نگهداری موتورخانه

راهنمای گام به گام سنجاق برای نگهداری موتورخانه

فرقی نمی‌کند موتورخانه شما از چه نوعی است. نباید منتظر شوید تا موتورخانه خراب شود و بعد یاد آن بیفتید. بلکه باید همیشه برنامه منظم نگهداری از موتورخانه داشته باشید. سیستم گرمایشی تمیز و سالم در بلندمدت در هزینه‌ها صرفه جویی کرده و عمر موتورخانه را افزایش می‌دهد.

دفعات نظافت موتورخانه چقدر است؟

باید قبل از فرا رسیدن زمستان سرد و سخت برنامه سالانه تمیز کاری و سرویس موتورخانه را انجام دهید. اگر برنامه سرویس و تمیز کاری سالانه نداشته باشید سیستم شما فوری خراب می‌شود، گازهای خطرناک کربن مونواکسید به خانه‌تان وارد می‌شود و دیگر دستگاهتان از کار می‌افتد.

هزینه نظافت موتورخانه چقدر است؟

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید قیمت نگهداری موتورخانه را در شهر خودتان بپرسید. مثلاً اگر به دنبال نگهداری موتورخانه در تهران باشید می‌توانید درخواست نگهداری موتورخانه ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه‌تر را تجربه کنید.

هزینه نظافت و سرویس موتورخانه در مقایسه با خرید موتورخانه و سیستم گرمایشی جدید بسیار پایین است. برای این منظور می‌توانید از متخصص سؤال کنید.

نظافت سالانه در قالب نگهداری موتورخانه شامل چه مواردی است؟

معمولاً موارد اولیه نظافت در موتورخانه‌های گازی و نفتی مشابه است. در هر دو سوخت با هوا ترکیب شده و شعله ایجاد می‌کند. سپس در کوره شعله ایجاد می‌شود. هوای تازه و تصفیه شده در بیرون کوره داغ وزیده و از دریچه‌های گرمایی خارج می‌شود. (در خانه‌هایی با شوفاژ به جای موتورخانه دیگ بخار یا بویلر وجود دارد. این بویلرها به جای هوا آب را داغ می‌کنند. با این حال نظافت و سرویس سالانه هر دو مشابه است.) در هر دو نوع گازها و مشتقات خطرناک از طریق دودکش یا لوله خارج می‌شود.

چطور باید برای نگهداری موتورخانه در 7 گام آن را تمیز کرد

گام 1: سیستم را خاموش کنید

قبل از شروع نظافت موتورخانه سوخت برق و گاز آن را قطع کنید. برای این منظور در بالای پلکان یا نزدیک خود موتور یک کلید قرمزرنگ وجود دارد. در حالی که فلکه خاموش و روشن سوخت نزدیک مخزن نفت یا روی لوله ورودی گاز قرار گرفته است. باید جای هر دو کلید را بلد باشید تا در صورت نشتی یا آتشسوزی بدانید چطور سیستم را خاموش کنید.

گام 2: محفظه احتراق را تمیز کنید

در محفظه احتراق سوخت با هوا ترکیب شده و شعله‌ور می‌شود. در نتیجه حرارت، کربن، ذرات آب، کربن دی اکسید و ذرات آلاینده‌تر تولید می‌کند. تجمع این مواد باعث فرسایش دیوارهای محفظه می‌شود. می‌توانید با فرچه سیمی کوچک ذرات و آلاینده‌ها را خارج کنید. بعد با جاروبرقی صنعتی که مخصوص تمیز کاری محفظه است آن را تمیز کنید. خوب محفظه را بررسی کنید تا فرسایش و شکستگی ایجاد نشده باشد.

گام 3: لوله دودکش را بررسی کنید

نگهداری موتورخانه

باید لوله‌ها را خوب بررسی کنید تا مطمئن شوید نشتی کربن مونواکسید ایجاد نشده باشد، مخصوصاً محل تلاقی لوله با موتور را خوب بررسی کنید. بعضی از سوراخ‌ها را می‌توان با چسب فویل پوشاند، اما سوراخ‌های ناشی از فرسایش باید تعویض شوند. دمپرهای بارومتریک لوله دودکش را هم بررسی کنید چون قدرت دودکش را بالا می‌برند. یک دودکش بلند و بزرگ در خانه قدیمی هوای زیادی را می‌کشد و بازدهی موتورخانه را کم می‌کند. بنابراین با تنظیم دمپر این مکش کمتر می‌شود.

گام 4: در حین نگهداری از موتورخانه فیلتر نفت را تعویض کنید

فیلتر نفتی فقط در موتورخانه‌های نفتی دیده می‌شود و مانع انسداد دهانک توسط ذرات آلاینده‌ها خواهد شد. این مشکل می‌تواند موتورخانه را از کار بیندازند. اول فلکه نفت را ببندید، بعد فیلتر قدیمی را بردارید، تعویض کنید و فیلتر کهنه را دور بیندازید. چون طبق مقررات می‌تواند آلوده باشد.

گام 5: فیلتر هوا را عوض کنید

تمام هوایی که در فصل زمستان شما و خانواده‌تان استنشاق می‌کنید از همین فیلتر می‌آید. لازم نیست آن را زود به زود عوض کنید، اما حتماً باید سالی یک بار عوض شود. تعویض فیلتر کاری است که خودتان هم می‌توانید انجام دهید. در کنار تعویض فیلتر باید تسمه دمنده را هم بررسی کنید. دمنده که با یک موتور برقی کار می‌کند هوای گرم شده را از طریق دریچه‌های موتورخانه به دریچه‌های اتاق می‌رساند. شل بودن تسمه دمنده را کند کرده و بازدهی آن را کم می‌کند. اگر این تسمه کمی کج شده، می‌توانید کمی موتور را به عقب هل دهید تا تسمه صاف شود.

گام 6: مشعل را تنظیم کنید و عملکردش را بررسی کنید

نگهداری موتورخانه

می‌توانید از تحلیلگر احتراق استفاده کند که با اندازه گیری گازهای لوله خروجی عملکرد موتورخانه را بررسی می‌کند. باید مطمئن شوید گیت‌های هوای مشعل تنظیم شدند و سوخت رسانی به آن انجام می‌شود. در این صورت سوخت ورودی به جای تلف شدن مصرف می‌شود. می‌توانید دهانک نفت را هم تعویض کنید تا میزان سوخت ورودی به اندازه باشد. به علاوه، رنگ و حالت شعله را هم بررسی کنید. در موتورخانه‌های نفتی یا گازی شعله نشان دهنده ثبات احتراق است. در موتورخانه‌های گازی عدم تعادل شعله می‌تواند با تمیز کاری مشعل حل شود.

گام 7: دریچه‌های کف را تمیز کنید

پاییز زمان خوبی است تا دستگاه تعدیل دمای کف را برداشته و دریچه‌های آن را جاروبرقی کنید. چون ممکن است گرد و خاک، موی حیوانات، اسباب بازی‌های ریز یا ذرات مواد غذایی توی آن جمع شده باشد. همه این‌ها می‌توانند بازدهی موتورخانه را کاهش دهند. در این صورت هوای خانه هم تمیزتر می‌شود.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*