پیکان

پیکان با ظاهری جدید همچنان تولید می‌شود!

اتومبیل پیکان در سال ۱۳۸۴ از خط تولید ایران خودرو خارج شد. اما همچنان اتومبیل‌هایی با باطن این خودرو به بازار کشور عرضه می‌شوند.

اتومبیل پیکان در سال ۱۳۴۶ به عنوان خودروی ملی وارد خط تولید شرکت ایران خودرو شد و همچنان با وجود گذشت ۵۶ سال تولید آن ادامه دارد. این اتومبیل محصول یک شرکت ورشکسته انگلیسی است که در طول شش دهه با فرم و ظاهرهای متفاوت وارد خیابان‌های کشور شده است. شاید این سؤال در ذهن شما پیش بیاید که مگر  تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ متوقف نشد؟ در پاسخ باید گفت،‌ درست است پیکان ۱۶ سال پیش با خط تولید ایران خودرو وداع کرد،‌ اما در باطن تولید آن همچنان ادامه دارد.

ما در این مقاله اتومبیل‌هایی که با الگوبرداری از پیکان ساخته شده‌اند را بررسی خواهیم کرد. شاید ظاهر این اتومبیل‌ها با پیکان متفاوت باشد،‌ اما در باطن همان پیکان با لباس امروزی هستند. جالب توجه است که اتومبیل‌های جدیدی از جمله وانت آریسان همچنان از پلتفرم و قطعات اصلی بهینه‌شده پیکان استفاده می‌کنند.

با محصولات خانواده پیکان آشنا شوید

تولید پیکان در سال ۱۳۴۶ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد. تولید وانت پیکان نیز از سال ۱۳۴۸ آغاز شد و در سال ۱۳۹۳ متوقف شد. اما این خودرو هیچ‌گاه بازار کشور را رها نکرد و همواره با ظاهرهای جدید وارد خیابان‌ها شد.

پیکان

پژو آردی نخستین اتومبیلی بود که با باطن پیکان و در سال ۱۳۷۸ پا به خیابان‌های کشور گذاشت. این سدان دارای بدنه پژو ۴۰۵ و پیشرانه پیکان بود. پژو آردی با توجه به دیفرانسیل عقب بودن و مخفف Rear Drive، پژو RD نام گرفت.

در سال ۱۳۸۲ نیز پژو RDi روانه بازار کشور شد. این نسخه از آردی به فرمان هیدرولیک،‌ کولر و سیستم انژکتوری مجهز شده بود و تولید آن تا سال ۱۳۸۵ ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۸۵ نیز تولید پژو روآ آغاز شد. این اتومبیل در ظاهر تفاوت چندانی با آردی نداشت،‌ اما از لحاظ فنی با تغییرات عمده‌ای مواجه شده بود. پژو روآ با پیشرانه تقویت شده پیکان که توانی برابر با ۸۵ اسب بخار را به تولید می‌رساند به بازار کشور عرضه شد. پس از گذشت مدتی نیز نسخه جدیدی از روآ تحت عنوان روآ‌ سال وارد خیابان‌های کشور شد.

این نسخه از پژو روآ در سال ۱۳۸۸ و با موتور ۱۷۰۰ سی سی که توانی برابر با ۸۸ اسب بخار را به تولید می‌رساند، روانه بازار کشور شد. ظاهر پژو روآ سال شبیه به ۴۰۵ بود و نمای عقب و چراغ‌هایش دیگر به مدل جی ال شباهت نداشت. تنها تفاوت این نسخه با ۴۰۵ سپرهای مشکی و البته فنرهای شمش عقبش بود. شرکت ایران خودرو سرانجام در سال ۱۳۹۰ تولید این نسخه را متوقف کرد،‌ اما این پایان کار پیکان نبود.

وانت آریسان آخرین بازمنده خانواده پیکان

آریسان

شرکت ایران خودرو به دنبال توقف تولید پیکان وانت،‌ از آریسان رونمایی کرد. قسمت جلوی وانت آریسان با الگوبرداری از پژو ۴۰۵ طراحی شده و قسمت عقب آن نیز شبیه به پیکان است. اکنون مشخص نیست که پس از آریسان که در آغاز ورود به بازار کشور بحث‌های زیادی پیرامون شکسته شدنش از وسط مطرح شد، چه محصولی با الگوبرداری از پیکان تولید خواهد شد.

اگرچه ایران خودرو قصد دارد آریسان را با پیشرانه جدید و بهینه‌شده پژو به بازار عرضه کند،‌ اما باز هم این خودرو رنگ و بویی از پیکان دارد و همچنان با شمش‌ها و پلتفرم ارتقا یافته پیکان به حیات خود ادامه خواهد داد. با توجه به این مسائل،‌ شاید روزی دنا وانت نیز با پیشرانه پیکان روانه بازار شود‌! هرچند بر این امید هستیم که با توسعه صنعت خودرو ایران و همچنین ورود پلتفرم‌های جدید به کشور، دیگر خودروهای این‌چنینی را در بازار نبینیم.