پیشرفت‌های صنعت خودرو - تفاوت نسل در دوج چلنجر

بهترین پیشرفت‌های صنعت خودرو در ۵۰ سال گذشته

دنیای خودرو در سال های اخیر دستخوش تغییر و تحولات بزرگی شده است. در این مطلب نگاهی داریم به بهترین پیشرفت‌های صنعت خودرو در ۵۰ سال گذشته.

خودرو ها در طول 50 سال گذشته به شدت تغییر کرده‌اند. ایمنی بالاتر، مصرف بهینه سوخت، کاهش آلایندگی محیطی و راحتی بیشتر نمونه‌­ای از این تغییرات هستند. با افزایش چشم گیر تعداد خودرو های برقی و در نتیجه زیاد شدن قابلیت­‌ های خودران خودروها،  باید شاهد تغییرات بیشتری در این زمینه باشیم. خودروهای برقی آینده‌ زمین هستند و شاید جالب باشد که بدانید تمامی کارخانه‌ های پرچمدار تولید خودرو، بخش تحقیقات و توسعه‌­ پیشرانه­‌ های احتراق داخلی خود را تعطیل کرده­‌اند. البته بی ام و (BMW) نظر متفاوتی در این مورد دارد و هنوز به ارتقا پیشرانه‌ های احتراق داخلی خود ادامه می‌دهد.

سیر تکامل و پیشرفت‌های صنعت خودرو در 5 دهه اخیر

پیشرفت‌های صنعت خودرو - بی ام و

ما همچنان قدردان خودرو­ های قدیمی هستیم اما واضح است که برای استفاده‌­ روزمره از خودرو ها، انجام این تغییرات ضروری است. بدون شک گردش با یک فورد موستانگ کلاسیک در غروب یک روز تعطیل لذتی وصف ناپذیری دارد اما به هر حال استفاده­ روزمره از خودرو ­های کلاسیک با مسیر دنیای مدرن کمی تناقض دارد. در ادامه به 10 مورد از بهترین پیشرفت ­‌های دنیای خودرو در 50 سال گذشته نگاه می‌کنیم.

10- سنسور های خودرو

پیشرفت های صنعت خودرو - سنسور 360 درجه

سنسور های گوناگونی برای افزایش سطح ایمنی سرنشینان خودروها تعبیه شده است. وجود سنسور ها، حس رانندگی ایمن تری به ما می‌دهد و حتی گاهی به صورت خودکار، خطا های انسان را در طول رانندگی تصحیح می­کنند. سنسور های جدید می­توانند وجود عابرین پیاده­ در حال عبور را به راننده­ خواب آلود هشدار دهند. پیشرفت ­‌هایی که در زمینه­ ساخت سنسور ها وجود دارد بسیار شگفت ­انگیز و سریع است. سنسور ها در گذشته بیشتر در خودرو های گران ­قیمت دیده می‌شدند اما اکنون به لطف پیشرفت‌های صنعت خودرو، وجود آن­‌ها به یکی از الزامات هر خودرویی تبدیل شده است.

9- پشتی سر صندلی

پیشرفت های صنعت خودرو - استراحت گاه سر صندلی

اگر نگاهی به خودرو های کلاسیک بیاندازید متوجه می­شوید که صندلی اکثر آن­‌ها، فاقد پشتی سر است. پشتی سر چیزی فراتر از وسیله‌­ای جهت راحتی شما در رانندگی است و نقش مهمی در ایمنی خودرو و سرنشینان دارد. در آمریکا وجود پشتی سر صندلی تا قبل از سال 1969 جزو گزینه ­‌های انتخابی در خودرو ها بود و بعد از این تاریخ بود که وجود آن ها در تمامی خودرو ها اجباری شد و شاهد کاهش تلفات انسانی تصادفات تا 17 درصد بودیم.

پیشرفت های صنعت خودرو - پشتی سری صندلی خودرو

نقش پشتی سر صندلی در محافظت از گردن در تصادفات

8- کمربند ایمنی

پیشرفت های صنعت خودرو - کمربند ایمنی

کمربند ایمنی یکی دیگر از اجزای جدایی ناپذیر خودرو های امروزی است. وجود کمربند ایمنی از سال 1960 به صورت قانون اجباری در طراحی خودرو ها بوده است و در تمام دنیا، قوانین سفت و سختی جهت استفاده از کمربند ایمنی وجود دارد.

برای مثال در کشور آمریکا، کمربند ایمنی سالیانه جان 12,000 انسان را نجات می­‌دهد. آمار مختلفی برای بررسی موثر بودن کمربند ایمنی وجود دارد که شاید در جزئیات با هم تفاوت داشته باشند اما همه‌­ آن­ها به کاهش چشم گیر تلفات مالی و انسانی اشاره می­کنند. برای سرنشینان صندلی جلو آمار مرگ و میر از 25 درصد تا 60 درصد کاهش داشته است.

7- مصرف بهینه سوخت

پیشرفت‌های صنعت خودرو - جایگاه سوخت

براساس گزارش سایت EIA، مصرف سوخت یک خودرو معمولی در سال 1961 برابر با 17 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده است. این عدد در سال 2010 به مقدار 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش پیدا کرده که نه تنها برای کاهش آلودگی هوا موثر است بلکه به کاهش هزینه‌ های سوخت رانندگان نیز منجر می­شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده انتظار می رود تا سال 2020 مصرف سوخت خودرو ها به مقدار 9 لیتر در 100 کیلومتر کاهش پیدا کند.

6- جاذب های ضربه در خودرو های جدید

پیشرفت های صنعت خودرو - ناحیه تصادف

بدنه­ خودرو های امروزی به شدت ایمن ­تر شده است. شرکت­ های خودرو سازی برای طراحی بدنه­ خودرو، بخش جدیدی با نام “ناحیه مچاله شدن” یا “ناحیه تصادف” طراحی کرده­‌اند. این نواحی که معمولا در قسمت‌های جلو و عقب خودرو قرار دارند، به جذب نیروی شدید وارد شده بر اثر تصادف کمک می­‌کنند.

قبلا در تصادفات خودروها از قسمت جلو شاهد آن بودیم که فرمان خودرو، نیروی تصادف را انتقال داده و از جای خود کنده می‌شد و به راننده برخورد و صدمات جبران ناپذیری به صورت و بدن او وارد می­کرد اما با طراحی­‌ های جدید این اتفاق رخ نمی­‌دهد.

5- سیستم تهویه هوا و راحتی

پیشرفت های صنعت خودرو - سیستم تهویه هوا

خودرو های جدید سطح بسیار بالاتری از راحتی را به راننده می­‌دهند. اتاق خودروهای امروزی بسیار ساکت است، صندلی های جدید، نرمی و راحت خاص خود را دارند و گاهی مجهز به گرمکن صندلی نیز هستند، سیستم تعلیق در خنثی کردن ضربات ناشی از سطح زمین بسیار موفق عمل می‌­کند و مهم­تر از همه، سیستم تهویه هوا چیزی فراتر از حس راحتی را به ما می­‌دهد.

تمام این امکانات، لذت بیشتری در زمان رانندگی در اختیار ما می‌گذارد. وانت های باری در قدیم جزو خودرو‌ هایی بودند که کمترین سطح امکانات را داشتند و فقط برای کار و جا ­به­ جایی از آن­ها استفاده می­شد اما وانت‌ ها و پیکاپ‌ ها در حال حاضر با قابلیت­ های تجملاتی خود، مخصوصا در کشور آمریکا، طرفداران خاص خود را دارند.

پیشرفت‌های صنعت خودرو - فورد اف150

فورد F150 پرفروش ترین پیکاپ بازار آمریکا

4- فرمان برقی

پیشرفت های صنعت خودرو - فرمان برقی بنز

آخرین باری که با خودرویی بدون سیستم فرمان برقی رانندگی کردید چه زمانی بود؟ اگر چه هنوز سیستم فرمان خودرو های قدیمی، در سرعت ­‌های بالا کارایی نسبی خود را حفظ کرده‌اند اما بدون شک رانندگی با آن­ها در سرعت ­‌های پایین کاملا وحشتناک خواهد بود. اگر قصد پارک خودرو خود، در محلی کوچک را داشته باشید متوجه نرمی و راحتی فرمان برقی خواهید شد.

پیشرفت‌های صنعت خودرو در زمینه سیستم فرمان محدود فقط محدود به نرمی نمی‌شوند و وجود گرمکن فرمان یا هشدار های لرزشی، نمونه‌های دیگری هستند.

3- کروزکنترل (cruise control) خودرو و جریمه نشدن

پیشرفت های صنعت خودرو - کروزکنترل

کروزکنترل در طول رانندگی مسئولیتی بیش از حفظ آرامش و راحتی شما را دارد و گاهی می­تواند تنها نجات دهنده شما از جریمه سرعت غیر مجاز باشد. این موضوع برای افرادی که در مسافت­‌ های طولانی در مسیرهای مستقیم رانندگی می­کنند بسیار قابل درک است. در چنین مسیرهایی تخلفات رانندگی به شدت تحت بررسی است و با توجه به ترافیک کم مسیر، جاده شما را به افزایش سرعت ترغیب می کند.

2- سنسور نور هوشمند

پیشرفت‌های صنعت خودرو - سنسور نور و باران

پیدا کردن مسیری برای رسیدن به خودرو یا بازگشت از خودرو به منزل، در گذشته مشکل اساسی بوده. بعد از خاموش کردن چراغ ها در طول شب، دیگر منبع نوری برای هدایت شما تا درب منزل وجود نداشت. یا گاهی شاهد آن بودیم که بعد از خاموش کردن خودرو، روشن گذاشتن چراغ‌­ های آن باعث تمام شدن باتری شده است اما سنسور های نور خودرو با حل کردن تمام این مشکلات، کمک­های دیگری نیز به ما کرده‌اند. برای مثال تشخیص میزان نور محیطی و روشن کردن خودکار چراغ­‌ های خودرو در شب یا تونل از دیگر ویژگی­های این سنسور ها است. شما می‌توانید سنسور نور را در کنار سنسور باران، کمی پایین‌تر از آینه وسط خودرو خود پیدا کنید.

تفاوت سیستم روشنایی خودرو های امروزی با اجداد خود بسیار زیاد است. برای مثال هدلایت ­‌های جدید به ما این امکان را می­دهند که تا فاصله 140 متری خود را ببینیم. این میدان دید برای داشتن تسلط کافی در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت بسیار عالی است. خودرو تسلا مدل 3 (Tesla model 3) یکی از بهترین سیستم های روشنایی را در بین رقیبان خود دارد.

۱- برقی شدن، پرچمدار پیشرفت‌های صنعت خودرو

پیشرفت های صنعت خودرو - جایگاه شارژ خودرو تسلا

جایگاه شارژ باتری خودرو های الکتریکی

شاخص‌ترین نماد پیشرفت‌های صنعت خودرو، خودرو های برقی هستند که مزیت ­‌های بسیاری دارند. قطعات محرک زیادی مثل میل لنگ یا گیربکس‌ های قدیمی در خودروهای الکتریکی حذف شده‌اند و در نتیجه باعث خرابی کمتر و هزینه نگه­داری پایین ­تر آن ­‌ها می‌­شوند. خودروهای الکتریکی در طول سال­های گذشته ایمنی بالاتری به دست آورده‌­اند. برای مثال باتری ­‌ها که وزن نسبتا زیادی هم دارند در پایین­ ترین قسمت خودرو تعبیه شده­‌اند و همین مورد به ما مرکز ثقل پایین ­تری می‌دهد و در نتیجه تکان ­‌های عرضی کمتری در خودرو مشاهده می کنیم که به کنترل پایداری خودرو کمک می کند. در خودرو‌ های برقی با حذف شدن پیشرانه­‌ های بزرگ بنزینی، فضای بیشتری برای گذاشتن وسایل خود داریم و همچنین از نظر طراحی برای جذب ضربات در تصادف، کار راحت تری داریم.

به صورت کلی پیشرفت خودرو ها از گذشته تا کنون چیزی نیست که متوجه آن نشده باشید. مصرف سوخت کمتر، راحتی بیشتر و امنیت بالاتر، نتیجه کار و زحمات شرکت­های خودرو سازی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*