موتورسیکلت

نکاتی که باید قبل از خرید اولین موتورسیکلت خود در نظر بگیرید

در این مطلب به نکاتی می‌پردازیم که اگر پیشتر موتورسیکلت نداشته‌اید و تازه می‌خواهید وارد دنیای موتور ها شوید، حتماً باید مورد توجه قرار بدهید.

بازار موتورسیکلت‌ها امروزه بیش از هر زمان دیگری گسترده و متنوع شده است و اگر پیش از این موتورسیکلت نداشته‌اید و کاملاً با دنیای موتورها غریبه هستید، قطعاً در انتخاب بین گزینه‌های فراوان موجود به مشکل بر خواهید خورد. قیمت، نوع موتور و… مواردی هستند که ذهن تازه‌واردان به دنیای موتورسیکلت ها را درگیر می‌کنند.

بی‌شک پاسخ مشخصی به سوالات وجود ندارد از آنجا که معیارها و متغیرهای مختلفی هستند که گزینه‌ ایده‌آل برای هر فرد را تعیین می‌کنند. در ادامه چند نکته کلی و ضروری را یادآور می‌شویم که حتماً باید قبل از خرید اولین موتورسیکلت خود در نظر بگیرید.

نکات ضروری قبل از خرید اولین موتورسیکلت

در انتخاب موتورسیکلت به راحتی آن توجه کنید

موتورسیکلت سوزوکی GSXR-1000

موتورسیکلتی که می‌خرید، نه‌تنها باید نیازهای شما را برطرف کند بلکه باید با آن احساس راحتی کنید. شاید خیلی‌ها به این نکته توجه نکنند اما در واقع نکته بسیار مهمی است. عده بسیاری برای اولین موتورسیکلت خود به سراغ موتورهای اسپرت یا مسابقه‌ای می‌روند که برای کاربری روزانه اصلاً راحت نیستند و به دلایل مختلفی می‌توانند انتخاب کاملاً اشتباهی باشند.

موتورسیکلت‌هایی که مناسب مبتدیان هستند، راننده را در یک حالت نسبتاً خنثی قرار می‌دهند که باعث می‌شود راننده نهایت راحتی و بهترین دید ممکن را داشته باشد و بتواند آزادانه بدن خود را حرکت بدهد. در نتیجه باید موتوری را انتخاب کنید که در هرچه سریع‌تر یاد گرفتن رانندگی با موتور به شما کمک خواهد کرد.

موتورسیکلت یاماها WR250R

باید در نظر بگیرید که دقیقاً به دنبال چه چیزی از موتورسیکلت خود هستید. قطعاً راننده‌های موتورکراس با زدن به دل بیابان لذت و هیجان فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کنند اما برای فردی در فضای محدود شهری، قطعاً موتورهای آفرود گزینه ایده‌آلی نخواهند بود یا موتورهای کروزر ظاهر جذاب و خاصی دارند، ولی آن عملکردی را که می‌خواهید به شما ارائه نمی‌دهند.

هرچه یک وسیله معمولی‌تر و به دور از مشخصه‌های خاص خود باشد، آزمون و خطا با آن راحت‌تر است. با این وجود، با خرید یک موتور معمولی هم پول خود را هدر می‌دهید. نهایتاً اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید که دقیقاً چه تجربه‌ای از موتورسواری می‌خواهید و چه نوع موتوری به کارتان می‌آید، بهترین کار شروع با یک موتور معمولی است.

اولین موتور، آخرین موتورتان هم نخواهد بود

موتورسیکلت هارلی دیویدسون آیرون 883

اولین موتوری که می‌خرید، قرار نیست آخرین موتورتان باشد. کاملاً طبیعی است که پس از مدتی از موتورسیکلت خود خسته بشوید. نباید نگران این باشید که هنوز مثل قبل با موتورسیکلت مبتدی خود جذاب به نظر می‌رسید یا خیر. احتمالاً پس از گذشت یک سال از خرید اولین موتور خود، به یک موتور جدید نیاز پیدا می‌کنید.

اگر هم خرید و فروش موتورسیکلت برایتان طاقت‌فرسا است، شاید بهتر است به کل از موتورسوار شدن بگذرید. موتورسیکلت‌ها دردسرهای دیگری را هم با خود به دنبال می‌آورند؛ بیش از خودروها به سوخت‌گیری نیاز دارند، چرخ‌هایشان سریع‌تر فرسوده می‌شود و حفاظتی در برابر آب و هوا ندارند. گفتنی است اغلب بوی روغن آن‌ها را نیز حس می‌کنید.

موتورسیکلت سوزوکی V-Strom 150

به همین دلیل، سعی نکنید با خرید یک موتور حرفه‌ای و گران‌قیمت از همان ابتدا دیگران را تحت تاثیر قرار بدهید. مهم این است که با اولین موتور، موتورسواری را به خوبی یاد بگیرید و سپس در انتخاب‌های بعدی به سراغ موتورسیکلت‌های بهتر بروید. همان‌طور که گفته شد، اولین موتور شما قرار نیست آخرین موتورتان باشد.

در هزینه کردن دقت به خرج بدهید

در پایین‌ترین سطح بازار موتورسیکلت‌ها و تجهیزات، با بودجه‌ای محدود هم گزینه‌های متعددی پیش روی شما قرار خواهد داشت. با این حال، هرچه تجهیزات بیشتر و گران‌تری می‌خرید، می‌بینید به مرحله‌ای رسیده‌اید که مبلغ زیادی را صرف امکانات جزئی یا نه چندان مهم می‌کنید.

خرید موتورسیکلت

همچنین تفاوت جزئی قیمت‌ محصولات برندها می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و با همان مبلغ ناچیز می‌توانید به یک محصول کارآمدتر و راحت‌تر به همراه قابلیت‌های قابل توجه دیگر دست پیدا کنید. در نتیجه، نباید در مصرف پول خود بی‌دقتی کنید چون می‌تواند در اینکه یک موتورسیکلت بهتر نصیبتان بشود یا خیر تاثیرگذار باشد.

نو یا دست دوم؛ کدام گزینه بهتری است؟

موتورسیکلت‌های نو و دست دوم، هر کدام مزایا و معایب مخصوص خود را دارند. اگر یک موتور نو بخرید، بابت عملکرد و سالم بودن آن نگرانی نخواهید داشت. اگر طوری با آن تصادف نکنید که دار فانی را وداع بگوید و دیگر قابل استفاده نباشد، می‌توانید روی گارانتی آن هم حساب باز کنید.

موتورسیکلت خرید و فروش موتورسیکلت

با این حال، موتورسیکلت‌های دست دوم قابل قبولی هم پیدا می‌شود هرچند ممکن است اشکالاتی داشته باشند. می‌توانید خطر هدر دادن پول خود را به جان بخرید و به سراغ یک موتور دست دوم بروید؛ یا یک موتورسیکلت نسبتاً سالم با قیمتی چند میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت نسخه نو نصیبتان می‌شود یا پولی را که برای آن آرزوهای زیادی داشتید از دست می‌دهید. خوشبختانه، آنچنان بعید نیست که با قیمتی کمتر از یک موتورسیکلت نو بتوانید یک موتور دست دوم سالم بخرید.

اگر عجله‌ای برای خرید موتورسیکلت ندارید و می‌توانید با فروشنده‌ها سر و کله بزنید، بهتر است ریسک کنید؛ به احتمال بسیار زیاد، هم به گزینه بسیار مناسبی به‌عنوان اولین موتورتان دست پیدا می‌کنید و هم به اندازه کافی صرفه‌جویی می‌کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*