سیستم عامل اندروید 12

بررسی سیستم عامل اندروید 12 ؛ بهترین سیستم عامل موبایلی گوگل تاکنون

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی سیستم عامل اندروید 12 از نظر طراحی، امکانات و ویژگی‌های مختلف بپردازیم. Android 12 را می‌توان بهترین نسخه از سیستم عامل موبایلی گوگل دانست.

گوگل چندی پیش از گوشی‌های پیکسل 6 با اندروید 12 رونمایی کرد و پس از مراسم معرفی نیز نسخه جدید سیستم عامل خود را در اختیار گوشی‌های قدیمی‌تر پیکسل قرار داد. در حال حاضر نیز تولیدکنندگان مختلف در حال کار روی آپدیت اندروید 12 هستند تا آن را در کنار رابط‌ کاربری اختصاصی خود منتشر کنند.

با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی طراحی، قابلیت‌ها و ویژگی‌های سیستم عامل اندروید 12 بپردازیم.

فهرست عناوین بررسی سیستم عامل اندروید 12

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

متریال یو و دیگر تغییرات رابط کاربری

با اختلاف زیاد، بزرگترین تغییر اندروید 12 را باید استفاده از متریال یو یعنی جدیدترین نسخه زبان طراحی متریال گوگل دانست. گوگل در اندروید 12 از یک موتور تم جدید به نام monet استفاده کرده است که با استفاده از رنگ‌های موجود در تصویر زمینه گوشی، یک پالت رنگ ایجاد می‌کند.

سپس این رنگ‌ها در بخش‌های مختلف سیستم عامل اعمال می‌شوند. حتی برنامه‌های شخص ثالث نیز می‌توانند در صورت تمایل توسعه دهنده از آنها در رابط کاربری خود استفاده کنند.

همچنین رابط کاربری نسبت به گذشته سریع‌تر و روان‌تر شده است و بهتر نسبت به فرامین کاربر واکنش نشان می‌دهد.

تنظیمات سریع

در بخش تنظیمات سریع اندروید 12 تعدادی دکمه بزرگ مشاهده می‌شود و انیمیشن باز شدن این بخش نیز کاملا تغییر کرده است. در بخش تنظیمات سریع اندروید 11، کاربر با ۶ گزینه مواجه میشد و در صورت پایین کشیدن صفحه نیز تنها همان ۶ گزینه را مجدد مشاهده می‌کرد، با این تفاوت حالا در زیر هر آيکون نام آن نیز نوشته شده بود.

حالا گوگل در اندروید 12 گوگل تعداد گزینه‌ها را به ۴ کاهش داده و در عوض در کنار هریک نام آن را نوشته است. به نظرم این تغییر خوبی است؛ زیرا بسیاری از کاربران عادی (غیر حرفه‌ای) معنی آیکون‌ها را نمی‌دانند و ممکن است با مشکل مواجه شوند. همچنین با پایین کشیدن صفحه ۸ گزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

دیگر تغییر بحث‌برانگیز سیستم عامل اندروید 12 به نحوه غیرفعال کردن وای‌فای برمی‌گردد. برای اینکار باید ابتدا روی گزینه وای‌فای در تنظیمات سریع ضربه بزنید تا یک صفحه جدید باز شود و در آنجا تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. این تصمیم گوگل باعث کلافگی کاربران خواهد شد.

ویجت‌ها

اپلیکیشن‌های گوگل در اندروید 12 با ویجت‌های فراوانی همراه شده‌اند. این ویجت‌ها همگی بر اساس تم غالب سیستم تغییر می‌کنند. گوگل پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد ویجت‌ها را متحول کند و همین کار را نیز کرده است. همچنین از توسعه‌دهندگان نیز خواسته شده ویجت‌هایی با لبه‌های گرد آماده کنند.

گوگل گزینه‌های موجود در ویجت‌ها را بهبود بخشیده و از طرفی نحوه تعامل کاربران با آنها را نیز آسان‌تر و پویا‌تر از گذشته کرده است.

سایر تغییرات

بزرگترین ایرادی که می‌توان به سیستم عامل اندروید 12 وارد دانست، نحوه نشان دادن اطلاعات مصرف باتری است. نه تنها روی هیچ یک از نمودار‌ها مورد خاصی نوشته نشده، بلکه اطلاعات ارائه شده نیز نسبت به گذشته اصلا کاربردی نیستند. به عنوان مثال اطلاعات مصرف باتری هر برنامه در ۲۴ ساعت گذشته پس از شارژ گوشی ریست نمی‌شود.

مشکل دیگری که در اندروید 12 وجود دارد، فعال نشدن همزمان حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و الگوی قفل صفحه است. بدین ترتیب برای باز کردن گوشی یا باید از حسگر اثر انگشت استفاده کنید یا الگو قفل.

مثلا اگر انگشت خود را روی صفحه به سمت بالا بکشید و الگو قفل ظاهر شود، دیگر حسگر اثر انگشت عمل نخواهد کرد و برای دسترسی به آن باید مجدد انگشت خود را به سمت پایین بکشید. واقعا تصمیم گوگل در این زمینه عجیب بوده است، مخصوصا اینکه مدت‌هاست سایر تولید کنندگان این مشکل را در گوشی‌های خود حل کرده‌اند.

در بخش Accessibiliy نیز شاهد اضافه شدن گزینه‌ای به نام «فوق‌العاده تیره» هستیم که نور نمایشگر را به پایین‌ترین حد ممکن می‌رساند. این گزینه می‌تواند وقتی که نمی‌خواهید در شب با نور گوشی خود شخص دیگری را آزار دهید، مفید واقع شود.

دیگر موردی که به اندروید 12 اضافه شده، اسکرین شات‌های ادامه دار است. البته قبل از گوگل برخی از تولیدکنندگان گوشی این قابلیت را به دستگاه‌های خود اضافه کرده بودند؛ اما حالا این قابلیت در خود سیستم عامل خواهد بود. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید از یک صفحه یا برنامه به طول کامل اسکرین شات بگیرید.

مورد آخر جستجوی فراگیر است. گوگل اعلام کرد که کاربران می‌توانند عبارتی را در قسمت جستجوی بالای منو تایپ کنند تا نتایج مربوط به آن از میان فایل‌ها، برنامه‌ها (حتی داخل برنامه‌ها) و حتی مخاطبین نشان داده شود. هرچند که در عمل این قابلیت در حدی که گوگل ادعا می‌کرد، خوب نبود.

حریم شخصی

گوگل در چند سال اخیر روی بحث حریم شخصی تمرکز کرده است. در حال حاضر بیش از ۲.۵ میلیارد دستگاه اندرویدی در جهان وجود دارد و این یعنی اینکه ممکن است بسیاری از تهدیدات ناخواسته متوجه آنها شود. به همین خاطر است که گوگل در هر نسخه جدید از اندروید قابلیت‌هایی را برای حفاظت از اطلاعات شخصی شما اضافه می‌کند.

پیشخوان حریم شخصی

صفحه پیشخوان حریم شخصی به کاربران نشان می‌دهد که دوربین، میکروفون و لوکیشن توسط کدام برنامه‌ها و هرکدام چند بار استفاده شده‌اند. کاربران همچنین می‌توانند در این قسمت دسترسی برنامه‌ها به این موارد را مسدود کنند.

این ویژگی فوق‌العاده مفید در حفظ حریم خصوصی کاربران تاثیر بسیار زیادی دارد.

محدود کردن دسترسی به موقعیت مکانی

گوگل در اندروید 12 این امکان را به شما می‌دهد که مشخص کنید کدام برنامه به موقعیت دقیق و کدام یک به موقعیت تقریبی شما دسترسی داشته باشد.

به عنوان مثال، آیا ضرورتی دارد که برنامه پیش‌بینی وضعیت آب و هوا به آدرس دقیق شما دسترسی داشته باشد؟ معمولا نه و به همین خاطر بهتر است که تنها اجازه دسترسی به لوکیشن تقریبی شما را داشته باشد.

اعلان دسترسی به کلیپ‌بورد

وقتی می‌خواهید داده‌های خود را از یک قسمت به قسمت دیگر انتقال دهید، در کلیپ‌بورد ذخیره می‌شوند. تا پیش از این، برنامه‌ها می‌توانستند به صورت آزادانه به این اطلاعات دسترسی داشته باشند؛ اما حالا اگر برنامه‌ای بخواهد از داده‌های ذخیره شده در Clipboard استفاده کند، سیستم عامل با یک پیام به شما خبر می‌دهد.

البته اگر برنامه‌ای که قصد دسترسی دارد، همان منبع اولیه داده کپی شده باشد، پیامی نشان داده نخواهد شد.

دسترسی به دوربین و میکروفون

شما می‌توانید به راحتی از قسمت تنظیمات سریع گوشی خود، دسترسی به دوربین و میکروفون را مسدود کنید و مهم‌تر از همه اینکه این کار به صورت سیستمی انجام می‌شود و برنامه‌ها کرش نخواهند کرد. به عنوان مثال وقتی دوربین غیر فعال شده باشد، برنامه با یک منظره‌یاب سیاه مواجه خواهد شد.

متاسفانه تاگل‌های مربوطه به صورت پیش‌فرض در تنظیمات سریع نیستند و باید آنها را به صورت دستی اضافه کنید. در حالی که چنین قابلیت مهمی باید در معرض دید کاربر باشد.

همچنین به محض اینکه یک برنامه از دوربین یا میکروفون استفاده کند، نشانگری در بالای صفحه نمایش ظاهر خواهد شد. این نشانگر در ابتدا سبز رنگ است و نماد میکروفون یا دوربین را در خود دارد؛ اما پس از مدت بسیار کوتاهی، به چند نقطه کوچک تغییر پیدا می‌کند.

مدیریت فرآیند فرزند

سیستم عامل اندروید 12 محدودیت‌هایی را نسبت به فرآیند‌های پس زمینه اعمال می‌کند. اول از همه اینکه اگر برنامه‌ای در پس زمینه فعال باشد و مصرف CPU بالایی نیز داشته باشد، فرآيند‌های فرزند آن از بین خواهند رفت. دوم اینکه تعداد فرآیندهای فرزند فعال نیز نمی‌تواند از یک حد خاص گذر کند.

بدین ترتیب گوشی عملکرد روان‌تری خواهد داشت و شاهد مصرف باتری کمتری نیز خواهیم بود.

جمع‌بندی

گوگل توانسته با استفاده از زبان طراحی Material You حال و هوای تازه‌ای به سیستم عامل اندروید بدهد و در این میان به استفاده آسان از دستگاه و کاربردی بودن رابط کاربری توجه ویژه‌ای کرده است.

از طرفی تاکنون کارشناسان و کاربران به خاطر بحث حریم شخصی انتقادات زیادی را به سیستم عامل اندروید وارد می‌دانستند و گوگل نیز تلاش کرده در جدیدترین نسخه آن تا حد زیادی این نگرانی‌ها را برطرف کند. به طور کلی می‌توان گفت سیستم عامل اندروید 12 امن‌تر از نسخه‌های پیشین است.

البته همه‌چیز مثبت نبوده است و گوگل در پیاده کردن برخی ویژگی‌های کاربردی و اساسی ضعیف عمل کرده است. با همه اینها نباید فراموش کرد که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند تغییرات زیادی را روی نسخه خام اندروید پیاده می‌کنند و به همین خاطر ممکن است در نهایت تجربه شما از اندروید 12 با فردی دیگر کاملا متفاوت باشد.

مزایا و معایب سیستم عامل اندروید 12

مزایا

  • طراحی زیبا با متریال یو
  • رابط کاربری روان
  • تمرکز بر حریم خصوصی
  • بهینه شدن عملکرد سیستم عامل

معایب

  • پسرفت در نمایش اطلاعات مصرف باتری
  • عدم امکان استفاده همزمان از حسگر اثر انگشت و الگو قفل
  • عملکرد ضعیف جستجوی فراگیر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. به نظرم اندروید ۱۱ بدترین اندرویدی بود که اومده……البته نمیدونم بقیه هم این نظرو دارن یا نه ولی من پشیمونم که به ۱۱ ارتقا دادم.

  2. بنظرم باید پشتیبانی از برنامه ویندوز رو به اندروید اضافه کنه