اب در مریخ

دانشمندان در مریخ آب پیدا کردند!

جدیدترین تحقیقات دانشمندان و موسسات بزرگ فضایی جهان که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد در سیاره مریخ، آب وجود دارد. این موضوع نه تنها می‌تواند امکان زندگی در این سیاره را بیشتر کند، بلکه نشان می‌دهد در این سیاره، امکان وجود موجودات زنده (میکروارگانیسم‌ها) نیز وجود دارد.

گرند کنیون در ایالت آریزونا یکی از معروف‌ترین مکان‌های جغرافیایی کره زمین است. زمانی در این دره جریان آب وجود داشته که که باعث به وجود امدن دره بزرگی شده که امروز شاهد آن هستیم. حالا ماهواره‌ای توانسته شواهدی را به دست بیاورد که نشان می‌دهد در سیاره مریخ هم مکانی مانند گرند کنیون وجود دارد که در گذشته آب در آن جریان داشته است.. این مورد در روز بیست و یکم آذرماه سال جاری اعلام شد. در بررسی‌های به عمل آمده توسط TGO که بخشی از ماموریت ExoMars بوده، آب در زیرلایه‌های Valles Marineris در سیاره سرخ مشاهده شده است. آب مشاهده شده در این سیاره به شکل یخ است.

نتایج تحقیقات آب در مریخ محققان را شگفت‌زده کرده است

TGO آب را با استفاده از ابزار FREND (دتکتور نوترون اپی ترمال با وضوح خوب) پیدا کرد. این فضاپیما از FREND برای نقشه‌برداری از مقدار هیدروژن موجود در مریخ که یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده آب است استفاده کرده است. این ابزار در زیرسطح سیاره مریخ استفاده شده است. پیش از این هم در بررسی‌هایی مشخص شده بود که در مریخ آب وجود دارد. اما وجود این مقدار زیاد آب در مریخ به شکل یخ، کشفی فوق‌العاده است.

ماهواره در مریخ

این منطقه پر از آب در مریخ، در بخش مرکزی دره و در بخش Candor Chaos قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که این منطقه، به هیچ وجه کوچک نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهند این منطقه تقریبا به اندازه کشور هلند بزرگ است. بهتر است بدانید حدود 40 درصد از مواد نزدیک به سطح در منطقه گرند کنیون این سیاره، آب است.

آب در سیاره سرخ به چه شکل است؟

در سیاره سرخ، خبری از آب به شکل مایع نیست. در تحقیقات اخیر مشخص شده آب موجود در این سیاره به شکل یخ وجود دارد. البته وجود آب به شکل یخ در گرند کنیون سیاره سرخ(والس مارینریس)، خود کشفی جالب است. با توجه به شرایط موجود در این منطقه و نزدیک بودن به خط استوای مریخ، آب باید تبخیر می‌شد اما به شکل جامد حفظ شده است. تنها در شرایط دمایی، فشار و رطوبتی مناسب آب می‌تواند تبخیر نشود و به شکل یخ در آید که در این منطقه از مریخ، اتفاقی عجیب است.

شواهدی که نشان می‌دهد حیات و امکان زندگی در مریخ وجود دارد

کشفیات جدید همچنین نشان می‌دهد احتمالا در گذشته و حتی همین حالا، در سیاره مریخ حیات وجود داشته است. ممکن است این حجم از آب باقی مانده در این سیاره، از میلیاردها سال پیش باشد که آب در این سیاره مانند زمین جریان داشته است.

آب در مریخ

اگر تصور شما از موجودات فضایی، تصویری باشد که هالیوود مدت‌ها است روی آن مانور می‌دهد احتمالا تا حد زیادی ناامید شوید. با این که هنوز حیات در مریخ تایید نشده اما احتمالا میکروارگانیسم‌هایی در آب مریخ وجود داشته باشد که می‌توانند وجود حیات در مریخ را تایید کنند. در صورتی که شکل آب موجود در مریخ مایع بود، احتمال وجود حیات در این سیاره بسیار بیشتر می‌شد اما حتی در آب یخ زده هم امکان وجود موجودات اکستریموفیل وجود دارد.

آب موجود در مریخ می‌تواند با شرایطی خاص و البته بدون هیچ مشکل بزرگی، به راحتی به آب قابل استفاده برای انسان تبدیل شود. در نتیجه وجود آب در مریخ آن هم در این حجم بزرگ، می‌تواند آینده حضور انسان در سیاره سرخ را نیز تا حد زیادی تغییر داده و کار ما برای زندگی در مریخ را ساده‌تر کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*