فناوری پیشرفته خودرو

10 نوآوری جذاب صنعت خودرو که در آینده نزدیک آپشن ثابت ماشین ها می‌شوند

صنعت خودرو با سرعت قابل توجه‌ای به سمت یک تحول بزرگ پیش می‌رود. در ادامه به 10 نوآوری که در آینده جزو آپشن ثابت خودرو ها می‌شوند، می‌پردازیم.

یک دهه برای ایجاد تغییرات بزرگ کافی است. به‌عنوان مثال، تسلا سال 2010 اولین خودروی تمام برقی تولید انبوه خود را با نام تسلا رودستر عرضه کرد و حال پس از گذشت ده سال، مجموعه‌ای متنوع از خودرو های برقی را در اختیار دارد و به اولین خودروسازی تبدیل شده که 2 میلیون دستگاه خودروی برقی به فروش رسانده است.

در حال حاضر تنها امر قطعی در خصوص صنعت خودرو، این است که فناوری سریع‌تر از هر زمان دیگری به جلو می‌رود و شرکت‌های متعددی به دنبال جابه‌جا کردن مرزهای کنونی هستند. هرچند بسیاری از این فناوری‌ها و قابلیت‌های جدید صرفاً در حد ایده و کانسپت هستند، به‌صورت کلی پیشرفت قابل توجه‌ای را مشاهده می‌کنیم.

پیش‌بینی آینده بی‌شک کار بسیار دشواری است اما با توجه به مسیری که صنعت خودرو در سال‌های اخیر طی کرده، می‌توان احتمال داد که برخی از نوآوری‌ها در 10 سال آینده به‌صورت گسترده در خودرو ها مورد استفاده قرار بگیرند و در واقع به آپشن ثابت آن‌ها تبدیل شوند. در ادامه نگاهی به این نوآوری‌های جذاب خواهیم داشت.

نوآوری‌هایی که در آینده به آپشن اصلی خودرو ها تبدیل خواهند شد

10. پارک خودکار خودرو

پارک خودکار خودرو

پارک کردن مهارت دشواری است که در طول زمان به دست می‌‌آید. یکی از صحنه‌های آشنایی که همیشه هنگام رانندگی می‌بینیم، تلاش یک راننده مضطرب برای پارک کردن خودرویش است درحالی که چندین راننده با عصبانیت هرچه تمام‌تر منتظر تمام شدن کار او هستند. با این حال، ظاهراً قرار است برای همیشه با چنین صحنه‌هایی خداحافظی کنیم.

پارک خودکار خودرو

شرکت‌های خودروساز نظیر ولوو، فورد و هیوندای در حال حاضر انواع مختلفی از قابلیت‌های پارک خودکار را در خودروهای خود ارائه می‌دهند و انتظار می‌رود همچنان به توسعه این فناوری بپردازند. در واقع می‌توان متصور شد در آینده نزدیک درحالی که به راحتی به کارهایتان می‌پردازید، خودروی شما به‌صورت خودکار در جای پارک قرار بگیرد و سپس در صورت نیاز، دوباره از آن بیرون بیاید.

9. آفتاب‌گیرهای هوشمند

آفتابگیر خودرو

تابش مستقیم نور خورشید همیشه می‌تواند سفر شما را به جهنم تبدیل کند! آفتاب‌گیرهای مرسوم قدیمی سال‌ها است که تا حدودی این مشکل را حل کرده‌اند اما همچنین جلوی دید راننده را می‌گیرند. شرکت «بوش» (Bosch) یک آفتاب‌گیر مجازی اختراع کرده است که تا 90 درصد دید بیشتری را برای راننده فراهم می‌کند.

آفتابگیر هوشمند خودرو

آفتاب‌گیر مجازی بوش از یک صفحه LSD شفاف و یک دوربین بهره می‌برد. الگوریتم هوش مصنوعی این آفتاب‌گیر، با استفاده از دوربین تشخیص می‌دهد نور آفتاب به کدام قسمت‌های صورت راننده می‌تابد و نهایتاً با در نظر گرفتن دید راننده، تنها بخشی از این صفحه را تاریک می‌کند تا علاوه بر جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به چشم راننده، دید راننده را نیز مختل نکند.

خصوصاً از آنجا که بوش یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان قطعات در صنعت خودرو به شمار می‌رود، می‌توان انتظار داشت این نوآوری در آینده نه چندان دور به آپشن ثابت خودرو ها تبدیل شود.

8. فناوری بیومتریک 

فناوری بیومتریک خودرو

فناوری بیومتریک به نوعی به بخشی اساسی از زندگی روزمره اکثر ما تبدیل شده است. امروزه از تشخیص چهره، تشخیص اثر انگشت و فرمان‌های صوتی به‌عنوان رمز عبورِ خانه‌ها، گوشی‌ها، لپ‌تاپ‌ها و سایر گجت‌ها استفاده می‌شود. بنا بر این، خصوصاً پس از اسکنر اثر انگشت هیوندای، جای تعجبی ندارد اگر خودروسازان به استفاده از فناوری بیومتریک در خودروهایشان متمایل شوند.

فناوری تشخیص چهره خودرو

با توجه به ارائه گسترده فناوری بیومتریک در گجت‌های مختلف، احتمالاً در آینده نزدیک اثر انگشت یا روش‌های مشابه آن برای باز کردن در خودرو یا روشن کردن خودرو پیش روی رانندگان قرار خواهد گرفت.

جدا از افزایش امنیت، مزیت دیگری که استفاده از فناوری بیومتریک می‌تواند به دنبال داشته باشد این است که خودرو می‌تواند هویت راننده را تشخیص بدهد و تمام تنظیمات فضای داخلی را با توجه به اطلاعاتی که وی پیش‌تر ارائه داده، شخصی‌سازی کند.

7. فناوری مانیتورینگ

فناوری مانیتورینگ خودرو

کیا موتورز سال 2019 از سیستمی تحت عنوان «رانندگی منطبق با احساسات لحظه‌ای» (Real-time Emotion Adaptive Driving یا به اختصار R.E.A.D) رونمایی کرد که حالت احساسی و فیزیکی سرنشین در لحظه را شناسایی می‌کند. با جذب شدن خودروسازان دیگر به این فناوری، می‌توان انتظار داشت خودرو ها در آینده نزدیک ضربان قلب، حالات صورت، تنفس و رسانایی پوست را از طریق دوربین، سنسور رادار و امواج فراصوت اسکن کنند.

فناوری مانیتورینگ خودرو

خودروها از طریق این فناوری توانایی ارزیابی سطح استرس، اضطراب یا مشغول بودن راننده با فعالیتی به‌جز رانندگی را خواهند داشت. به‌صورت کلی، انتظار می‌رود فناوری مانیتورینگ طی چند سال آینده به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرد و نهایتاً باعث ایمن‌تر شدن خودروها شود.

6. ارتباط خودرو با خودرو

ارتباط خودرو با خودرو

سیستم ارتباط خودرو با خودرو (Vehicle-to-vehicle communication یا به اختصار V2V)، سیستم هوشمندی است که این امکان را برای خودروها فراهم می‌کند تا اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی، سرعت و جهت حرکت خود را با خودروهای دیگر به اشتراک بگذارند. این باعث می‌شود راننده دیدی کامل نسبت به اطراف خود داشته باشد و نهایتاً از تصادفات یا ترافیک جلوگیری شود. البته چندین سال از عمر این فناوری می‌گذرد و فناوری نوظهوری نیست.

ارتباط خودرو با خودرو

متاسفانه سیستم V2V آنچنان کارآمد ظاهر نشده است چون برای اینکه موثر واقع شود، باید تمامی خودرو ها از آن بهره ببرند. باید امیدوار باشیم نهادهای مسئول، شرکت‌های حوزه فناوری و خودروسازان طی سال‌های آینده یک شبکه جامع را برای تمامی کاربران جاده از جمله خودروها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، موتورها و… راه‌اندازی کنند.

5. ترمز اضطراری خودکار

ترمز خودکار خودرو

واکنش راننده حتی در کسری ثانیه برای جلوگیری از برخورد با خودروهای دیگر مهم است. به همین دلیل، بعضی از شرکت‌های خودروسازی سیستم تمرکز اضطراری خودکار را در خودرو های خود پیاده‌سازی کرده‌اند. این سیستم با استفاده از یک سری سنسور، خودروهایی را که در مسیر قرار دارند ردیابی می‌کند و وقتی فاصله خودروی شما با خودروی دیگر از حد مشخصی کمتر شود، به‌صورت خودکار ترمز می‌کند.

ترمز خودکار خودرو

با این وجود، برخی از سیستم‌های ترمز خودکار جهت تشخیص خودروها، دوچرخه‌سواران و عابران پیاده در محیط اطراف خودرو، همراه با سیستم خودرو با خودرو کار می‌کنند.

البته از طرفی دیگر، اینکه خودرو با اختیار خود متوقف شود می‌تواند خطرناک باشد. از این رو، خودروسازان در کنار سیستم ترمز اضطراری خودکار سیستم هشداردهنده برخورد از جلو را ارائه می‌کنند که پیش از اینکه کار به ترمز اضطراری بکشد، شما را از هرگونه خطر احتمالی باخبر می‌کند.

4. فناوری ارتباط مغز با خودرو

فناوری ارتباط مغز با خودرو

نیسان سال 2018 اعلام کرد که قصد دارد خودروهایی را در آینده تولید کند که با خواندن مغز راننده، از تصادف جلوگیری می‌کنند. در واقع نیسان یک سیستم رمزگشایی مغز را طراحی کرده است که این امکان را برای خودرو ها فراهم می‌سازد تا تصمیم راننده را پیش‌بینی کنند و پیش از او عمل کنند. این فناوری زمان واکنش را تا نیم ثانیه کاهش می‌دهد و با همین نیم ثانیه می‌توان جان خیلی‌ها را نجات داد!

فناوری ارتباط مغز با خودرو

مرسدس بنز طی نمایشگاه بین‌المللی خودروی آلمان 2021 کانسپت Vision AVTR را به نمایش گذاشت. این خودرو از یک هدست بهره می‌برد که نقش یک رابط بین مغز و کامپیوتر را دارد و فعالیت عصب‌های راننده را در لحظه به فرمان تبدیل می‌کند.

در صورت استفاده از این فناوری، بر خلاف فناوری رانندگی تمام خودکار، راننده کاملاً کنترل خودرو را رها نمی‌کند و همچنان می‌تواند در هدایت آن تاثیرگذار باشد. به نظر می‌رسد چنین قابلیتی هم خطر کمتری داشته باشد و هم در مقایسه با رانندگی تمام خودکار، اجرای آن به درست‌ترین شکل ممکن امکان‌پذیرتر باشد.

3. باتری‌های حالت جامد

باتری‌ حالت جامد

باتری‌های لیتیوم یونی بسیاری از مشکلات باتری‌های اسید سرب را حل کرده‌اند اما معایب مخصوص خود را دارند. برای اینکه یک خودروی برقی بتواند بردی به اندازه یک خودروی مرسوم با موتور درون‌سوز داشته باشد، باید باتری‌های سنگینی در آن به کار برود. زمان طولانی شارژ باتری‌ها نیز مسئله چالش‌برانگیز دیگری است.

ایستگاه شارژ خودروهای برقی

باتری‌های حالت جامد (Solid-state batteries) راه حل مشکلات باتری‌های لیتیوم یونی هستند و در حال حاضر شرکت‌های مختلفی روی آن‌ها کار می‌کنند.

پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارند که یک باتری حالت جامد به اندازه باک بنزین خواهد بود، وزنی معادل یک باک پر بنزین خواهد داشت و شارژ کامل آن تنها چند دقیقه زمان خواهد برد. با این حال، این تمام ماجرا نیست؛ مزیت فوق‌العاده دیگر این باتری‌ها این است که مثل بنزین یا باتری‌های مایع قابل اشتعال نیستند.

هزینه تولید باتری‌های حالت جامد به شدت بالا است اما خوشبختانه خودروسازان عزم خود را جزم کرده‌اند تا طی سه تا پنج سال آینده این باتری‌ها را به تولید انبوه برسانند. احتمالاً تا ده سال دیگر هیچ دلیلی برای نخریدن یک خودروی برقی وجود نخواهد داشت.

2. سیستم واقعیت افزوده

سیستم واقعیت افزوده خودرو

شاید به این موضوع دقت نکرده باشید اما اکثر خودروهای امروزی زیرساخت لازم برای واقعیت افزوده را دارند. قابلیت‌های ایمنی نظیر حفظ خودرو میان خطوط، سنسورهای محدودکننده سرعت، دوربین‌ها، آینه‌های عقب هوشمند و نمایشگرهای هوشمند پیش از این بستر سیستم‌های واقعیت افزوده را فراهم کرده‌اند.

سیستم واقعیت افزوده خودرو

اکثر شرکت‌ها به پتانسیل توسعه فناوری واقعیت افزوده در خودروها آگاه هستند و تصمیم به سرمایه‌گذاری میلیون دلاری در فناوری‌های شرکت سوئیسی «وی‌ری» (WayRay) دارند. اگر برآوردهای وی‌ری درست باشند، در چند سال آتی شاهد شیشه‌های جلوی مجهز به فناوری واقعیت افزوده در خودرو ها خواهیم بود.

1. فناوری خودران

رانندگی تمام خودکار تسلا

چندین سال است که خود را برای خداحافظی با فرمان‌ها و پدال‌های مرسوم خودرو ها آماده می‌کنیم ولی تقریباً به پایان سال 2021 رسیده‌ایم و هنوز خبری از خودروهای خودران نیست. با این حال، تسلا با آزمایش فناوری خودران سطح 2 (بدون دخالت دست راننده) در خودرو های خود طی یک سال گذشته، پیشرفت‌های قابل توجه‌ای داشته است.

آمازون زوکس

علاوه بر این، شرکت «زوکس» (Zoox) که زیرمجموعه آمازون محسوب می‌شود، تست فناوری خودران سطح 3 را در لاس وگاس و منطقه خلیج سان فرانسیسکو آغاز کرده است. همچنین شرکت‌هایی مثل «مگنا» (Magna)، «ویمو» (Waymo) و «ناویا» (NAVYA) حتی بیشتر پیش رفته‌اند و به سطح 4 دست پیدا کرده‌اند.

سطح پنجم فناوری خودران که در آن عملاً هیچ نیازی به مداخله سرنشین نیست، در حال حاضر خیلی دور از دسترس به نظر می‌آید ولی می‌توان انتظار فراگیر شدن رانندگی خودکار سطح 2 تا 4 در طول 10 سال آینده را داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*