تارا یا شاهین

تارا یا شاهین ، کدام را بخریم؟

مقایسه دو خودروی شاهین و تارا موضوع این نوشتار است. می‌خواهیم ببینیم که کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارد؟ تارا یا شاهین؟

پس از مدت‌ها انتظار و حواشی بسیار، بالاخره دو خودروی تارا و شاهین روانه بازار شدند. دارندگان هر کدام از این خودروها نسبت به خودرویی که دارند، متعصبانه برخورد می‌کنند. در اولین نگاه شاید بتوان گفت که ظاهر تارا و شاهین نسبت به محصولات قبلی این دو شرکت جلب توجه می‌کند.

مطابق گزارشاتی که کارشناسان این دو خودرو منتشر نموده‌اند، شاهین بر اساس چهره شاهین ایرانی و خودروی تارا بر اساس یوزپلنگ ایرانی طراحی شده است. تفاوت‌های این دو خودرو در طراحی داخلی و خارجی و امکانات رفاهی و مشخصات فنی آشکار می‌شود. در این نوشتار به شرح تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

چهره جذاب تارا و شاهین و مشخصات آنها

خودروی سایپا شاهین در مقایسه با محصولات قبلی این شرکت مانند کوییک، ساینا و تیبا دچار تغییرات عمده‌ای شده است. سایپا معتقد است که خودروی شاهین اولین پلتفرم ملی ایرانی است، اما برخی منابع مدعی‌اند که شاهین بر اساس پلتفرم نسل دوم تویوتا یاریس یا گریت وال C30 طراحی شده است.

پلتفرمی که شاهین روی آن سوار شده، SP100 است که با طراحی بیرونی جذاب، می‌توان گفت از دیگر محصولات تولیدی داخل جذاب‌تر به نظر می‌رسد. هارمونی جالب نمای جلو، طرفین و عقب این خودرو یادآور خودروهایی همچون اکسنت و آریزو 5 است.

طراحی کابین شاهین در مقایسه با طراحی بیرونی آن ساده‌تر است و می‌توان گفت نمای داخلی شباهت بسیاری به نمونه‌های چینی دارد. با این حال طراحی این خودرو قابل قبول و مناسب ارزیابی می‌شود. اگرچه سازندگان آن می‌توانستند از متریال بهتری در ساخت آن استفاده کنند.

تارا یا شاهین

در نقطه مقابل، تارا طراحی متفاوتی نسبت به شاهین دارد. پلتفرمی که این خودرو روی آن سوار شده، پژو 301 است. از نظر داینامیکی تفاوت محسوسی نسبت به شاهین دارد و طراحی خشن‌تر آن مناسب کسانی است که سلایق خاص دارند.

گر چه نمای جلویی ایران خودرو تارا خشن و زیباست اما هماهنگی و تناسبی میان چهره جلویی و عقب خودرو دیده نمی‌شود. در حقیقت تارا می‌توانست عریض‌تر ساخته شود و جذاب‌تر به نظر آید اما چنین اتفاقی نیفتاده است؛ البته نسبت به محصولات قبلی این شرکت طراحی بهتری دارد.

شاید بتوان گفت، طراحی داخلی تارا منحصر به فرد یا خشک است. در خطوط روی داشبورد توازن زیادی به چشم نمی‌آید و کلیدهای سیستم صوتی و تهویه و دکمه‌های آینه طوری قرار گرفته‌اند که ممکن است عاشقان این خودرو را ناامید کند یا به دل برخی بنشیند.

اگر در این قسمت بخواهیم برنده را مشخص کنیم، شاید حق با شاهین باشد اما باید توجه داشت که طراحی و زیبایی خودرو امری سلیقه‌ای است و نمی‌توان نسخه کلی برای آن پیچید.

مقایسه مشخصات فنی تارا و شاهین

پیشرانه‌ای که در تارا به کار گرفته شده، نسخه ارتقا یافته TU5 است که به نام EC5 یا TU5 Plus شناخته می‌شود. مدیرعامل ایران خودرو در این خصوص می‌گوید:

موتور تارا ارتقای چشمگیری داشته است و بین 110 تا 115 اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند 145 تا 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. پیشرانه بهبود یافته مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است که منجر به کاهش سوخت خواهد شد.

تارا یا شاهین

شتاب صفر تا صد تارا در 12.5 ثانیه انجام می‌شود که البته در برخی از تست‌ها تا 14 ثانیه نیز تاخیر داشته است. دو نسخه این ماشین دارای گیربکس دستی و اتوماتیک است که راهی بازار شده و مشخصات گیربکس دستی آن 5 سرعته و گیربکس اتوماتیک 6 سرعته خواهد بود. در این نوشتار صرفا نوع دستی بررسی شده است.

در آن سوی میدان شاهین تغییر و تحول زیادی یافته است. سایپا همان اوایل می‌خواست با همتای چینی خود، برلیانس، برای ساخت موتور این خودرو همکاری کند. پس از این که ماجرای همکاری این دو شرکت منتفی شد، سایپایی‌ها تصمیم گرفتند از همان موتور M15 که پیش‌تر روی تیبا و کوییک سوار شده بود، استفاده کنند. البته این موتور 8 سوپاپه اکنون مجهز به توربوشارژ شده است.

با این که مدیران سایپا تاکید خاصی روی ارتقای این موتور داشته‌اند اما استفاده از موتور 8 سوپاپه برای این خودرو با حاشیه‌های بسیاری همراه بوده است. شتاب صفر تا صد این خودرو در حوالی 12 ثانیه انجام می‌شود. البته مانند تارا، شتاب این خودرو نیز تا 13.6 ثانیه تاخیر داشته است.

خودروی شاهین مانند تارا دارای دو نسخه دستی و اتوماتیک است که گیربکس دستی 5 سرعته و اتوماتیک 6 سرعته دارد. نسخه اتوماتیک قرار است تا اواخر 1400 به تولید انبوه برسد. در این قسمت تارا پیروز میدان است؛ اگرچه هر دو خودرو نسبت به مدل‌های قبلی‌شان، تفاوت چندانی ندارند.

امنیت مولفه مهمی است که در خودروهای ایرانی نادیده گرفته می‌شود. با این حال در بخش امنیت می‌توان برنده میدان را شاهین دانست، چرا که توانسته آزمایش‌های ECE R95 را با موفقیت پشت سر بگذارد. شاهین معروف به ایمن‌ترین خودروی داخلی شده است.

تارا یا شاهین

مشخصات شاهین

امکانات تارا بیشتر است یا شاهین؟

شاهین در زمینه امکانات رفاهی متنوع عمل کرده است. استارت دکمه‌ای (کی لِس)، ورود و خروج بدون کلید، سانروف و مانیتور 7 اینچی با حسگر و دوربین دنده عقب از جمله امکانات رفاهی این خودرو هستند.

سایپا همچنین در ساخت این خودرو از روکش صندلی و فرمان چرم، حسگر نور و تعویض دنده، رینگ آلومینیومی و تهویه خودکار بهره گرفته است که امکانات لوکسی در مقایسه با سایر محصولاتش محسوب می‌شود.

در مقابل تارا دستی در استفاده از امکانات رفاهی صرفه‌جویی کرده است. از جمله کمبودهای این خودرو می‌توان به سانروف، روکش چرمی، حسگر باد لاستیک، کی لس، ورود و خروج بدون کلید و رینگ آلومینیومی اشاره کرد. البته قرار شده این امکانات در مدل اتوماتیک عرضه شود. در بخش امکانات رفاهی و در نبرد شاهین و تارا، خودروی سایپا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

جمع بندی: تارا بخریم یا شاهین؟

هر دو خودرو قیمت کارخانه‌ای برابری دارند. همان‌طور که در این نوشتار بررسی شد، تفاوت‌های بسیار این دو خودرو می‌تواند انتخاب‌ها را آسان‌تر کند. انتخاب هر یک از این خودروها کاملا وابسته به سلیقه کاربران است. در بازار آزاد تارا قیمت حدود 400 میلیون تومان دارد و این در حالی است که شاهین با قیمت 360 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

تارا یا شاهین

مشخصات تارا

باید بگوییم اگر از جمله افرادی هستید که مشخصات فنی خوب را در کنار امنیت کامل خودرو می‌خواهید، شاید تارا گزینه به‌صرفه‌تری برایتان باشد. سابقه خوب موتور TU5 پلاس انتخابی مطمئن است. در عوض اگر به زیبایی خودرو و امکانات رفاهی بیشتر فکر می‌کنید، شاهین می‌تواند انتخاب عاقلانه‌تری برایتان باشد.

در نهایت چون موتور شاهین تفاوت چندانی با تارا ندارد و گشتاور بیشتری هم تولید می‌کند و با توجه به تفاوت قیمت بازار آزاد این دو خودرو و اختلاف 40 میلیون تومانی، شاهین گزینه اقتصادی‌تری محسوب می‌شود.