پژو ۲۰۶ تیپ ۲

پژو 206 تیپ 2 در برابر تیبا 2 ؛ مقایسه دو هاچ بک پرفروش بازار

اگر به دنبال خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یا تیبا ۲ هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا این دو هاچ بک اقتصادی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

بازار خودرو کشور در حال حاضر پذیرای هاچ بک‌های اقتصادی اندکی است که تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از جمله آن‌ها هستند و هر یک سهم عمده‌ای از بازار کشور را به خود اختصاص داده‌اند. ما در این مطلب پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲ را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد تا مشخص شود کدام‌یک از این دو هاچ بک ارزش خرید بیشتری دارد.

ممکن است افراد در هنگام خرید خودرو نتوانند به راحتی از میان خودروهای صفر و کارکرده یکی را انتخاب کنند. برخی از افراد معتقد هستند که برای خرید باید به سراغ خودروهای صفر کیلومتر رفت،‌ زیرا این اتومبیل‌ها کارکرد نداشته و مستهلک نشده‌اند و از این رو مالک تا چند سال احتیاج به صرف هزینه‌های زیادی برای نگهداری و تعمیر خودرو نخواهد داشت.

در آن طرف میدان برخی از افراد نیز معتقد هستند که خرید یک خودرو کارکرده‌ی سالم و کلاس بالاتر می‌تواند تصمیم بهتری باشد، زیرا رانندگی با چنین خودرویی لذت بیشتری خواهد داشت. با تمام این اوصاف، افزایش چشم‌گیر قیمت خودروها باعث شده تا انتخاب نسبت به گذشته بسیار سخت‌تر شود و همچنین گزینه‌های کمتری نیز برای خرید در مقابل متقاضیان قرار بگیرد.

با پژو ۲۰۶ و تیبا ۲ بیشتر آشنا شوید

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

پژو ۲۰۶ یک هاچ بک اصالتا فرانسوی است که در سال ۱۳۸۰ توسط گروه خودروسازی ایران خودرو روانه خیابان‌های کشور شد و هم‌اکنون دو نسخه از این خودرو یعنی ۲۰۶ تیپ ۲ و ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار عرضه می‌شوند. لازم به ذکر است که این خودرو تاکنون در بازار کشور به فروش قابل توجهی دست پیدا کرده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

تیبا ۲ نیز در سال ۱۳۹۳ به عنوان نسخه هاچ بک تیبا توسط شرکت سایپا به بازار کشور عرضه شد. این هاچ بک در مقایسه با پژو ۲۰۶ اتومبیل جدیدتری محسوب می‌شود،‌ اما از لحاظ پلتفرم، خودروی چندان به‌روزی نیست، چرا که سایپا در آن از شاسی و پیشرانه ارتقا یافته پراید استفاده کرده است.

بررسی دو هاچ بک از نظر طراحی

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

شرکت سایپا نسخه هاچ بک تیبا را به‌روزتر از پراید و تیبا صندوق دار طراحی کرده است،‌ اما با این وجود این خودرو از نظر ظاهری در برابر پژو ۲۰۶ حرف زیادی برای گفتن ندارد و بسیاری از افراد ظاهر پژو ۲۰۶ را که به عنوان یکی از زیباترین هاچ بک‌های اقتصادی موجود در بازار کشور شناخته می‌شود به تیبا هاچ بک ترجیح می‌دهند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

کابین پژو ۲۰۶ نیز نسبت به تیبا ۲ زیبا‌تر طراحی شده است و رودروی‌ها و داشبورد این خودرو با متریال باکیفیت‌تری ساخته شده‌اند. تنها برتری که تیبا ۲ در این قسمت دارد، بیشتر بودن فضای پای سرنشینان عقب است که باعث می‌شود سرنشینان احساس راحتی بیشتری داشته باشند. صندوق عقب تیبا هاچ بک معادل با ۲۴۰ لیتر گنجایش دارد و حجم صندوق عقب پژو ۲۰۶ نیز برابر با ۲۴۵ لیتر است.

مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲ از نظر امکانات رفاهی

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

تیبا ۲ از نظر امکانات رفاهی حرف زیادی برای گفتن ندارد و در آن طرف میدان پژو ۲۰۶ نیز با امکانات محدودی به بازار عرضه می‌شود. برای نمونه‌ای از امکانات مشترک این دو رقیب می‌توان به سی دی پلیر، صندلی‌های جلو با تنظیم دستی، شیشه بالابر برقی جلو،‌ فرمان هیدرولیک و چراغ مه‌شکن اشاره کرد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

البته تیبا ۲ EX به رینگ‌های آلومینیومی،‌ شیشه بالابر برقی عقب و همچنین آینه‌های جانبی برقی مجهز شده است که خبری از آن‌ها در ۲۰۶ تیپ ۲ نیست. در عوض چراغ مشایعت نیز نمونه‌ای از امکانات ۲۰۶ است که نمی‌توان آن را در تیبا ۲ پیدا کرد.

بررسی مشخصات فنی و تجربه رانندگی دو خودرو

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

شرکت ایران‌ خودرو،‌ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را با یک پیشرانه ۸ سوپاپ ۱.۴ لیتری روانه بازار کشور می‌کند که می‌تواند قدرت ۷۵ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۱۸ نیوتن‌متر به تولید برساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی گذاشته شده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

برای تیبا نیز یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ در نظر گرفته شده است که توانی برابر با ۸۷ اسب بخار را به همراه ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور به تولید می‌رساند. این هاچ بک یک ثانیه زودتر از پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در مجموع باید گفت رانندگی با این خودرو هیجان بیشتری را برای راننده به ارمغان می‌آورد.

اما از لحاظ تجربه رانندگی پژو ۲۰۶  نسبت به رقیب خود وضعیت بهتری دارد و آرامش بیشتری را به سرنشینان خود ارائه می‌دهد. این اتومبیل در مقایسه با تیبا ۲ سواری نرم‌تری دارد و همچنین سر و صدای کمتری نیز به درون کابین آن نفوذ پیدا می‌کند. تسلط راننده بر قسمت جلوی تیبا هاچ بک بیشتر است و راننده می‌تواند انتهای دماغه را مشاهده کند،‌ اما راننده ۲۰۶ با محدودیت دید مواجه است.

از نظر پایداری و هندلینگ نیز ۲۰۶ در مقایسه با تیبا هاچ بک وضعیت بهتری دارد و در حین عبور از مسیرهای پر پیچ و خم و همچنین مانورهای پرشتاب چسبندگی بیشتر را ارائه می‌دهد. قدرت ترمز دو هاچ بک مورد بحث نیز تنها برای رانندگی‌های عادی مناسب است و باید در سرعت‌های بالا فاصله طولی مناسب با اتومبیل‌های در حال تردد و موانع دیگر رعایت شود. به ویژه که ترمزهای عقب این اتومبیل‌ها از نوع کاسه‌ای هستند و نمی‌توانند قدرتی برابر با ترمزهای دیسکی داشته باشند.

جدول مقایسه مشخصات فنی تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲

مدل خودروپژو 206 تیپ دو
تیبا دو
پیشرانه 4 سیلندر4 سیلندر
حجم موتور1.4 لیتر1.5 لیتر
حداکثر قدرت75 اسب بخار87 اسب بخار
حداکثر گشتاور118 نیوتن متر128 نیوتن متر
گیربکسپنج سرعته دستیپنج سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی در هر صد کیلومتر6.4 لیتر6.9 لیتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت14.1 ثانیه13 ثانیه
حداکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت170 کیلومتر بر ساعت

مقایسه ایمنی دو خودرو

پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۰۰ موفق به دریافت ۳ ستاره ایمنی از سوی موسسه یورو انکپ شد. در آن طرف میدان تیبا ۲ در هیچ تست ایمنی معتبری شرکت نداشته،‌ اما گفته می‌شود که این خودرو پلتفرم و بدنه مقاوم‌تری در مقایسه با پراید دارد. با توجه به این مسائل می‌توان عنوان کرد که پژو ۲۰۶ از نظر ایمنی در سطح بالاتری قرار دارد. از نظر تجهیزات ایمنی نیز دو خودرو مذکور بسیار نزدیک به هم هستند. در جدول زیر می‌توانید امکانات ایمنی در نظر گرفته شده برای تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ را مشاهده کنید.

مدل خودرو پژو 206 تیپ دوتیبا دو
کیسه هوا دو کیسه هوا (راننده و سرنشين جلو)دو کیسه هوا (راننده و سرنشين جلو)
تجهیزات ایمنی و حفاظتسیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، سنسور دنده عقبايموبيلايزر، قفل مركزی، صندلی عقب مجهز به ايزوفيكس
سیستم ترمز ترمز EBD،ABS، EBA، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ایسيستم ترمز ضد قفل ABS ، ترمز جلو ديسكی، ترمز عقب كاسه‌ای

مقایسه شرایط بازار و جمع بندی نهایی

بازار خرید و فروش هر دو خودرو مورد بحث هم‌اکنون بسیار داغ است و آن‌ها از طرفداران زیادی در کشور برخوردار هستند. اما در این میان، چنانچه قیمت برای خریداران زیاد اهمیت نداشته باشد معمولا به سراغ ۲۰۶ می‌روند. افرادی هم که بودجه محدودتری برای خرید خودرو دارند تیبا 2 هاچ بک را ترجیح می‌دهد، زیرا از نظر قیمتی ارزان‌تر از ۲۰۶ بوده و همچنین برای تأمین قطعات یدکی آن نیز احتیاج به صرف هزینه کمتری است.

برای جمع‌بندی باید عنوان کرد که ۲۰۶ تیپ ۲ کارکرده طراحی ظاهری و داخلی زیبا‌تر و همچنین سواری با کیفیت‌تری نسبت به تیبا هاچ بک دارد. اما در عوض توان فنی تیبا 2 بیشتر بوده و همچنین نگهداری و تعمیر آن احتیاج به صرف هزینه کمتری دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*