هنرمندان این مرز و بوم و آثار هنری آن‌ها بود. در این وبسایت آثار هنرمندان و فعالیت‌های آن‌ها همچون بهجت صدر ارائه می‌شود. آثار هنری‌شان به نمایش درمی آید و اخبار هنرمندان و دنیای هنر در اختیارتان قرار می‌گیرد. به علاوه، می‌توانید از اخبار جدیدترین حراجی‌ها و گالری‌های هنری باخبر شوید. همچنین اطلاعات کاملی درباره موزه‌ها، بی‌ینال‌ها، آرت‌فرها و گالری‌ها هم در اختیارتان قرار می‌گیرد.

یکی از بخش‌های مورد توجه وبسایت درز بخش هنرمندان است که در آنجا می‌توانید زندگی و شرح حال هنرمندان ایرانی را بخوانید و آثار هنری‌شان را مرور کنید. یکی از شخصیت‌های هنری که آثارش را در وبسایت درز می‌بینید شیرین نشاط است.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*