سرعت انقراض موجودات زمین

سرعت انقراض موجودات زمین ترسناک‌تر از تصور شده

به اعتقاد دانشمندان، سرعت انقراض موجودات زمین فراتر از تصور شده و یکی از علل آن دخالت‌های انسانی است. علل دیگر انقراض حیوانات چیست؟

انقراض حیوانات بخشی از روند تکامل است و طی یک سده اخیر برآورد شده که 500 گونه جانوری برای همیشه از بین رفته‌اند. اغلب انقراض‌ها به‌علت شرایط آب و هوایی و تغییرات اقلیمی صورت می‌پذیرد. شوربختانه برخی از گونه‌های ناسازگار به‌علت ناتوانی در تطبیق خود با محیط به‌تدریج از بین می‌روند.

سرعت انقراض موجودات زمین به شدت بالاست!

شیر دریایی ژاپنی

از جمله گونه‌های جانوری که منقرض شده‌اند می‌توان به طوطی بهشت، گرگ سیسیل، کبوتر مسافر، مرغ هیت، شیر دریایی ژاپنی، ببر تاسمانی و طوطی کارولینا اشاره کرد. در طول تاریخ همواره انقراض در برخی از دوره‌های خاص گسترده‌تر بوده که در اصطلاح به آنها انقراض دسته جمعی گفته می‌شود. در انقراض‌های دسته جمعی حدود 75 درصد از گونه‌ها در مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند؛ منظور کمتر از دو میلیون سال است.

به‌اعتقاد جمع کثیری از دانشمندان، زمین در حال حاضر در ششمین دوره انقراض دسته جمعی خود به سر می‌برد و عمده این انقراض‌ها به‌علت دخالت‌های انسانی صورت پذیرفته است. مطالعه شگفت‌انگیزی طی سال‌های اخیر منتشر شده که ادعا می‌کند نه‌تنها امروزه در حال از دست دادن گونه‌ها هستیم، بلکه سرده‌ها را نیز از دست خواهیم داد. تحلیل پژوهشگران دانشگاه استنفورد و مکزیک دلیل انقراض جنس‌ها را طی 500 سال گذشته، جنگل‌زدایی، شهرنشینی و شیوه‌های کشاورزی می‌داند و به این پدیده، نابودی بیولوژیکی گفته می‌شود.

گرگ سیسیلی منقرض شده

گرگ سیسیلی منقرض شده

محققان همچنین در مطالعه خود خاطرنشان کردند که مهره‌داران نسبت به سایر جانوران تا 35 برابر بیشتر در حال منقرض شدن هستند و فعالیت‌های انسانی دلیل عمده این اتفاق است. سرده گروهی از حیوانات هستند که شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند و احتمال داده می‌شود نیاکان آنها مشترک است. در مقابل سرده، گونه را داریم که بیانگر یک نوع حیوان است. برای مثال سرده اسب‌ها دارای هفت گونه می‌شود که دو گونه اسب، سه گونه الاغ و سه گونه گورخر هستند.

سرعت انقراض موجودات زمین

دانشمندان به‌تازگی دریافته‌اند که کل سرده‌ها در حال ناپدید شدن هستند و به این کار مثله کردن درخت زندگی می‌گویند. محقق ارشد موسسه اکولوژی UNAM، جراردو سبالوس معتقد است:

انسان در روند تکامل حیات خود روی زمین، ضربه بسیار بزرگی به طبیعت وارد می‌کند. آنچه در قرن حاضر با درخت زندگی انجام می‌دهیم رنج زیادی برای بشریت در آینده به‌همراه خواهد داشت.

همچنین پل اریش، استاد ممتاز مطالعات جمعیت در دانشگاه استنفورد بر این باور است که آنچه ما از دست خواهیم داد، تنها همراهان زنده در کل جهان هستند. دو دانشمند فوق موفق شدند از میان 5400 سرده مهره‌داران به 34 هزار و 600 گونه برسند و دریافتند که از سال 1500 پس از میلاد مسیح حدود 73 سرده منقرض شده‌اند. بعد از مهره‌داران، 44 سرده از پرندگان از دست رفته‌اند و بعد از آنها پستانداران، دوزیستان و خزندگان!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*