امکان حیات در سیاره زهره

چرا امکان حیات در سیاره زهره از بین رفت؟

سیاره زهره شباهت های بسیاری با زمین ما دارد اما سوال اینجاست که به چه علت امکان حیات در سیاره زهره وجود ندارد؟

سیاره زهره شباهت‌های زیادی به کره خاکی ما دارد و همواره دانشمندان از آن به عنوان خواهر دو قلوی زمین یاد می‌کنند. جرم و اندازه زهره مانند زمین است ولی تفاوت‌های مهمی بین آنها وجود دارد.

از جمله تفاوت‌های بنیادین زهره و زمین، قابلیت سکونت پذیری، ترکیبات اتمسفر و تکتونیک صفحه‌ای است که البته منشا این تفاوت‌ها هنوز مشخص نشده است. اما سوال اینجاست که چرا زهره همچون سیاره ما امکان حیات ندارد؟

امکان حیات در سیاره زهره وجود ندارد اما چرا؟

دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که یکی از دلایل عدم سکونت پذیری زهره می‌تواند برخورد اجرام با سرعت بالا باشد. محققان می‌گویند که حدود 4.5 میلیارد سال پیش، اجرامی با سرعت زیاد به سطح این سیاره برخورد کرده است. تجربه زهره در چنین برخوردهایی از زمین بیشتر و شدیدتر بوده است. حدود یک سوم اجرام آسمانی که با زهره برخورد کرده‌اند سرعتی در حدود 30 کیلومتر بر ثانیه داشته‌اند.

امکان حیات در سیاره زهره

مطالعات جدید حاکی از این است که برخوردهای مداوم اجرام سنگین باعث شده تا گوشته این کره در مقایسه با زمین حدودا دو برابر متلاشی شود. از طرفی ممکن است گوشته کاملا از بین رفته باشد.

یکی از دانشمندان ستاره شناس به نام سیمون مارچی از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی (Southwest) می‌گوید:

هر بار که جرمی سنگین با سرعتی زیاد به سیاره زهره برخورد کند، می‌تواند روند تکامل و حیات را در این سیاره از بین ببرد و در واقع سطح سنگی آن را به جویباری از مواد مذاب تبدیل کند. زهره ظاهرا در عرض چند دقیقه از یک سیاره سنگی تبدیل به سیاره‌ای با مواد مذاب شده و تمامی ساختار و کانی‌های آن را تغییر داده است.

با هر برخورد، اتمسفر این سیاره نابود و گازهای برخاسته از مواد مذاب، جایگزین جو می‌شده است. از طرفی صفحات تکتونیکی در سیاره زهره وجود ندارد. صفحاتی که فعالیت آنها برای حیات و سکونت پذیری مهم است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*