خودروهای تویوتا

تویوتا از آب روغن می‌گیرد؛ دریافت حق اشتراک برای روشن کردن خودرو!

دریافت حق اشتراک برای روشن کردن خودروهای تویوتا اعتراض شدید مشتریان این خودروساز ژاپنی را به همراه داشت. در ادامه جزئیات این ماجرا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بسیاری از خودروهای تویوتا به قابلیت فاب (سوئیچ کنترل از راه دور) مجهز هستند که مالکان می‌توانند به کمک آن از راه دور خودرو تویوتا خود را روشن کنند، اما از ابتدای ماه دسامبر سال 2021 میلادی بسیاری از مشتریان محصولات این خودروساز ژاپنی اعلام کردند برای ادامه استفاده از این قابلیت باید حق اشتراک پرداخت کنند که همین موضوع اعتراض شدید مشتریان را به همراه داشته است. همچنین دریافت حق اشتراک از مشتریان برای استفاده از چنین قابلیتی این پرسش را مطرح می‌کند که آیا پس از مدتی استفاده از خودروهای متصل (connected cars) حق مالکیت مشتریان سلب یا محدود خواهد شد؟

گفتنی است امروزه خودروها از آپشن‌های متعددی بهره می‌برند و اگر قرار باشد خودروسازان پس از مدتی استفاده از خودرو تصمیم بگیرند برای ارائه هر یک از این قابلیت‌ها حق اشتراک دریافت کنند، مالکان خودروها هر ماه باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوند. چنین شرایطی باعث شده برخی از مشتریان تویوتا احتمال دهند این خودروساز قصد دارد با این اقدام شانس خود را برای داشتن درآمد دائمی از محصولات امتحان کند.

دریافت پول برای روشن کردن خودروهای تویوتا

خودروهای تویوتا

قابلیت روشن کردن خودرو از بیرون به واسطه کلید فاب بدون نیاز به اتصال به اینترنت انجام می‌شود و مشتریان برای انجام آن باید فاب خودرو را در فاصله مشخص شده از خودرو قرار داده و همانند کنترل تلویزیون با ارسال سیگنال برخی از کارکردهای خودرو را فعال سازند؛ برای مثال مشتریان با سه بار پشت سر هم فشردن دکمه روی فاب می‌توانند از بیرون و در فاصله چند متری خودرو را روشن کنند.

شرکت تویوتا پس از این که با اعتراض شدید مشتریان مواجه شد طی بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیمی برای دریافت پول از خدمات فاب خودروهای خود را نداشته است و تیمی از از مدیران ارشد وظیفه پیگیری این موضوع را بر عهده دارند.

هم‌اکنون با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی نیز می‌توان از سرویس‌های از راه دور استفاده کرد که این قابلیت به کمک ماژول ارتباط داده (data communication module) به اختصار DCM کار می‌کند. خودروهای امروزی به این قطعه سخت افزاری مجهز شدند تا خدمات خودروهای متصل را ارائه دهند. در زمان ساخت این قطعه، امکانی برای آنها در نظر گرفته شده تا بتوان خدمات آن را به شکل پرداخت حق اشتراک فعال کرد.

خودروهای تویوتا

در همین راستا مشتریان خودروهای تویوتا اخیرا متوجه شدند دیگر امکان استفاده از خدماتی چون روشن کردن خودرو از راه دور را ندارند و برای فعالسازی مجدد آنها باید پول پرداخت کنند. البته تویوتا در بیانیه خود تاکید کرد که این اتفاق ناخواسته بوده و به‌زودی مشکل را برطرف خواهد کرد.

در حقیقت مالکان خودروهای تویوتا با سه بار فشردن دکمه فاب قادر بودند خودرو را از راه دور روشن کنند، اما تویوتا اکنون اعلام کرد چنین قابلیتی جزو خدمات رسمی تویوتا محسوب نمی‌شود و مالکان خودشان با کشف این قابلیت از آنها استفاده می‌کنند.

گفتنی است بسیاری از خدمات محصولات تویوتا بین 3 تا 10 سال اول خرید خودرو به شکل رایگان ارائه می‌شود، اما اکنون دریافت حق اشتراک پس از مدتی استفاده با اعتراض مالکان مواجه شده است. در واقع مشتریان انتظار داشتند تویوتا پیش از خرید خودرو در خصوص دریافت چنین حق اشتراکی اطلاع‌رسانی کند. به هر حال تویوتا با توجه به حجم گسترده اعتراض‌ها تصمیم گرفته تا چنین موضوعی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*