آپدیت ویندوز 11 و 10 برای مایکروسافت اج

زورگویی علنی مایکروسافت به مرورگر های وب در ویندوز 10 و 11

مایکروسافت طی آپدیت جدیدی برای ویندوز 11 و 10، در زورگویی خود به مرورگرهای وب با هدف گسترش بیشتر مایکروسافت اج یک قدم پا را فراتر گذاشته است.

مایکروسافت پیش‌تر اعلام کرده بود به‌زودی جلوی تمامی راهکارها برای دور زدن مایکروسافت اج را می‌گیرد و حال طی یک بروزرسانی جدید برای ویندوز 10 و ویندوز 11، برنامه EdgeDeflector و راهکارهای مرورگرهای موزیلا و بریو را مسدود کرده است.

کاربران نمی‌توانستند یک سری از لینک‌های مشخص را با مرورگر پیش‌فرض انتخابی خود باز کنند و مجبور به استفاده از مایکروسافت اج بودند اما برنامه‌هایی مثل EdgeDeflector یا راهکار مخصوص موزیلا فایرفاکس، به نوعی این لینک را دور می‌زدند و این امکان را برای شما فراهم می‌کردند تا با مرورگری که می‌خواهید این لینک‌ها را باز کنید. با این وجود، مایکروسافت ضربه نهایی را به آن‌ها زده و با این آپدیت جدید آن‌ها را از کار انداخته است.

مرورگرهای وب

مایکروسافت مدتی قبل اقدام موزیلا برای ارائه راهکار جهت دور زدن اج را اقدام نادرستی دانسته بود. با این حال، باید منتظر ماند و دید واکنش کاربران و رسانه‌ها به این اقدامات ضد رقابتی مایکروسافت باعث تغییری در رویکرد این شرکت بزرگ خواهد شد یا خیر. این شرکت مدتی است برای تشویق یا حتی مجبور کردن کاربران به استفاده از مایکروسافت اج به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض برای ویندوز 10 و ویندوز 11 تلاش می‌کند و در حال حاضر، به نظر نمی‌رسد قصد عقب‌نشینی از موضع خود را داشته باشد.

البته ابزاری با نام MSEdgeRedirect از یک روش کاملاً جدید برای دور زدن مایکروسافت اج استفاده می‌کند ولی بر خلاف سایر راهکارها، باید در پس‌زمینه در حال اجرا باقی بماند. همچنین اسمارت اسکرین ویندوز مانع آن می‌شود. از این‌ها که بگذریم، به احتمال بسیار زیاد مایکروسافت در آینده نزدیک آن را هم مسدود خواهد کرد.