تاندربولت 3

مقایسه USB-C با تاندربولت 3 ؛ کدام بهتر است؟

در مقایسه USB-C با تاندربولت 3 می‌خواهیم مشخص کنیم که کدام یک از این دو پورت پرطرفدار بهتر است و می‌تواند نیاز‌های کاربران را برطرف کند.

تاندربولت و USB-C دو درگاه معروف در دنیای فناوری هستند که در گجت‌های بسیاری همچون کامپیوتر‌ها، تلت‌ها و گوشي‌های هوشمند استفاده می‌شوند. هر دو پورت می‌توانند داده‌ها با سرعت بالایی انتقال دهند و همچنین از گستره زیادی از دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کنند. البته این روز‌ها نمی‌توان تاندربولت 3 را با USB-C از نظر ظاهری مقایسه کرد؛ زیرا قابل تشخیص نیستند؛ اما در عمل تفاوت‌هایی با هم دارند.

مقایسه تاندربولت 3 با USB-C ؛‌ تفاوت در چیست؟

بسیاری از تولیدکنندگان به سرعت از جدیدترین نسخه USB استفاده کردند و به همین خاطر نیز این روز‌ها در تمامی کامپیوتر‌ها چه نمونه‌های ویندوزی و چه مک‌ بوک‌ها می‌توان USB-C را یافت. USB-C حتی خیلی سریع توانست به خاطر تنوع عملکردی بالای خود به تبلت‌ها و گوشي‌های هوشمند نیز راه پیدا کند.

تاندربولت 3

با استفاده از درگاه USB-C می‌توان دستگاه‌ها را با سرعت حداکثر ۱۰۰ وات شارژ کرد و به همین خاطر نیز می‌توان چندین اکسسوری جانبی را به همدیگر وصل کرد. به طور کلی یعنی یک درگاه می‌تواند چندین اکسسوری را پشتیبانی کند و سازندگان می‌توانند رایانه‌ها را بدون اینکه از نظر کارایی محدود شوند، با پورت‌های کمتری به مرحله تولید برسانند.

همچنین جدیدترین نسخه USB می‌تواند داده‌ها را با حداکثر سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه انتفال دهد که خود دلیل دیگری برای مناسب بودن آن برای اتصال به لوازم جانبی مختلف است.

اما با وجود تمامی مزایایی که USB-C دارد، تاندربولت 3 گزینه بهتری است. اپل و اینتل در یک همکاری مشترک Thunderbolt را توسعه دادند و در طول سال‌های اخیر نیز تغییرات فیزیکی زیادی را در آن ایجاد کرده‌اند. نسخه‌های اولیه تاندربولت از درگاه مینی دیسپلی به عنوان کانکتور فیزیکی استفاده می‌کرد؛ اما پس از USB-C، اینتل تصمیم گرفت که از همان رابط فیزیکی برای تاندربولت نیز استفاده کند.

تاندربولت 3

در نتیجه کابل تاندربولت را می‌توان برای هر درگاه USB-C استفاده کرد. البته نباید از این جمله اینگونه برداشت کرد که تمامی درگاه‌های USB-C، تاندربولت نیز هستند. مهمترین تفاوت بین این دو استاندارد در سرعت آنها نهفته است. همانطور که گفتیم USB-C می‌تواند حداکثر با سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه داده‌ها را انتقال دهد؛ اما تاندربولت 3 توانایی انتقال داده با سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را دارد.

به لطف سرعت بالا، تاندربولت برای افراد حرفه‌ای شاغل در بخش رسانه و یا به طور کلی هر شخصی که می‌خواهد حجم‌ زیادی از داده را جا‌به‌جا کند، ایده‌آل است. البته توجه داشته باشید که سرعت بالای تاندربولت فقط زمانی به دست می‌آيد که هر دو دستگاه از آن پشتیبانی کنند. به عنوان مثال اگر یک گجت با پشتیبانی از تاندربولت را به یک درگاه USB-C وصل کنید، مجبورید با سرعت پایین‌تر USB-C کار کنید.

اینکه هر دو استاندارد از یک نوع کانکتور فیزیکی بهره می‌برند، خیلی خوب است؛ اما اگر می‌خواهید از سرعت بالاتری بهره ببرید، حتما چه در هنگام خرید رایانه و چه لوازم جانبی مربوط به آن از پشتیبانی از تاندربولت 3 و نه فقط USB-C اطمینان حاصل کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*