سرنوشت جالب لامبورگینی میورا کمیاب که 40 سال پیش متعلق به یک ایرانی بود

ممکن است ویدیوهای زیادی از پیدا شدن یا بازسازی خودرو های کلاسیک دیده باشید اما ظهور خودرویی مثل لامبورگینی میورا – Lamborghini Miura واقعا کم نظیر است.

چندسالی است که فراری حال خوبی ندارد و ما شاهد خلاقیت و نوآوری های دهه 1970 این شرکت ایتالیایی نیستیم. در روزگاری دور، انزو فراری الهام بخش بسیاری از جوانان ایتالیایی بود. آن‌ها وقتی به عکس انزو فراری نگاه می‌کردند، حس غرور و افتخار سراسر بدنشان را فرا می‌گرفت. فروچیو لامبورگینی یکی از همین جوان‌ها بود. او توانست تیم بسیار خوبی از طراحان و مهندسان را جمع‌آوری کند و انصافا هنر را بر روی چهار لاستیک خلق می‌کرد.

لامبورگینی میورا - نمایشگاه خودرو ژنو

نمایشگاه خودرو ژنو

لامبورگینی میورا برای اولین بار در نمایشگاه بین‌‎المللی خودرو ژنو سال 1966 به نمایش گذاشته شد. میورا جزو اولین خودرو های اسپرت موتور وسط بود. لامبورگینی تصمیم گرفت که فقط 746 عدد از میورا تولید کند. پیشرانه این خودرو از نوع 12 سیلندر خورجینی با حجم 4 لیتر بود که توان 350 اسب بخار و 400 نیوتن متر گشتاور را داشت. قیمت این دلربای ایتالیایی در زمان عرضه حدود 20,000 دلار بود اما امروزه واقعا قیمت مشخصی ندارد و در بعضی از حراجی‌ها، قیمت میلیون دلاری دارد.

داستان پر ماجرا لامبورگینی میورا 1971 S P400

لامبورگینی میورا - فچیو لامبورگینی

فرچیو لامبورگینی در کنار میورا

خودرویی که قرار است در مورد آن صحبت کنیم، یکی از  مدل‌های P400 S است. این خودرو بیش از 50 سال در انبار خانه‌ای در کالیفرنیا آمریکا پنهان شده بود. رنگ خودرو به دلیل نگه‌داری نامناسب، در شرایط بدی قرار داشت.

اما داستان اصلی این جواهر گم شده لامبورگینی چیست؟ مالک اصلی این میورا در زمان خرید، یک دختر ایرانی 19 ساله دانشجو در دانشگاه کالیفرنیا آمریکا بود. والدین او، لامبورگینی میورا را مستقیما از کارخانه خریدند و به امریکا منتقل کردند. خانواده او در ابتدا قصد داشتند که به محض ورود مجدد دختر خود به آمریکا، لامبورگینی را به فروش برسانند و به نوعی دلیل این خرید چیزی شبیه به خارج کردن پول از ایران بود. اما دختر جوان که مجذوب زیبایی‌های این ایتالیایی جذاب شده بود، قصد داشت که آن را برای خود نگه دارد و راضی به فروش میورا نشد.

تصادف و شروع خواب طولانی

دختر جوان 19 ساله، به مدت 2 سال از رانندگی با این افسانه لامبورگینی لذت برد تا اینکه یک تصادف کوچک، باعث خانه نشینی میورا شد. تصادف شدت بالایی نداشت اما طراحی میورا به قدری ظریف بود که هیچ تعمیرکاری جرات نزدیک شدن به آن را نداشت. دختر جوان، در سال 1977 مجبور شد که خودرو زیبایش را به صاحب یک فروشگاه بزرگ قطعات خودرو بفروشد. خواب 40 ساله میورا از این معامله آغاز شد.

شروع بازسازی دوباره

در سال 2019 یک کلکسیونر متوجه حضور میورا در انبار این فروشگاه شد و با وجود شرایط ظاهری بد، باز هم از خرید آن منصرف نشد. قسمت جلو میورا هنوز آثار تصادف 40 سال قبل خود را داشت. بنابراین شرکت بک‌من متال (Beckman Meta) برای تعمیر آن فراخوانده شد. این شرکت متخصص صافکاری خودروهای کلاسیک است. قدم بعدی بازسازی، تعمیر پیشرانه بود.  جف استفان (Jeff Stephan) متخصص تعمیر موتور لامبورگینی میورا، این وظیفه را به عهده گرفت. صاحب جدید میورا تصمیم گرفت که بدنه خودرو، بدون رنگ کردن باقی بماند و به همین دلیل شاید این تنها نسخه لامبورگینی میورا تمام فلزی باشد.

لامبورگینی میورا

این لامبورگینی میورا P400 S جزو 50 نسخه‌ای است که به مدل SV ارتقا داده شده. در این نسخه ما شاهد چراغ‌‌ها و گلگیرهای مدل S همراه با شاسی تقویت شده، کاربراتور وبر بزرگتر، منیفولد های هوا بزرگتر و سرسیلندر نسخه SV هستیم.

اگرچه که ظاهر بدون رنگ خودرو ممکن است در قیمت نهایی او تاثیر منفی داشته باشد اما انتظار می‌رود که این خودرو با قیمتی در حدود 1.8 تا 2.2 میلیون دلار فروخته شود. حراج خودرو قرار است به زودی برنامه ریزی و آغاز شود.

به روز رسانی: این لامبورگینی در تاریخ 23 مرداد 1400 دری یک حراجی به مبلغ 2.1 میلیون دلار فروخته شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*