بستن برنامه های اندرویدی

دست از بستن برنامه های اندرویدی بردارید؛ اینکار فقط اوضاع را بدتر می‌کند

بسیاری از کاربران گمان می‌کنند که با بستن برنامه های اندرویدی عمر باتری افزایش پیدا می‌کند و گوشی نیز سریع‌تر می‌شود؛‌ اما اینکار فقط شرایط را بدتر می‌کند.

از همان آغاز کار اندروید، یک باور اشتباه در میان کاربران شکل گرفت و حتی برخی از تولیدکنندگان گوشی نیز به آن دامن زدند. واقعیت این است که شما نیازی به بستن برنامه های اندرویدی ندارید. مشخص نیست این ایده اولین بار از کجا سرچشمه گرفت؛‌ اما تقریبا همیشه وجود داشته و حتی در بازه‌ای برنامه‌های به اصطلاح Task Killer محبوبیت زیادی در میان کاربران به دست آوردند.

اشتباهی به نام بستن برنامه های اندرویدی

چندین عامل در شکل‌گیری این باور غلط تاثیرگذار بوده‌اند. اول از همه، اینکار منطقی به نظر می‌رسد. یک برنامه در پس زمینه در حال اجرا است که من از آن استفاده نمی‌کند؛ پس باید آن را ببندم.

بستن برنامه های اندرویدی

همچنین این باور می‌تواند به نحوه استفاده ما از کامپیوتر‌ها مربوط باشد. سال‌ها پیش از رایج شدن گوشی‌های هوشمند، افراد از کامپیوتر‌ها استفاده مي‌کردند. به طور کلی وقتی در حال استفاده از یک برنامه در کامپیوتر باشید، آن را باز نگه می‌دارید؛‌ اما وقتی کارتان تمام شد، روی علامت × کلیک می‌کنید. با این کار خیلی سریع برنامه بسته می‌شود.

ولی وقتی کارتان با یک برنامه اندرویدی تمام می‌شود، معمولا به صفحه اصلی بر می‌گردید یا گوشی را قفل می‌کنید. آيا در این حالت برنامه را بسته‌اید؟ کاربران همیشه به دنبال راهی برای بستن برنامه های اندرویدی بوده‌اند و توسعه دهندگان و سازندگان گوشی نیز با خوشحالی هرچه تمام‌تر راه‌هایی را پیش روی آنها قرار داده‌اند.

شاید الان زمان خوبی باشد که دقیقا منظور خود از بستن برنامه‌های اندرویدی را توضیح دهیم. منظور حذف یک برنامه از صفحه برنامه‌های اخیر گوشی است. در اکثر گوشی‌های اندرویدی اگر انگشت خود را از پایین صفحه به سمت بالا بکشید و در میانه راه یک ثانیه نگه دارید، این برنامه‌ها نشان داده می‌شوند. در برخی گوشی‌های دیگر نیز می‌توانید با ضربه زدن روی علامت مربعی شکل پایین صفحه، آنها را مشاهده کنید.

بستن برنامه های اندرویدی

حالا می‌توانید با قرار دادن انگشت خود روی هر کدام از برنامه‌های اخیر و کشیدن آن به سمت بالا آنها را ببندید. گاهی اوقات یک آيکون سطل زباله نیز در زیر برنامه‌ها وجود دارد و حتی گزینه‌ای به نام «بستن همه» نیز دیده می‌شوند.

کاربران گمان می‌کنند که با بستن برنامه‌های پس زمینه، عمر باتری گوشی بهبود پیدا خواهد کرد، سرعت گوشی بیشتر می‌شود و مصرف داده نیز کمتر خواهد شد؛ اما با توجه به ساختار سیستم عامل اندروید، این کار بیش از انکه مفید باشد، مضر است.

اندروید به گونه‌ای ساخته شده که تعدادی برنامه را در پس زمینه داشته باشد. اگر سیستم به منابع بیشتری نیاز داشته باشد، خودش به صورت خودکار آنها را می‌بندد. بنابراین لازم نیست شما این کار را خودتان انجام دهید.

تازه علاوه بر این، وقتی برنامه‌ خاصی در پس زمینه فعال باشد، سریع‌تر شروع به کار خواهد کرد و به شما این احساس را منتقل می‌کند که گوشی سریع‌تر شده است. در واقع اجرای یک برنامه در حالت عادی نسبت به برنامه‌ای که در حال حاضر در حافظه است، انرژی بیشتری مصرف می‌کند. در این حالت شما به پردازنده و باتری فشار وارد می‌کنید که یعنی نتیجه بستن برنامه‌ها دقیقا برعکس خواسته شما خواهد بود.

همچنین خیلی کم پیش می‌آید که یک برنامه در پس زمینه اینترنت زیادی مصرف کند؛ اما اگر چنین موردی را پیدا کردید، می‌توانید به تنظیمات گوشی رفته و وارد بخش برنامه‌ها شوید، سپس روی برنامه مورد نظر ضربه بزنید و در میان گزینه‌های موجود در منو دیتای موبایل و وای‌فای، «دیتای پس زمینه» را غیر فعال کنید.

لزوم بستن برنامه های اندرویدی در برخی مواقع

تا به اینجای کار توضیح دادیم که چرا بستن برنامه های پس زمینه کار خوبی نیست؛ اما به هر حال گوگل این قابلیت را بی‌دلیل در سیستم عامل خود قرار نداده است. مواقعی پیش می‌آید که شما باید خودتان به صورت دستی برنامه را ببندید.

اگر متوجه شدید که یک برنامه عملکرد عادی ندارد، محتوای اشتباه را نشان می‌دهد، در لود کردن محتوا مشکل دارد یا اینکه هنگ کرده، با یک بار بستن ممکن است به راحتی مشکل را حل کنید.

بستن برنامه های اندرویدی

شما همچنین می‌توانید علاوه بر بستن برنامه‌ ها از طریق بخش «برنامه‌های اخیر»، آنها را از قسمت تنظیمات ببندید. برای این کار وارد بخش «برنامه‌‌ها» در تنظیمات شوید و در صفحه اطلاعات برنامه مربوطه گزینه «Force Stop» یا «Force Close» را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

اندروید یک سیستم عامل توانمند است و به خوبی می‌تواند در صورت نیاز به منابع سخت‌افزاری، برنامه‌های فعال در پس زمینه را محدود کند یا ببندد؛ بنابراین هیچ نیازی به بستن برنامه های اندرویدی به صورت دستی نیست. تنها در حالتی که یک برنامه با مشکل مواجه شد، آن را به صورت دستی ببندید و مجدد اجرا کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. من گوشیم لاوا گوشی چینی اگه برنامه هارو نبندم خودش فقط دو برنامه اخیر که باز بودن رو نگه میداره بقیه رو جوری میبنده که دیگه نه به نت نه باتری نه رم گوشی و اعلانات دسترسی داشته باشن مثلا برنامه بادصبا روی گوشی من بدرد نمیخوره چون وقتی ازش میام بیرون از برنامه های اخیر پاکش میکنم اعلانش هم میره بعد یه چیز دیگه من از کالاف که در میام اگه کالاف پاک نکنم گوشیم لگی میشه بد تر میشه اخه ای چه فلسفه 😂

  2. آقا هرطور دوست داری رفتار کن،هر ۵ دقیقه برنامه ها رو ببند ، یا صد سال هم نبند اصلا ، به کسی ربطی نداره آقا ، این گوشی مال توئه ، مال خوده خودت ، به درک که خراب میشه میسوزه کند میشه و فلان ، من به شخصه هفته ای ۵ دقیقه از اینستا استفاده میکنم و چرا باید بزارم یه هفته باز بمونه ، گوشی خودش شعورش میرسه چطور رفتار کنه و اگه هم فراموش کنی ببندی خودش میبنده ، برنامه هایی که شاید یه ماه هم استفاده نکنی هم میبره توی خواب عمیق و ما نباید درگیر این داستانا بشیم،آقا گذشت اون زمان

  3. این حرفتونو اصلا قبول ندارم چه ربطی داره که برنامه تو پس زمینه فعال باشه گوشی سریع تره بر عکس وقتی برنامه ای تو پس زمینه بسته بشه رم آزاد میشه و گوشی سریع تر میشه. توضیحات تون اصلا علمی نبود.

    • من خودم نزدیک به ۲۰۰ نرم افزار رو گوشیم هست تا قبل از اینکه نرم افزار hibernate رو نصب کنم ۸ ساعت کار به زور جواب میداد ولی الان با نصب این برنامه راحت تا ۱۴ ساعت جواب میده نرم افزار hibernate نرم افزار بستن برنامه در پس زمینه و افزایش طول عمر باتری هست

  4. بنده کاملا با این پست مخالفم چون خودم دارم از یک برنامه استفاده میکنم که علاوه بر برنامه های نصبی برنامه های سیستمی که بطور پیشفرض فعال هستند رو هم میبنده اکثر اوقات هم کمک کرده و رم گوشی خالی تر و سبک تر شده ،گاها مشکل اینترنت داشتم به خوبی عمل نمی‌کرده با استفاده از این برنامه و بستن برنامه ها سرعت نت بهتر شده سرعت شارژ گوشی بیشتر شده و حتی توی استفاده از برنامه های سنگین و بازی ها لگ کمتری دیدم