بی ام و M4 با دنده دستی

خودروهای هیجان انگیزی که همچنان با دنده دستی روانه بازار می‌شوند

اگرچه دنده دستی کم‌کم در حال کنار رفتن است، هنوز خودروهای جذابی از امثال بی ام و، فورد، جیپ و… با دنده دستی روانه بازار می‌شوند.

سال‌ها پیش، به راحتی خودروهای مختلفی با دنده دستی پیدا می‌شد و اکثر خودروها دارای یک مدل مقرون به صرفه با دنده دستی بودند که بسیاری از مردم به‌خاطر مصرف سوخت کمتر به سراغ آن‌ها می‌رفتند. با این حال، امروزه دنده‌های اتوماتیک که مصرف سوختشان بهینه‌تر شده، جای آن‌ها را گرفته‌اند.

شاید با خود فکر کنید فقط خودروهای اسپرتِ مخصوص ماشین‌بازها از گیربکس دستی بهره می‌برند ولی همچنان خودروهای مختلفی، از سدان و هاچبک گرفته تا شاسی بلند وجود دارند که با دنده دستی به عرضه می‌رسند. در ادامه 8 نمونه جذاب از این خودروها را مشاهده می‌کنید. البته باید توجه داشت که این لیست به هیچ وجه کامل نیست و نمونه‌های متعدد دیگری در بازار موجود هستند.

خودروهای جذاب موجود در بازار با دنده دستی

بی ام و M3 و بی ام و M4

بی ام و M3 و بی ام و M4 با دنده دستی

بی ام و همچنان خودروهای اسپرت متعددی را با دنده دستی تولید می‌کند و بی ام و M3 و بی ام و M4 جزو محبوب‌ترین‌هایشان به حساب می‌آیند. این دو خودرو در هر دو حالت دنده اتوماتیک و دستی عرضه می‌شوند.

قیمت مدل پایه بی ام و M3 سدان از 69 هزار دلار آغاز می‌شود و بسته به آپشن‌ها بر آن افزوده می‌شود. این درحالی است که قیمت پایه نسخه Competition xDrive حدود 77 هزار دلار است.

قیمت پایه بی ام و M4 کوپه نیز 71,800 دلار است و قیمت نسخه Competition xDrive آن به حدود 79 هزار دلار می‌رسد. این دو خودرو بسته به کانفیگ، قدرتی بین 473 و 503 اسب بخار را تولید می‌کنند و شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت آن‌ها بین 3.8 و 4.1 ثانیه قرار می‌گیرد.

نیسان ورسا S

نیسان ورسا S با دنده دستی

نیسان ورسا تا چند سال قبل به‌عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت با مصرف سوخت مناسب ولی ظاهر نه چندان جذاب شناخته می‌شد، اما ورق در سال 2020 به کل برگشت. نیسان، ورسا را بازطراحی کرد و یک خودروی جذاب را ارائه داد که همچنان دارای قیمت و مصرف سوخت مناسبی است.

هرچند اکثر نسخه‌های نیسان ورسا با گیربکس متغیر پیوسته Xtronic روانه بازار می‌شوند، مدل پایه ورسا S از دنده دستی پنج سرعته بهره می‌برد و خودرویی بسیار مقرون به صرفه با قیمت 14,980 دلار است. جالب است بدانید نیسان ورسا S با چنین قیمتی قابلیت‌هایی مثل ترمز اضطراری خودکار، تشخیص عابر پیاده، هشداردهنده عبور از خط، کمک نور بالا و ترمز خودکار عقب را در اختیار خریدار می‌گذارد.

مزدا 3 پریمیوم

مزدا 3 پریمیوم با دنده دستی

مزدا امروزه در مقایسه با گذشته، بیشتر به یک برند پریمیوم نزدیک شده است. قیمت مزدا 3 پریمیوم هاچبک مدل 2021 از 28 هزار دلار شروع می‌شود و امکان تهیه مدل محور جلوی آن با دنده دستی 6 سرعته وجود دارد.

مدل تمام چرخ متحرک مزدا 3 پریمیوم فقط با دنده اتوماتیک در دسترس قرار دارد و سایر تیپ‌ها نیز تنها با دنده اتوماتیک عرضه می‌شوند. این خودرو با قیمت 28 هزار دلاری، خودروی گران‌قیمتی به حساب می‌آید ولی همچنان قیمت معقولی دارد که عده بسیاری می‌توانند از پس آن بر بیایند. پیشرانه مزدا 3 پریمیوم قدرت 186 اسب بخار و گشتاور 252 نیوتون‌متر را به تولید می‌رساند.

این درحالی است که مدل دنده دستی این خودرو مصرف سوخت آنچنان متفاوتی با مدل اتوماتیک ندارد. مصرف سوخت مدل دنده دستی مزدا 3 پریمیوم در جاده‌های شهری معادل 10.2 کیلومتر بر لیتر است درحالی که مصرف سوخت مدل دنده اتوماتیک تمام چرخ متحرک به 10.6 کیلومتر بر لیتر می‌رسد. اختلاف به حدی کم است که عمدتاً راننده‌ها متوجه آن نمی‌شوند و بنا بر این، می‌توان گفت با خرید مدل دنده دستی مصرف سوخت فدا نمی‌شود.

جیپ رانگلر

جیپ رانگلر با دنده دستی

جیپ رانگلر یکی از بهترین گزینه‌ها بین شاسی بلندهای آفرودی به شمار می‌رود. اکثر تیپ‌های این خودرو از آپشن دنده دستی 6 سرعته برخوردار هستند و آفرودبازها معمولاً دنده دسترسی را به خاطر حس کنترلی که به آن‌ها می‌دهد، ترجیح می‌دهند.

جیپ رانگر به هیچ وجه شاسی بلند ارزان‌قیمتی نیست اما همه مدل‌های آن با سیستم چهار چرخ متحرک و در دو مدل دو در و چهار در عرضه می‌شوند. ارزان‌ترین نسخه این خودرو، رانگلر اسپرت است که قیمت مدل دو در آن 29,070 دلار و قیمت مدل چهار در آن 32,570 است.

گران‌ترین نسخه جیپ رانگلر، روبیکان 392 است که از یک پیشرانه V8 بهره می‌برد و قیمت آن به 74,640 دلار می‌رسد ولی تنها دارای دنده اتوماتیک 8 سرعته است. با این حال، نسخه معمولی روبیکان با دنده دستی و قیمت 43,265 دلار (برای مدل چهار در) به فروش می‌رسد.

فورد برانکو

فورد برانکو با دنده دستی

فورد برانکو رقیب جدید و به شدت محبوب جیپ رانگلر بر شمرده می‌شود. شروع قیمت نسخه پایه این خودرو از 29,300 دلار است و مدل دو در آن با سیستم چهار چرخ متحرک و دنده دستی 7 سرعته ارائه می‌شود. دنده دستی در تیپ‌های Base ،Big Bend ،Black Diamond و Badlands به‌صورت استاندارد موجود است.

فورد برانکو آنقدر پرفروش شده است که در حال حاضر تهیه یک دستگاه از آن تقریباً غیرممکن محسوب می‌شود و این وضعیت احتمالاً تا مدت قابل توجه‌ای همچنان پابرجا خواهد ماند. اگر کسی موفق شود یک فورد برانکو در یکی از نمایندگی‌های فورد پیدا کند، احتمالاً باید مبلغی بیشتر از قیمت عادی این خودرو پرداخت کند تا بتواند به این شاسی بلند جذاب دست پیدا کند.

فورد موستانگ

فورد برانکو با دنده دستی

همان‌طور که از یک خودروی اسپرت یا عضلانی انتظار می‌رود، فورد همیشه فورد موستانگ را با دنده دستی عرضه می‌کند و نسل کنونی آن از دنده دستی 6 سرعته بهره‌مند است.

نسخه GT با پیشرانه V8 یا نسخه مجهز به موتور EcoBoost با دنده دستی در دسترس قرار دارند. تنها نسخه‌های موستانگ که از گیربکس دستی بهره نمی‌برند، فورد موستانگ شلبی GT500 و فورد موستانگ Mach-E GT هستند. قیمت نسخه فستبک مجهز به EchoBoost فورد موستانگ از 27,205 آغاز می‌شود و این درحالی است که ارزان‌ترین نسخه GT فستبک دارای قیمت پایه 36,285 است. هر دو نسخه و همچنین فورد موستانگ Mach 1 (با قیمت پایه 53,400 دلار) شامل دنده دستی 6 سرعته می‌شوند.

شورلت اسپارک

شورلت اسپارک با دنده دستی

اگر به دنبال یک خودروی شهری مقرون به صرفه با دنده دستی هستید، گزینه‌ای بهتر و ارزان‌تر از شورلت اسپارک 2022 پیدا نخواهید کرد. تیپ LS Manual این خودرو یک پیشرانه 4 سیلندر 1.4 لیتری Eco-Tech به همراه دنده دستی 5 سرعته را دارا است و قیمت آن از 14,595 دلار آغاز می‌شود.

در واقع شورلت برای همه تیپ‌های این خودرو گیربکس دستی در نظر گرفته است. علاوه بر LS Manual که مورد اشاره قرار گرفت، تیپ‌های 1LT ،Activ و 2LT با دنده دستی به ترتیب دارای قیمت پایه 17,595 دلار، 16,495 دلار و 17,995 دلار هستند. شورلت اسپارک در حال حاضر یکی از ارزان‌ترین خودروهای جدید به حساب می‌آید که البته اندازه کوچک و ظاهر آن ممکن است باب سلیقه خیلی‌ها نباشد.

سوبارو دبلیو آر ایکس

سوبارو دبلیو آر ایکس با دنده دستی

سوبارو در بسیاری از خودروهای خود از جمله برخی از کراس اوورهایش گیربکس دستی به کار می‌برد و یکی از محبوب‌ترین خودروهای آن با این ویژگی، سوبارو دبلیو آر ایکس با دنده دستی 6 سرعته است که قیمت آن از 28,420 دلار شروع می‌شود.

سوبارو دبلیو آر ایکس STI هم با قیمت پایه 37,245 دلار از این ویژگی بهره‌مند است. سوبارو همچنین خودروهایی با گیربکس متغیر پیوسته روانه بازار می‌کند. با این وجود، نکته منفی خودروهای سوبارو این است که در صورت تهیه نسخه دنده دستی از سیستم ایمنی EyeSight محروم خواهید شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*