علت انفجار راکت فضایی فالکون ۹ اسپیس ایکس مشخص شد

اوایل ماه جاری بود که راکت فضایی فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس که حامل محموله ۲ تنی ناسا برای ایستگاه فضایی بین المللی بود دقایقی پس از پرتاب در آسمان منفجر شد.پس از آن بود که ایلان ماسک رئیس اسپیس ایکس قول بررسی موضوع و اعلام دلایل این واقعه را داد.امروز اسپیس‌ایکس کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد تا علت نهایی این انفجار را اعلام کند.

انفجار ۲۸ ژوئن راکت اسپیس‌ایکس تنها دو دقیقه پس از پرتاب رخ داد. ایلان ماسک همان روز در توییتی نوشت که تنها می‌داند کپسول اکسیژن مایع بخش بالایی راکت (Second Stage) فشاری بیش از اندازه را تجربه کرده و باعث انفجار شده است، اما علت این افزایش فشار مشخص نیست.

ویدیویی از لحظه انفجار فالکون ۹ :

ایلان ماسک امروز در کنفرانس مطبوعاتی خبر داد که دلیل این اتفاق مشکل در یکی از پایه‌های بخش بالایی راکت بوده است. این پایه، بطری هلیوم قرارگرفته در درون کپسول اکسیژن مایع را سر جای خود نگه می‌دارد، اما وقتی که این پایه نتوانسته وظیفه خود را انجام دهد، مخزن هلیوم از جای خود حرکت کرده و به بالای کپسول اکسیژن اصابت کرده است. نتیجه این برخورد، آزادشدن مقدار زیادی هلیوم، افزایش فشار در کپسول اکسیژن، انفجار آن و در نهایت انفجار کل راکت بوده است.

در حالی که راکت به طور کامل در این انفجار از بین رفت، فضاپیمای بدون سرنشین دراگون که در بالای راکت قرار گرفته بود، توانست همچنان سالم بماند و به ارسال اطلاعات به مرکز کنترل زمینی بپردازد. به گفته ماسک این ارتباط تنها زمانی قطع می‌شود که دراگون از دید مرکز کنترل خارج شده و در نهایت به اقیانوس سقوط می‌کند و غرق می‌شود.

ماسک حتی ادعا می‌کند که اگر می‌توانستند چتر نجات دراگون را باز کنند، امکان سالم‌ماندن آن وجود داشت.

فضاپیمای دراگون با استفاده از چترنجات فرود می‌آید و سخت افزار موردنیاز برای آن تعبیه شده بود، اما مشکل اصلی ضعف سیستم نرم افزاری در فعال‌کردن سیستم چتر نجات بوده است.
ماسک در این باره می‌گوید: “نرم افزار موردنظر برای فعال‌کردن اتوماتیک چترنجات در دراگون نسخه یک (یعنی مدل بدون سرنشین) وجود ندارد و برای نسخه دو (نسخه باسرنشین) برنامه‌ریزی شده است. این نرم افزار به هنگام رسیدن دراگون ۲ به یک ارتفاع مشخص، چترنجات را فعال می‌کند.”

ماسک از انتقال این سیستم نرم افزاری به دراگون یک خبر داد.

ماسک همچنین وعده داده که اسپیس‌اکس پایه‌های جدیدی را برای راکت‌های بعدی و به منظور افزایش امنیت پرتاب‌ها در نظر خواهد گرفت. این شرکت نحوه تست پایه‌ها را نیز قبل از پرتاب تغییر خواهد داد.

مدیرعامل اسپیس‌اکس اعتقاد دارد که انفجار ۲۸ ژوئن تاثیری در قرارداد این شرکت با ناسا در برنامه انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی نخواهد داشت. البته خبر می‌رسد که برنامه پرتاب آزمایشی راکت «فالکون هِوی» (Falcon Heavy) که برای ارسال فضانوردان در نظر گرفته شده و قرار بود اولین پرتابش در اواخر امسال انجام شود، به بهار ۲۰۱۶ منتقل شده است.

منبع : theverge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*