خورشید گرفتگی کامل

خورشید گرفتگی کامل 2021 به روایت تصویر

خورشید گرفتگی کامل 2021 در حالی روز گذشته اتفاق افتاد که فقط از قطب جنوب امکان رصد آن وجود داشت. در ادامه می‌توانید تصاویر این پدیده نجومی را مشاهده کنید.

آخرین و تنها خورشید گرفتگی کامل سال 2021 در حالی روز گذشته اتفاق افتاد که فقط از قطب جنوب امکان رصد کامل این پدیده نجومی وجود داشت. در همین راستا دانشمندان با سفر به انتهای زمین توانستند تصاویر خارق‌العاده‌ای از آن را به ثبت برسانند. البته ساکنان بخش‌هایی از  استرالیا، نیوزیلند، شیلی، جزایر فالکلند، جزایر کروزت، جزایر هاوایی، جزایر هاوایی، آفریقای جنوبی، لسوتو، نامیبیا و سنت هلنا توانستند این کسوف را به شکل جزئی رصد کنند.

تصاویر خورشید گرفتگی کامل 2021

خورشید گرفتگی کامل

بسیاری از این تصاویر توسط عکاسی به نام فیلیپه تروبا به ثبت رسید که به همراه گروه کوچکی از دانشمندان شیلیایی و آمریکایی توانستند این خورشید گرفتگی کامل را از یخچال یونیون در قطب جنوب رصد کنند.

خورشید گرفتگی کامل

مرحله کلی این خورشید گرفتگی حدود 2 دقیقه طول کشید و دانشمندان با استفاده از این زمان طلایی توانستند از ماه و خورشید تصاویر متعددی را به ثبت برسانند. در فرایند خورشید گرفتگی، ناحیه بیرونی جو خورشید معروف به تاج نمایان می‌شود و دانشمندان از این فرصت برای مطالعه تاج خورشید استفاده کردند؛ زیرا تاج خورشیدی معمولا توسط چهره درخشان خورشید قابل مشاهده نیست.

خورشید گرفتگی کامل

در تصاویری که اندکی بعد از خورشید گرفتگی کامل به ثبت رسیده می‌توان به خوبی تاج خورشید را مشاهده کرد که از سطح تاریک خورشید خارج می‌شود. در فرایند خورشید گرفتگی، ماه به شکل مستقیم میان زمین و خورشید قرار گرفته و سایه آن روی زمین را می‌پوشاند. این همترازی که فقط در مرحله ماه نو رخ می‌دهد، سایه ماه روی بخش کوچکی از زمین قرار می‌گیرد و افرادی که درون این بخش سیاه باشند می‌توانند خورشید گرفتگی را به شکل کامل رصد کنند، اما افرادی که خارج از نوار باریک باشند، امکان رصد خورشید گرفتگی به شکل جزئی را خواهند داشت.

خورشید گرفتگی کامل

پس از خورشید گرفتگی کامل، نور خورشید از پشت ماه خارج شده و یک منظره جذاب را به وجود آورد. این رویداد به دلیل شباهت به جواهرات با نام اثر حلقه الماس شناخته می‌شود. در ادامه ماه به عبور خود از مقابل خورشید ادامه داد و یک هلال از خورشید نمایان شد. در این رویداد نجومی جذاب برخی کشتی‌های تفریحی با حمل رصدگران امکانی را برای رصد بهتر آن در وسط اقیانوس فراهم کردند.

خورشید گرفتگی کامل

خورشید گرفتگی کامل سال 2021 به عنوان آخرین خورشید گرفتگی کامل تا سال 2023 محسوب می‌شود. در سال 2023 میلادی یک خورشید گرفتگی ترکیبی شامل خورشید گرفتگی حلقوی و خورشید گرفتگی کامل اتفاق خواهد افتاد. این رویداد در تاریخ 20 آوریل 2023 میلادی رخ می‌دهد و از جنوب شرقی اقیانوس آرام و قسمت‌هایی از آمریکای جنوبی می‌توان آن را رصد کرد.

خورشید گرفتگی کامل

در تاریخ 30 آوریل 2022 میلادی نیز یک خورشید گرفتگی جزئی اتفاق خواهد افتاد و از جنوب شرقی اقیانوس آرام و قسمت‌هایی از آمریکای جنوبی می‌توان آن را رصد کرد. در تاریخ 25 اکتبر 2022 نیز شاهد یک خورشید گرفتگی دیگر خواهیم بود که از بخش‌هایی از اروپا، شمال شرق آفریقا، خاورمیانه و غرب آسیا قابل رصد است. خورشید گرفتگی حلقه آتش بعدی در تاریخ 14 اکتبر سال 2023 و خورشید گرفتگی کامل بعدی نیز در تاریخ 8 آوریل 2024 میلادی رخ خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*