خودروهای ژاپنی

برترین خودروهای ژاپنی زیر یک میلیارد تومان در بازار

قانون ممنوعیت واردات خودرو، باعث شد تا از دیدن خودروهای روز دنیا در خیابان‌های کشور، محروم شویم؛ البته در این میان‌‌، خودروهای چینی بسیاری به بازار ایران راه یافتند و فرصت مناسبی بود تا توانایی‌های خود را نشان دهند.

درست است که بسیاری از خودروهای چینی تازه‌وارد بازار از طراحی و سطح امکانات قابل‌ قبولی برخوردارند؛ اما وقتی صحبت از کیفیت و دوام فنی می‌شود، پای خودروهای ژاپنی وسط می‌آید. سال‌هاست که خودروهای ژاپنی در کشورمان حضور دارند و حتی نمونه‌هایی از آن‌ها در کارخانه‌های داخلی مونتاژ شدند.

ژاپنی‌ها اصالت و دوام خود را به مصرف‌کننده‌ ایرانی ثابت کردند و نامی خوش از خود باقی گذاشتند. همین امر سبب شده تا خودروهای ژاپنی کارکرده و قدیمی بازار، همچنان طرفداران خود را حفظ کنند و فراموش نشوند. در بسیاری از موارد نیز خرید خودرو کارکرده ژاپنی، نسبت به خودروهای چینی نو، منطقی‌تر به نظر می‌رسد و از ارزش خرید بیش‌تری نیز برخوردارند.

شاید با خود فکر کنید که با وجود قیمت‌های سرسام‌آور بازار خودرو، به ویژه در بخش خودروهای وارداتی، خرید خودروی ژاپنی آرزوی محالی است و قیمت آن قابل مقایسه با خودروهای چینی نیست؛ در واقع این تفکر درباره‌ی خودروهای جدیدتر و برندهای لوکس‌تری، مانند لکسوس، صدق می‌کند. اما با نگاهی به بخش خرید خودرو از باما و حتی خرید خودرو اقساطی، متوجه خواهید شد که خودروهای ژاپنی اقتصادی‌تر و یا مونتاژ شده در داخل کشور نیز وجود دارند که از کیفیت مطلوبی نیز بهره‌مند هستند.

برای آشنایی بیش‌تر با این قبیل خودروها و راهنمایی برای خرید خودرو کارکرده، به 7 مورد از خودروهای ژاپنی، با قیمتی کم‌تر از یک میلیارد تومان، اشاره می‌کنیم و به معرفی مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

مزدا3

مزدا3 یکی از پرطرفدارترین خودروهای بازار کشور است و سال‌ها توسط گروه بهمن مونتاژ می‌شد. هندلینگ خوب و آپشن‌های قابل قبول، از ویژگی‌های این خودروی ژاپنی است. پیشرانه‌ 2 لیتری مزدا3 می‌تواند 147 اسب‌بخار قدرت‌، 187 نیوتن‌متر گشتاور و شتاب 9.2 ثانیه‌ای را ارائه دهد. می‌توان ادعا کرد که مزدا3 در میان خودروهای این لیست، بهترین و بیش‌ترین تقاضا در بازار خرید و فروش را در اختیار دارد.

خودروهای ژاپنی

 نیسان جوک

نیسان جوک، برای اولین بار، سال 2016 به بازار ایران عرضه شد. کراس‌اوری جمع‌وجور با چهره‌ای متفاوت که توانست فروش خوبی را  تجربه کند. نیسان جوک در دو مدل معمولی و اسپرت (با موتور توربوشارژ و حجم بیش‌تر) عرضه شد که مدل معمولی در دو تیپ اسکای‌پک و پلاتینیوم و با بودجه کم‌تر از یک میلیارد تومان، قابل خریداری است. برای جوک پلاتینیوم، تجهیزات بیش‌تری مانند دوربین 360 درجه، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسورهای نقطه‌‌ی کور و تغییر لاین، چراغ‌های اتولایت و … در نظر گرفته شده است. در بخش فنی نیز برای هر دو تیپ اسکای‌پک و پلاتینیوم، یک پیشرانه‌ی 1.6 لیتری با 117 اسب‌بخار قدرت و 158 نیوتن‌متر گشتاور، تعبیه شده است.

میتسوبیشی لنسر

لنسر خودرویی با اصالت است که از دهه نود میلادی تولید می‌شود. نسل پنجم این خودروی ژاپنی در بازار ایران حضور یافت، اما استقبال زیادی از آن نشد و در مقابل رقیب هم‌وطن خود، یعنی مزدا3، شکست خورد.

طراحی  لنسر، در سال 2017 دچار تغییرات جزئی‌ای شد؛ اما همچنان نتوانست دل مشتری ایرانی را به دست آورد. به هر حال، لنسر خودروی با کیفیتی است که با دو پیشرانه‌ی 1.6 لیتری و 1.8 لیتری (گیربکس CVT) و دو جعبه‌دنده‌ دستی و اتوماتیک، در بازار موجود است. علاقمندان می‌توانند هر دو نسخه را با بودجه‌ی کم‌تر از یک میلیارد تومان، خریداری کنند.

خودروهای ژاپنی

نیسان ماکسیما

ماکسیما از سال 1381 پا به ایران گذاشت و به مدت 10 سال مونتاژ شد. می‌توان از ماکسیما به عنوان یکی از برترین خودروهای مونتاژ شده‌ کشور یاد کرد که حتی با وجود توقف مونتاژ آن، هنوز هم طرفداران خود را دارد.

موتور قدرتمند و 3 لیتری، عرضه در دو نسخه‌ گیربکس دستی و اتوماتیک، فضای جادار کابین و شتاب قابل قبول، از ویژگی‌های بارز ماکسیماست. پیشرانه‌ی 6 سیلندر ماکسیما قادر است 227 اسب‌بخار قدرت، 288 نیوتن‌متر گشتاور و شتاب 9.6 ثانیه‌ای را ارائه دهد. پس با این حال، ماکسیما می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای خرید خودروی کارکرده‌ی ژاپنی باشد.

تویوتا کمری

کمری از آن دسته خودروهایی است که محبوبیتی جهانی دارد. یک سدان اقتصادی کم‌مصرف که دوام فنی‌اش زبانزد همه است. کمری در نسل‌های مختلفی در بازاروجود دارد؛ نسل چهارم آن به طور انبوه و از مدل 2007 به بازار ایران عرضه شد. این نسل عمدتا در سه تیپ GL،  GLXو SE در بازار حضور دارد که تیپ GLX امکانات بیش‌تری را ارائه می‌دهد و تیپSE  نیز ویژگی‌هایی اسپرت‌تر دارد. البته SE از نظر ظاهری نیز کمی متفاوت است. پیشرانه‌ کمری، حجمی برابر 2.4 لیتر دارد که قادر است 158 اسب‌بخار قدرت و 218 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. برای خرید کمری با بودجه‌ی کم‌تر از یک میلیارد تومان، می‌توان سراغ مدل‌های 2007 تا 2009 رفت.

خودروهای ژاپنی

تویوتا کرولا

مدت‌هاست که کرولا لقب «پرتیراژترین خودرو جهان» را یدک می‌کشد. خوشبختانه کرولا توانست در نسل‎‌های مختلف به بازار کشورمان راه پیدا کند. درست است که به عنوان یک سدان اقتصادی در سراسر دنیا شناخته می‌شود، اما این روزها به دلیل نابسامانی‌های بازار خودروی کشور، محصولی گران‌قیمت تلقی می‌شود. از نقاط مثبت کرولا، می‌توان به فضای جادار کابین، مصرف سوخت مناسب و سواری نرم و راحت، اشاره کرد. این سدان محبوب، با بودجه‌ کم‌تر از یک میلیارد تومان، تا مدل‌ 2013 قابل خریداری است. اما با کمی دقت در قسمت خرید خودرو در باما، مدل‌های جدیدتر 2014 و 2015 نیز یافت می‌شوند.

 

تویوتا یاریس هاچ‌بک

شرکت تویوتا، یاریس هاچ‌بک را برای زندگی شهری و اقتصادی تولید کرد. مدل 2008 یاریس توانست به بازار ایران راه یابد و به طور محدود، در کنار نسخه‌ سدان آن، وارد شد. سال 2012 نیز نسل بعدی یاریس به بازار ایران رسید؛ طراحی ساده‌ مخصوص یاریس همچنان حفظ شده بود، اما تغییرات خوبی به چشم می‌خورد. مهم‌ترین این تغییرات، طراحی جدید داشبورد و کابین بود که این بار، خبری از صفحه‌کیلومتر عجیب وسط داشبورد نبود.

هر دو نسل، در بخش فنی، از یک پیشرانه‌ 1.3 لیتری نیرو می‌گیرند که 87 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. نسل بعدی یاریس که در مدل‌های 2015 و 2016 در بازار کشور حضور دارد، متفاوت‌تر از قبل طراحی شده، اما همچنان امکانات رفاهی اندکی دارد. این مدل در بخش فنی به یک پیشرانه‌ی 1.5 لیتری مجهز شده و 107 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*