سولانا

دلایلی که نشان می‌دهد ارز دیجیتال سولانا در سال ۲۰۲۲ هم رو به رشد خواهد بود

سولانا در سال 2021 با رشد چشمگیر خود توانست به یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتالی بازار تبدیل شود. اکنون تحلیل‌گران بر این باورند رمزارز Solana در سال 2022 نیز به رشد خود ادامه خواهد داد.

سولانا با رشد چشمگیر در سال 2021 میلادی توانست نگاه بسیاری را به خود جلب کند و به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌ها بر پایه قراردادهای هوشمند تبدیل شود. از آنجایی که این شبکه توانسته خود را به شبکه اتریوم نزدیک کند، تحلیلگران پیش‌بینی کردند این رمزارز در سال 2022 نیز به رشد خود ادامه خواهد داد.

دلایل رشد ارز دیجیتال سولانا در سال 2022

در حال حاضر سولانا یکی از مدعیان اصلی صنعت قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود که طی سال 2021 ارزش کل سرمایه قفل شده آن به 660 میلیون دلار افزایش یافت و با مشارکت بیش از 40 برنامه غیر متمرکز این میزان به اوج تاریخی خود در 11 میلیارد دلار نیز رسید.

در حالی که این رمزارز رشد چشمگیری را تجربه کرده است، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا ارزش بازار 56 میلیارد دلاری سولانا قابل توجیه خواهد بود یا خیر. ضمن این که چگونه Solana با شبکه‌های رقیب خود نظیر پالیگان، اولنچ و بایننس اسمارت چین قابل مقایسه خواهد بود؟

سولانا

تجزیه و تحلیل عملکرد قیمتی 6 ماهه سولانا، لونا (LUNA) اولنچ و همچنین مقایسه عملکرد آنها با سایر شبکه‌های فعال در حوزه قراردادهای هوشمند حاکی از آن است این رمزارزها توانستند راه خود را از سایر رقبا جدا کنند. گفتنی است ارزش بازار سولانا از مجموع ارزش بازار لونا، توکن اصلی شبکه ترا و اولنچ که ۲۶ میلیارد دلار برآورده شده، بیشتر است.

سرمایه‌گذاران بزرگ به سولانا علاقه دارند

جدیدترین اخبار در خصوص سولانا نیز حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران نهادی به این رمزارز علاقه زیادی پیدا کردند؛ برای مثال در جریان عرضه خصوصی توکن‌های سولانا 314 میلیون دلار سولانا لبز (Solana Labs) به فروش رسید. از دیگر موارد می‌توان به جمع‌آوری سرمایه 18 میلیون دلاری برای پروژه صرافی غیرمتمرکز اوراک (Orac) که در شبکه سولانا فعالیت دارد اشاره کرد.

سایر شواهد نیز حاکی از آن است که اکوسیستم در حال رشد سولانا توسط میزان اشتیاق سرمایه‌گذاران مورد قضاوت قرار می‌گیرد. البته به طور کلی برای درک میزان موفقیت راه‌حل مقیاس‌پذیری Solana می‌بایست معیارهای استفاده از آن مورد بررسی قرار بگیرد. در تصویر زیر می‌توانید تعداد آدرس‌های فعال در برنامه‌های غیر متمرکز سولانا را مشاهده کنید:

سولانا

آمار فوق نشان می‌دهد یونی‌سواپ با ۱۸۸ هزار و ۲۰۰ کاربر فعال بهترین برنامه غیر متمرکز از لحاظ تعداد آدرس‌های فعال محسوب می‌شود. با توجه به این که ریدیوم (Raydium) حدود 10 ماه قبل راه‌اندازی شده است، داشتن 97 هزار و 600 کاربر هفتگی که توسط این برنامه غیر متمرکز به شبکه سولانا اضافه شده بسیار قابل توجه است.

بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) سولانا یعنی مجیک ادن (Magic Eden) نیز دارای 58 هزار و 400 آدرس فعال هفتگی است. این تعداد از نصب کاربران بازار اتریومی اوپن‌سی (OpenSea) کمی بیشتر بوده و از لحاظ حجم معاملات و فعالیت کاربران به عنوان رهبر این بخش محسوب می‌شود.

فعالیت بسیاری از کاربران اولنچ نیز به برنامه غیر متمرکز تریدر جو (Trader Joe) مربوط می‌شود. هرچند حجم معاملات هفتگی 715 میلیون دلار آن با حجم 22.1 میلیون دلاری یونی سواپ یا حجم 12.5 میلیارد دلاری ریدیوم قابل مقایسه نخواهد بود. حجم معاملات 573 میلیون دلاری صرافی غیر متمرکز کوییک‌ سواپ (QuickSwap) هم که در شبکه پالیگان فعالیت دارد نیز به همین شکل است.

داشتن سومین بازار آینده 

سولانا هم‌اکنون از لحاظ ارزش قراردادهای باز (Open Interest) در بازارهای آتی صرافی‌های ارز دیجیتال در جایگاه سوم قرار گرفته است. این شاخص یکی از مناسب‌ترین معیارها برای سنجش وضعیت بازارهای مشتقه یک رمزارز محسوب می‌شود. در این شاخص فعالیت‌های معاملاتی قبلی لحاظ نخواهد شد و به جای آن ارزش کل قراردادهای باز تسویه نشده محاسبه می‌گردد.

سولانا

ارزش قراردادهای باز در بازارهای آتی سولانا در تاریخ 8 نوامبر 2021 برابر با 17 آبان به اوج 1.9 میلیارد دلار افزایش یافت. البته این میزان در حال حاضر به 860 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. سولانا از لحاظ اندازه نیز کماکان توانسته جایگاه سوم خود را در بازارهای مشتقه حفظ کند؛ مثلا ارزش قراردادهای باز بایننس کوین 520 میلیون دلار و لونا نیز 430 میلیون دلار است.

سولانا در ارزش کل سرمایه قفل‌شده، کاربران و بازارهای مشتقه برتری دارد

آمارهای بازارهای مشتقه سولانا و اطلاعات درون‌زنجیره‌ای حاکی از آن است که فعالیت‌های بسیاری در این شبکه در حال انجام است. ارزش کل سرمایه قفل شده در شبکه Solana در 6 ماه اخیر به 15 برابر رسیده و تعداد کاربران برنامه‌های غیر متمرکز آن نیز در حال حاضر به نصف کاربران شبکه اتریوم افزایش پیدا کرده است.

چنین آمارهایی نشان می‌دهد سولانا با سرعت زیادی سعی دارد اختلافات سطحی را کاهش دهد. در واقع این شبکه با سرعت زیادی در حوزه ارزش کل سرمایه قفل شده، تعداد کاربران فعال و وضعیت بازارهای مشتقه در حال نزدیک شدن به شبکه اتریوم است. این در حالی است که رقبای سولانا نظیر پالیگان، اولنچ و ترا از رقابت جا مانده‌اند؛ موضوعی که می‌توان آن را دلیل اصلی وجود اختلاف ارزش زیاد میان این رمزارزها دانست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*