کرونا اومیکرون

کرونا اومیکرون به ایران آمد!

نخستین مورد ابتلا به کرونا اومیکرون در ایران شناسایی شده است. به گفته برخی دانشمندان،‌ این سویه نسبت به گونه‌های قبلی علائم خفیف‌تری دارد.

دکتر اصغر عبدلی،‌ دانشیار گروه ویروس‌شناسی پاستور و فناور واکسن کرونای برکت اعلام کرد که نخستین مورد ابتلا به سویه اومیکرون کرونا در ایران،‌ در یک آزمایشگاه تخصصی ویروس‌شناسی زیر نظر او شناسایی شده است.

به گفته وی، شناسایی این گونه با کیت ایرانی غربالگری انواع گونه‌های کرونا SARS-COV-2 به نام Delta vSNP با طراحی مجید لطفی‌نیا، استادیار دانشگاه علوم پزشکی کاشان صورت گرفته است.

مدتی است که کرونا اومیکرون در تعداد زیادی از کشورهای دنیا شناسایی شده و اگرچه در ارتباط با قدرت سرایت‌پذیری و بیماری‌زایی آن اطلاعات دقیقی در دست نیست،‌ اما به سرعت در حال گسترش در مناطق مختلف است. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت،‌ شمار مبتلایان به این گونه از کرونا در عرض ۱.۵ تا ۳ روز، دو برابر می‌شود. با توجه به این موضوع می‌توان گفت کرونا اومیکرون سرعت شیوع بالایی دارد.

اثربخشی پایین واکسن سینوفارم روی کرونا اومیکرون

علاوه بر این نتایج به دست آمده از یک تحقیق جدید که تاکنون به تأیید نرسیده است، نشان می‌دهد که واکسن سینوفارم توانایی چندانی برای مقابله با این سویه از کرونا ندارد. این در صورتی است که اکثر شهروندان ایران با این واکسن در برابر کرونا ایمن شده‌اند و این موضوع می‌تواند نگران کننده باشد. اگرچه تاکنون مشخص نشده است که این گونه چقدر خطرناک است و آیا می‌تواند همانند گونه دلتا تمام کشورهای دنیا را به شدت درگیر کند یا خیر.

از آنجایی که در کشورهای مختلف دنیا تعداد مبتلایان به این گونه پس از گذشت مدت کوتاهی از شناسایی نخستین مورد ابتلا به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد، احتمال داده می‌شود که ما نیز باید خود را برای چنین شرایطی آماده کنیم. البته به گفته برخی از محققان،‌ علائم کرونا اومیکرون در مقایسه با سایر گونه‌ها خفیف‌تر است، اما این موضوع تاکنون به تأیید نرسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*