ارزش لیر

سقوط ارزش لیر، فرصتی استثنایی برای سفر گردشگران خارجی به ترکیه

در پی سقوط ارزش لیر ترکیه، گردشگران خارجی به این کشور سفر کرده‌اند تا اقلام مورد نیاز خود را با پایین‌تر قیمت تهیه کنند.

به دنبال سقوط ارزش لیر ترکیه، بسیاری از شهروندان کشورهای همسایه از جمله بلغاری‌ها و یونانی‌ها به کشور ترکیه سفر کرده‌اند تا بتوانند در آستانه سال نو میلادی، اقلام مورد نیاز خود را با پایین‌ترین قیمت تهیه کنند.

ورود گردشگران خارجی به ترکیه به دلیل سقوط ارزش لیر

اکثر گردشگران بلغاری برای خرید به بازارهای شهر ادرینه در نزدیکی مرز بلغارستان و یونان سفر می‌کنند. آن‌ها ابتدا به صرافی‌های این شهر مراجعه می‌کنند و هر لو را با ۶.۶ لیر ترکیه معاوضه می‌کنند؛ رقمی که سال گذشته ۴.۷۳ بود و رشد ۳۹.۵ درصدی آن با وجود نرخ تورم ۲۱ درصدی در ترکیه موجب بهبود قدرت خرید شهروندان بلغاری شده است.

گردشگران بلغاری علاوه بر خرید هدایای کریسمسی،‌ به سراغ خرید از خواربار فروشی‌های شهر ادرینه نیز می‌روند و تا آنجایی که توان دارند مواد غذایی و سایر مایحتاج خود را تهیه می‌کنند.

بولانت رئیس اوغلو،‌ یکی از کاسبان و مدیران یک بازار ادرینه در ارتباط با این موضوع عنوان کرده است تعداد خریداران و مشتریان خارجی به دنبال سقوط ارزش لیر و طی هفته‌های گذشته ۴ یا ۵ برابر شده است. هم‌اکنون پارکینگ‌های شهر با خودروهای بلغاری اشغال شده است و نمی‌توان به راحتی خودروهای دارای پلاک ادرینه یا استانبول را در شهر پیدا کرد.

وی ادامه داد که گردشگران بلغاری دیوانه‌وار خرید می‌کنند،‌ مثلا از یک جنس پنج تا ده نمونه تهیه می‌کند. شاید هدف آن‌ها از خرید این‌چنینی به فروش رساندن در بلغارستان است یا تصور می‌کنند که دیگر نمی‌توانند با چنین قیمت پایینی خرید کنند.

علاوه بر بلغاری‌ها‌،‌ یونانی‌ها نیز برای خرید به ترکیه سفر می‌کنند. آن‌ها هم ابتدا به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند و به ازای هر یورو، ۱۲.۸ لیر ترکیه دریافت می‌کنند. در آن طرف،‌ شهروندان ترکیه همزمان با سقوط ۴۰ درصدی ارزش لیر در مقابل دلار آمریکا با نرخ تورم ۲۱ درصدی هم مواجه‌اند که موجب کاهش محسوس قدرت خرید آن‌ها شده است.

در چنین شرایطی رئیس جمهور ترکیه،‌ بانک مرکزی این کشور را تحت فشار قرار داده تا نرخ بهره را کاهش دهد. وی اعتقاد دارد که این روش مشکل تورم مزمن ترکیه را درمان خواهد کرد و همچنین ترکیه را به قطب تولید و صادرات کالاهای ارزان در منطقه تبدیل خواهد کرد. این در صورتی است که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند ترکیه در این امر نمی‌تواند به موفقیت برسد،‌ چرا که این کشور به منظور تأمین مواد اولیه وابسته کشورهای دیگر است.

البته اردوغان به منظور افزایش قدرت خرید مردم در شرایط بحرانی ترکیه، دستمزد تمامی کارکنان و کارمندان ترکیه را برای سال ۲۰۲۲ به میزان ۵۰ درصد افزایش داده است،‌ اقدامی که منتقدان عنوان می‌کنند تنها یک مسکن موقت است و در مورد تبعات آتی سیاست اقتصادی دولت حاکم نگرانند و هشدار می‌دهند.