مقایسه وایس سیتی با سن آندریاس

مقایسه بازی GTA: Vice City با San Andreas؛ کدام بهتر است؟

در این مقاله به مقایسه بازی جی تی ای: وایس سیتی با سن آندریاس پرداخته‌ایم تا در نهایت مشخص کنیم کدام یک در چه زمینه‌ای، بهتر هستند و دیگری را کنار می‌زنند.

مقایسه بازی جی تی ای: وایس سیتی با سن آندریاس چندان آسان نیست، زیرا هر دو محبوب هستند و تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای از مجموعه ارائه می‌دهند؛ با این حال، در بعضی از بخش‌ها می‌توان مشخص کرد کدام یک راضی‌کننده‌تر بوده‌اند.

پس از شایعات فراوان، نسخه‌ی ریمستر جی‌تی‌ای 3، جی‌تی‌ای: وایس سیتی و جی‌تی‌ای: سن آندریاس، مدتی قبل به صورت رسمی تایید شد و در فاصله‌ای کوتاه، در قالب یک مجموعه منتشر شد. این بازسازی جدید با اینکه مشکلات فراوانی دارد و مورد انتقاد قرار گرفته است اما این فرصت را فراهم کرده تا طرفداران قدیمی و بازی‌دوستان جدید به آن دنیاهای محبوب قدیمی بازگردند.

مقایسه بازی جی تی ای: وایس سیتی با سن آندریاس

به همین مناسب، نگاه دوباره‌ای به وایس سیتی و سن آندریاس داشته‌ایم تا به این سوال قدیمی پاسخ دهیم که کدام یک بهتر است. البته هیچ شکی وجود ندارد که هر دو نسخه، جریان‌ساز و کم‌نظیر بوده‌اند و با گذشت سال‌ها، هنوز هم جذابیت‌های خود را حفظ کرده‌اند. در نهایت، این سلیقه‌ی شخصی شما است که تعیین می‌کند کدام یک را بهتر می‌دانید اما فهرست زیر می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد.

10- محیط و فضاسازی: Vice City

مقایسه وایس سیتی با سن آندریاس

با اینکه کیفیت بازی با عناوین این روزها قابل مقایسه نیست اما برداشت وایس سیتی از دهه‌ی 80 میلادی همچنان خاص به نظر می‌رسد. شخصیت‌ها از نظر طراحی، غیرعادی هستند و دنیای بازی به ما یادآوری می‌کند که با اثری کهنه روبرو هستیم؛ با این وجود، گاهی این چیزها را فراموش می‌کنید و این حس را دارید که در زمان به گذشته سفر کرده‌اید و در حال بازدید از آن دوران هستید.

همین دیدگاه‌ را نسبت به سن آندریاس هم می‌توان داشت اما برداشت آن از دهه‌ی 90 میلادی، پس از ورود به سن فیرو (San Fierro) و لاس ونتوراس (Las Venturas) تا حدی کم‌رنگ می‌شود. وایس سیتی به معنای واقعی کلمه، شما را به دنیای دهه‌ی 80 میلادی می‌برد و تا انتها، جذابیت‌هایش را حفظ می‌کند.

9- گیم پلی: San Andreas

مقایسه وایس سیتی با سن آندریاس

گیم‌پلی وایس سیتی اگرچه نسبت به جی‌تی‌ای 3 بهبود خوبی داشت اما در مجموع به آن نزدیک بود. در سوی دیگر، سن آندریاس از نظر گیم‌‌پلی، عمق بیشتری دارد و این مجموعه را به پیش می‌راند.

شما می‌توانید آزادانه نشانه‌گیری کنید یا به راحتی از بخش‌های مختلف بالا بروید. حرکت کردن و رانندگی هم در مجموع روان‌تر است. سن آندریاس ماموریت‌های بیشتری دارد و اکثر آن‌ها پیرامون تیراندازی هستند اما کیفیت بالای مکانیک‌های گیم‌پلی کمک کرده‌اند تا هرگز با مشکلی روبرو نشوید.

تیراندازی در وایس سیتی نسبتا ضعیف کار شده بود اما در سن آندریاس به تکامل قابل قبولی رسید.

8- بهترین نسخه‌ی شهر: Vice City

مقایسه وایس سیتی با سن آندریاس

یکی از دلایلی که لیبرتی سیتی (Liberty City) در جی‌تی‌ای 3 افتضاح به نظر می‌رسد، این است که بازسازی آن در جی‌تی‌ای 4، این شهر را از هر نظر ارتقا داد. این مسئله در رابطه با لوس سانتوس در سن آندریاس هم صدق می‌کند که در جی‌تی‌ای 5، به سطح تازه‌ای از زیبایی و جذابیت رسید.

تا اینجا، هنوز هیچ بازسازی جدیدی از نقشه‌ی اصلی وایس سیتی رخ نداده است تا آن را به چالش بکشد، وایس سیتی فعلا بی‌همتاست و هیچ رقیبی ندارد. شاید در آینده‌ی نزدیک و در جی‌تی‌ای 6، یک نسخه‌ی جدید و پیشرفته‌تر از وایس سیتی عرضه شود اما فعلا، نسخه‌ی 2002 بهترین است.

7- داستان: San Andreas

مقایسه وایس سیتی با سن آندریاس

وایس سیتی، داستان نسبتا ساده‌ای از خلافکاری را روایت می‌کرد که می‌خواهد یک امپراطوری بسازد. از نظر گیم‌پلی، این داستان منطقی به نظر می‌رسید اما به طور کلی، چندان منحصربه‌فرد یا پرکشش نبود. در سوی دیگر، سن آندریاس یک داستان جنایی بزرگ را روایت می‌کند و ده‌ها شخصیت فرعی خاطره انگیز دارد.

این داستان پیچیدگی‌های زیادی هم دارد، گاهی فکر می‌کنید می‌دانید قرار است چه اتفاقی رخ داد و اتفاقات دارد به کدام سو می‌رود اما ناگهان یک چرخش عجیب رخ می‌دهد و ماجراهای غیرمنتظره‌ای را به چشم می‌بینید. برگ برنده‌ی بازی هم «سی جی» یا همان کارل جانسون است که در طول داستان، عمیق‌تر می‌شود و بازیکنان با او ارتباط نزدیک‌تری برقرار می‌کنند.

6- ساختار بهتر ماموریت‌ها: Vice City

مقایسه وایس سیتی با سن آندریاس

از نظر ساختار مراحل، وایس سیتی بازی ویژه‌ای است. پس از یک ماموریت خاص، شما می‌توانید املاک مختلفی را خریداری کنید که هر کدامشان شامل تعدادی ماموریت می‌شوند، انجام آن‌ها هیچ ترتیبی هم ندارد و انتخاب با شماست. سن آندریاس با اینکه ماموریت‌های فرعی متعددی دارد اما هیچکدام از آن‌ها با پیشرفت داستان اصلی ارتباط مستقیمی ندارند.

برای رسیدن به پایان بازی در سن آندریاس، با یک ساختار خطی روبرو هستید و باید ماموریت‌ها را به ترتیب انجام دهید. درست است که بازی ماموریت‌های بسیار بیشتری دارد (حدود 100 ماموریت) اما مسیری که برای آن‌ها طراحی شده، قطعا می‌توانست بهتر باشد.

طراحی بهتر ساختار مراحل اصلی و فرعی وایس سیتی و ارتباطی که با یکدیگر دارند، باعث شده تا این حس را داشته باشید کنترل بیشتری روی بازی، داستان و شخصیت اصلی دارید.

5- ماموریت‌های اصلی جذاب‌تر: San Andreas

مقایسه وایس سیتی با سن آندریاس

سن آندریاس شاید از نظر داستانی و مراحل، خطی‌تر از وایس سیتی باشد اما از نظر جذابیت، اکشن و تعلیق، با فاصله‌ی زیاد از آن بهتر است و مخاطب تا پایان آن، کنجکاو باقی می‌ماند. تنوع ماموریت‌ها هم بالا است و ابعاد مختلف گیم‌پلی را در مرکز توجه قرار می‌دهد، از مراحلی که به شلیک کردن خلاص می‌شوند تا تعقیب و گریز ماشینی و حتی ماموریت‌های پیرامون پرواز.

وایس سیتی ماموریت‌های کمتری دارد و تنوع آن‌ها چندان بالا نیست. همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، شلیک و حرکت کردن در این بازی خیلی خوب کار نشده و در حد‌و‌اندازه‌ی سن آندریاس نیست.

4- نسخه‌ی ریمستر بهتر: Vice City

مقایسه وایس سیتی با سن آندریاس

در مقدمه هم اشاره داشتیم که نسخه‌ی جدید هر دو بازی (The Definitive Edition) با انتقاد فراوانی روبرو شده است. طرفداران و منتقدان، علاوه بر اشاره به مشکلات فنی و باگ‌های متعدد، از گرافیک بازی‌ها نیز گله داشته‌اند. سن آندریاس که به اصطلاح جدیدتر است، از همه ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. حتی بسیاری اعتقاد دارند که بعضی از تغییرات این ریمستر، میراث بازی اصلی را نابود کرده و فضای متفاوت آن را خدشه‌دار کرده است.

از طرف دیگر، وضعیت وایس سیتی بهتر است و بعضی از ارتقاها به بهبود آن کمک شایانی کرده‌اند. طراحی شخصیت‌ها خیلی خوب نیست و گاهی ناامیدکننده جلوه می‌کند اما گرافیک شهر پیشرفت نسبتا خوبی داشته و می‌تواند شما را راضی کند.

3- مکانیک‌های نقش‌ آفرینی: San Andreas

مقایسه وایس سیتی با سن آندریاس

سن آندریاس شما را مجبور می‌کند تا همانند بازی‌های نقش آفرینی، به وضعیت کلی سی‌جی توجه داشته باشید. اگر برای مدت زمانی طولانی غذا نخورد، ضعیف می‌شود و اگر زیاد غذا بخورد، بیش از اندازه چاق می‌شود و سرعت دویدنش پایین می‌آید. شما باید با انجام فعالیت‌های مختلف، استقامت، هیکل و ظرفیت ریه‌های او را بالاتر ببرید.

سی جی با رانندگی بیشتر، در کنترل ماشین‌ها و موتورها مهارت بیشتری پیدا می‌کند و حتی با استفاده‌ی بیشتر از بعضی اسلحه‌ها، در آن‌ها حرفه‌ای می‌شود. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا این حس را داشته باشید در توسعه‌ی شخصیت اصلی و ارتباطش با دنیای بازی، نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌کنید. چنین چیزهایی در وایس سیتی وجود ندارد و همه چیز به دویدن و شلیک کردن خلاصه می‌شود.

2- ریتم سریع‌تر: Vice City

مقایسه وایس سیتی با سن آندریاس

کافی است وایس سیتی را برای چند ساعت بازی کنید تا سریعا به اوج برسد. پس از چند ماموریت کوچک، شما وارد لحظات اکشن بلاک باستری و اتفاقات بزرگ می‌شوید و این هیجان تا انتها حفظ می‌شود. سن آندریاس اما شروع بسیار آرامی دارد و طول می‌کشد تا به آنجایی برسد که هیجان بالایی دارد. وقتی هم که به شرایط مناسبی می‌رسید و فکر می‌کنید حالا می‌توانید ثروتمند شوید و کارهای بزرگ شوید، ناگهان به نقطه‌ی صفر بازمی‌گردید و همه چیز را باید از ابتدا در یک نقطه‌ی دیگر نقشه آغاز کنید.

این ریتم آرام، بدون شک ناشی از وسعت زیاد سن آندریاس است اما در هر صورت، تجربه‌ی وایس سیتی گاهی هیجان‌انگیزتر است، خصوصا اگر از طرفداران بازی‌هایی با ریتم سریع هستید. وایس سیتی چندان وقت را تلف نمی‌کند و علاقه‌ی زیادی به حاشیه ندارد.

1- تنوع بیشتر: San Andreas

مقایسه وایس سیتی با سن آندریاس

فضای دهه‌ی 80 میلادی هرچه قدر هم دوست داشتنی باشد اما به تنهایی کافی نیست. چیزی که سن آندریاس را به بازی بهتری تبدیل می‌کند، تنوع زیادی است که دارد، خصوصا از نظر نقشه و لوکیشن‌ها. بازی سه بخش مختلف دارد که هر کدامشان، به شکل متفاوتی طراحی شده‌اند و می‌توانید ساعت‌های زیادی را در آن‌ها به گشت وگذار بپردازید و چیزهای تازه‌ای کشف کنید.

وایس سیتی از ابتدا تا انتها، یک لحن و فضاسازی خاص را حفظ می‌کند اما سن آندریاس با مناطق مختلفی که دارد، کمتر پیش می‌آید که خسته کننده شود. هیچ چیز لذت بخش‌تر از این نیست که برای انجام یک ماموریت، از بخش‌های مختلف شهر عبور کنید و این حس را داشته باشید که واقعا در حال عبور از یک ایالت و قدم گذاشتن به یک ایالت دیگر هستید.

نسخه‌ی ریمستر جی تی ای تریلوژی، هم‌اکنون برای پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس، سری اس، نینتندو سوییچ و رایانه‌های شخصی در دسترس است. به گفته‌ی راک‌استار، این بازی در نیمه‌ی اول سال 2022، برای گوشی‌های هوشمند اندروید و آی‌او‌اس نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که نسخه‌های اصلی از تمامی فروشگاه‌های بازی حذف شده‌اند و دیگر از آن‌ها پشتیبانی نمی‌شود. برای تجربه‌ی این عناوین باید آن‌ها را به صورت غیرقانونی دانلود کنید یا به سراغ دیسک‌های قدیمی بروید.

در مقایسه بازی جی تی ای: وایس سیتی با سن آندریاس، طرفدار کدام یک هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.