خرید لوازم خانگی

چرا برای خرید لوازم خانگی باید کد ملی ارائه کنیم؟

آیا از این به بعد برای خرید لوازم خانگی باید کد ملی ارائه کنیم؟ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این خصوص توضیحاتی ارائه می‌دهد.

آیا مشتریان لوازم خانگی برای خرید باید کد ملی ارائه کنند؟ اکبر پازوکی در این خصوص به ارائه پاره‌ای از توضیحات پرداخته که در ادامه بیان خواهیم کرد. پازوکی در خصوص سوال مذکور عنوان کرده که بر اساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده قرار است روند تولید و عرضه کالا در سامانه تجارت درج شود تا ضمن ساماندهی اوضاع، مدیریت لازم برای بازار نیز اعمال گردد.

ارائه کد ملی برای خرید لوازم خانگی

پازوکی در ادامه گفتگوهایش با منابع خبری گفته:

تولیدکنندگان در زمان خروج کالا از درب کارخانه باید شناسه کالا را درج کنند و کد رهگیری آن را در سامانه تجارت ثبت نمایند و مقصد آن را مشخص کنند. همچنین بنکداران نیز ملزم به اعلام مشخصات کالایی هستند که خریداری نموده‌اند.

در مسیری که برای تولیدکنندگان و بنکداران ترسیم شده، بنکداران محصولات خود را از طریق خرده فروشان به بازار تزریق می‌کنند. در این مسیر فروش‌های عمده نیز جای دارد اما طبق آمار، حدود 99 درصد معاملات از طریق خرده فروشی‌ها صورت می‌پذیرد. حال خرده فروش هم در این چرخه خرید و فروش باید به ازای فروش کالا به مشتری، از او کد ملی دریافت کند. چنین اقدامی در جهت مبارزه با احتکار و یکی از راه‌های پیشگیرانه است.

چرا برای خرید لوازم خانگی باید کد ملی ارائه کنیم؟

پازوکی همچنین افزوده است:

زمانی که فروشنده لوازم خانگی از مشتری کد ملی مطالبه می‌کند، از ارائه شماره ملی خود امتناع می‌نماید و همین عامل چرخه را با اختلال روبه‌رو می‌سازد. جالب اینجاست که در بسیاری موارد، مشتری از خرید پشیمان می‌شود و به سمت خرید کالاهای قاچاق می‌رود.

پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا مصرف کننده نهایی نیز در روند خرید با مشکلی رو به رو نگردد.

پازوکی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ابلاغیه‌ای در جهت اخد کد ملی از مشتریان تصویب شده یا خیر می‌گوید:

هنوز در این زمینه ابلاغیه‌ای تدارک ندیده‌ایم. سعی می‌کنیم موضوع اخذ اجباری کد ملی را حذف کنیم تا معاملات بازار کمی رونق بگیرد و البته تا آن موقع بتوانیم سامانه تجارت را راه‌اندازی کنیم.

وی در پایان به فروشندگانی اشاره کرد که کد نقش ندارند و همین عامل را مانعی در جهت اجرای کامل و دقیق طرح کد ملی می‌دانند و معتقدند باید در این زمینه زیرساخت‌ها فراهم شود.