سیبری

ثبت دمای 38 درجه در سیبری ؛ فاجعه‌ای بزرگ در راه است

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) با تایید ثبت دمای 38 درجه سانتی گراد بالای صفر در سیبری بار دیگر زنگ خطر تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای زمین را به صدا درآورد.

سازمان جهانی هواشناسی دمای بی‌سابقه 38 درجه سانتیگراد در سیبری که در سال 2020 میلادی به ثبت رسیده بود را تایید کرد. این اقدام سازمان جهانی هواشناسی بار دیگر زنگ هشدار تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای زمین را به صدا درآورد. طبق اعلام کارشناسان افزایش گرما در قطب شمال و ذوب شدن یخ‌ها باعث شده تا بسیاری از خشکی‌های جهان با خطر نابودی روبه‌رو شوند.

نگرانی‌ها از ثبت دمای 38 درجه در سیبری

سیبری

دانشمندان طی سال‌های اخیر بارها از افزایش بی‌سابقه دما در قطب شمال، ذوب شدن یخ‌ها و افزایش وقوع آتش‌سوزی‌ها در مناطق مختلف ابراز نگرانی کردند؛ چرا که عواقب این افزایش دما برای ساکنان بسیاری از خشکی‌های این سیاره خطرهای جدی را به همراه خواهد داشت.

به تازگی سازمان جهانی هواشناسی رکورد دمای 38 درجه سانتی‌گراد که در 20 ژوئن سال 2020 میلادی در شهر ورخویانسک سیبری ثبت شده بود را به تایید رساند. سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد قطب شمال از جمله مناطقی محسوب می‌شود که دما در آن با سرعت بیشتر و حدود 2 برابر متوسط جهانی در حال افزایش است.

دانشمندان تاکید کردند گرم شدن سیاره زمین باعث ذوب شدن یخ‌های قطبی و غرق شدن بسیاری از خشکی‌ها در جهان خواهد شد. همچنین چنین افزایش دمایی باعث اختلال در تندبادهای قطب شمال شده و توانسته بادهای سرد را از شرق به سمت غرب سوق دهد؛ در واقع دلیل سردتر شدن مناطقی از اروپا نیز به همین موضوع مربوط می‌شود.

سیبری

پتری تالاس، مدیر سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد در سال 2021 میلادی یک بار هم دمای 18 درجه سانتی‌گراد در قطب شمال به ثبت رسیده است. همچنین متوسط دمای هوا در قطب شمال سیبری در روزهای تابستان سال قبل حدود 10 درجه بالاتر از حد معمول گزارش شده است.

طبق بررسی محققان، افزایش دمای بی‌سابقه در این منطقه باعث شده تا آتش‌سوزی‌های مخرب گسترش پیدا کرده و میزان زیادی کربن در هوا آزاد شود که نتیجه آن نابودی یخ‌های عظیم طی 3 سال گذشته بوده است. در حال حاضر قطب شمال یکی از گرم‌ترین زمستان‌های ثبت شده در تاریخ را تجربه می‌کند.

وضعیت گرم شدن سیبری و آتش‌سوزی‌های پیاپی هر ساله بدتر می‌شود. ذوب یخچال‌های دائمی سرعت گرفته و برای خانه‌ها و خطوط لوله نفت و گاز مشکلات بزرگی را به وجود آوردند. یک ایستگاه هواشناسی در شمال گرینلند در سال 2018 میلادی 61 روز را با دمای هوای بالای نقطه انجماد به ثبت رساند که دلیل این موضوع نیز به پدیده کم‌نظیر عقب‌نشینی یخ دریا در زمستان قطبی مربوط می‌شود.

محققان اعلام کردند گرما در حال حرکت از سمت اقیانوس آتلانتیک و تنگه برینگ به سمت قطب شمال بوده که باعث می‌شود هوای سرد به سمت جنوب برود. این دمای به ثبت رسیده، 18 درجه سانتی‌گراد از میانگین حداکثر دمای روزانه این منطقه در ماه ژوئن بالاتر بوده است.

سیبری

مدیر سازمان جهانی هواشناسی عنوان کرد رکورد قطب شمال بعد از بررسی بخشی از مشاهدات بایگانی شده این نهاد هواشناسی نشان می‌دهد شرایط آب و هوایی در این منطقه شدت پیدا کرده است. این سازمان تاکید کرد این گرمای شدید بیشتر با آب و هوای مدیترانه‌ای تناسب داشته و مناسب قطب شمال نیست.

کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی سعی دارند افزایش دماهای ثبت شده در سایر مناطق را نیز مورد ارزیابی قرار دهند؛ برای مثال محققان دمای 54.4 درجه را در سال‌های 2020 و 2021 میلادی در یکی از گرم‌ترین مناطق زمین یعنی دره مرگ کالیفرنیا به ثبت رساندند و رکورد دمای 48.8 درجه نیز در تابستان سال گذشته در سیسیل اروپا به ثبت رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد گرمای شدید و خشکی هوا طی تابستان سال 2018 میلادی تا سال 2019 میلادی باعث شده تا اروپا به عنوان قاره سبز با آب فراوان نیز با مشکل بحران شدید بی‌آبی مواجه شود. طبق هشدار سازمان ملل متحد، اگر روند گرم شدن زمین با همین سرعت ادامه پیدا کند، سیاره زمین تا سال 2100 میلادی بیش از 2.7 درجه گرم‌تر می‌شود که پیامدهایی چون غرق شدن بسیاری از خشکی‌ها را به همراه خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*