حذف نماد اعتماد الکترونیکی

کسب‌وکارهای اینترنتی یک به یک در حال حذف نماد اعتماد الکترونیکی هستند

طی هفته های اخیر کسب و کارهای اینترنتی بزرگ نسبت به حذف نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد اقدام کرده‌اند. ای نماد چیست و مخالفان چه می‌گویند؟

ظاهرا وجود نماد اعتماد الکترونیکی برای کسب و کارهای اینترنتی که پیش از این اختیاری بود، اکنون الزامی شده است. اکنون کسب و کارهای اینترنتی باید اینماد را از بانک مرکزی دریافت نمایند. این اقدام فعالیت بیشتر صاحبان کسب و کارهای آنلاین را با اختلال مواجه کرده است.

طی هفته‌های اخیر بسیاری از فعالان این حوزه با اجباری شدن اینماد و درج آن در سایت، مخالفت کرده‌اند. برخی منابع مدعی شده‌اند که اجباری شدن اینماد جز ضرر چیزی برای کسب و کارها به ارمغان نخواهد آورد و همچنین مخالف با نص مصوبات مجلس است.

مخالفت با طرح اجباری شدن نماد اعتماد الکترونیکی

در مخالفت با اینماد اجباری، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی اقدام به حذف آن از صفحه اول سایت خود کردند. در پی این اقدام، کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال بیانیه‌ای صادر کرد که در ادامه بررسی خواهد شد.

مدتی پیش و در اقدامی عجیب، مدیرعامل شاپرک به شرکت‌های پرداخت یار اعلام کرد که باید نسبت به درج نماد اعتماد الکترونیکی اقدام نمایند. این اتفاق منجر به واکنش منفی بسیاری از صاحبان کسب و کارها شد. در بخشی از بیانیه‌ای که مدیرعامل کمیسیون مذکور آمده می‌خوانیم:

امروز بزرگ‌ترین تهدید کشور، مهاجرت نخبگان و کارآفرینان و عدم توسعه اقتصادی و فناورانه کشور است. راهکار کنترل ریسک در محیط کسب و کار، انسداد در شروع فعالیت یا جلوگیری از افرایش تعداد کسب و کارها نیست، بلکه تنظیم‌گری به موقع توسط نهادهای مسئول با رویکرد توسعه است و…

حذف نماد اعتماد الکترونیکی

در مقابل این بیانیه، برخی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی معتقدند که درج اجباری اینماد عایدی جز ضرر نخواهد داشت و این اقدام ضربه‌ای بر پیکره کسب و کارهای آنلاین است. از طرف دیگر سه کمیسیون فین‌تک، پرداخت یاری و تجارت الکترونیکی که در حال فعالیت در رسته خدمات فناوری اطلاعات هستند، این اقدام را محکوم کردند و آن را بر خلاف مصوبات مجلس دانستند.

طبق گزارشاتی که منتشر شده، اکثر فروشگاه‌های اینترنتی برای دریافت اینماد اجباری با دشواری روبه‌رو خواهند شد زیرا نماد اعتماد الکترونیکی در حال حاضر برای وبسایت‌ها طراحی شده است. از طرف دیگر اگر فروشگاه اینترنتی دارای نماد مذکور نباشد، شرکت پست از ادامه همکاری با آن ممانعت خواهد کرد.

اخطار سطح دو در انتظار وبسایت‌های متخلف

در همین راستا مدیر اجرایی اینماد در واکنش به حذف نماد اعتماد الکترونیکی برخی سایت‌ها گفته است:

از جمله اقدامات لازم پیش از اعطای اینماد، احراز اطلاعات هویتی صاحب کسب و کار، احراز اطلاعات تماس و بررسی الزامات قانونمندی وبسایت کسب و کار است.

وی در ادامه افزود:

احراز این اطلاعات اول از همه به حفظ حقوق مصرف کننده کمک خواهد کرد تا بتواند نسب به کسب و کار مورد نظر خود اقدام به خرید کند. پس از محرز شدن اطلاعات، کاربران با فشردن لوگوی اینماد در صفحه اول سایت می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. در ادامه گزینه‌های شکایت، مغایرت از دستورالعمل و سوابق کسب و کار خواهد آمد.

فردوس حاتمی گفت:

حالا با نقش موثر و مفید اینماد بیایید فرض کنیم یک وبسایت اقدام به حذف آن از روی سایت خود می‌کند. حذف این نماد دارای چه نتایجی خواهد بود؟ علاوه بر اینکه کاربر از حق دانستن اطلاعات و شناسنامه آن کسب و کار محروم می‌شود، فکر می‌کند که اینماد آن کسب و کار معلق شده و مشکلی وجود دارد. بعد از آن تردید ایجاد می‌شود که آیا شکایات از سایت زیاد بوده یا چه چیزی باعث شده تا صاحب فلان سایت اینماد را پنهان کند؟ این اقدام بیش از هر چیز ضربه‌ای به همان کسب و کار وارد می‌کند.

حذف نماد اعتماد الکترونیکی

همچنین این مقام اجرایی در ادامه خاطر نشان کرد که حذف نماد اعتماد الکترونیکی از سایت موجب دریافت اخطار سطح دو خواهد شد و به کسب و کارهای خاطی تذکر داده می‌شود نسبت به درج مجدد آن اقدام نمایند. حاتمی می‌گوید گاهی برخی مشکلات فنی باعث بروز مشکل در نمایش نماد می‌شود که قابل حل است.

مزایای اینماد چیست؟

فردوس حاتمی در خصوص مزایای درج نماد اعتماد الکترونیکی و این که تصمیمات سازمان در خصوص مخالفت‌های چند هفته اخیر چیست گفته است:

اینماد برای مشتریان و به نفع آنها است. خریداران ممکن است در هنگام خرید از سایتی شک و تردید داشته باشند و با دیدن اینماد نگرانی‌هایشان برطرف شود. در واقع اینماد محدودیتی برای کسب و کارهای آنلاین ایجاد نمی‌کند بلکه فرصتی را در اختیار آنها برای معرفی قانونمند خود فراهم می‌آورد. شناسنامه اینماد اطلاعات لازم برای خرید را در اختیار مشتریان می‌گذارد.

او تاکید کرد داشتن اینماد برای کسب و کارهایی که نیازمند اخذ درگاه پرداخت هستند به صورت مقرره‌ای الزام آور است و دریافت اینماد یک ستاره در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد. همچنین برای دریافت اینماد بدون ستاره متقاضیان می‌توانند با احراز هویت و دامنه و در عرض چند دقیقه دریافت کنند.

البته دریافت اینماد بدون ستاره محدودیت‌هایی در میزان تراکنش‌های ماهانه دارند. مثلا در ماه کمتر از 50 عدد تراکنش خواهند داشت و مجموع مبلغ تراکنش‌های آنها نباید از 50 میلیون تومان بیشتر شود. این کسب و کارها باید نسبت به دریافت اینماد یک ستاره با حق عضویت یک‌ساله اقدام کنند.