آیتو M5

معرفی آیتو M5 ، یک شاسی بلند برقی که احتمالا توسط بهمن موتور به ایران می‌آید + عکس و مشخصات

آیتو M5 به عنوان شاسی بلند برقی هواوی محسوب می‌شود که احتمال عرضه آن توسط بهمن موتور به بازار ایران نیز وجود دارد. در ادامه با مشخصات و امکانات این خودرو آشنا می‌شویم.

آیتو M5 به عنوان شاسی بلند برقی هواوی در نخستین عرضه خود موفق شد در فروش خودروهای الکتریکی یک رکورد جدید را به ثبت برساند. اکنون طبق شنیده‌ها احتمال دارد گروه بهمن و شرکت بهمن موتور در آینده نزدیک این شاسی بلند برقی را تولید و به بازار عرضه کنند.

آیتو M5

هم‌اکنون کارخانه شریک بهمن موتور در پروژه دیگنیتی وظیفه تولید شاسی بلند برقی آیتو M5 را بر عهده دارد. در همین راستا با توجه به سیاست‌های گروه بهمن می‌توان گفت اولین محصول برقی این خودروساز بخش خصوصی به احتمال زیاد همین شاسی بلند هواوی خواهد بود.

مشخصات آیتو M5

آیتو M5

آیتو M5 توسط نشان Seres به بازار عرضه شده است؛ نشانی که خودرو قبلی هواوی با نام SF5 را نیز تولید و به بازار عرضه کرده بود. مشتریانی چینی این شرکت خودروسازی را با نام SF موتورز نیز می‌شناسند که در ساخت قطعات و خودروهای الکتریکی تخصص دارد و یکی از مهم‌ترین شرکت‌های دانش بنیان در آمریکا نیز محسوب می‌شود. همچنین این شرکت به عنوان زیرمجموعه مهم Sokon چین نیز به شمار می‌رود. در واقع ضمن این که هواوی به عنوان یک غول تکنولوژی چین طراحی این خودرو را بر عهده داشته است، شریک آن نیز از لحاظ تکنولوژیک در سطح بالاتری نسبت به رقبا قرار دارد.

آیتو M5

استفاده از سیستم عامل اختصاصی هواوی یعنی HarmonyOS در سیستم اطلاعات و سرگرمی به عنوان مهم‌ترین نکته در ساخت شاسی بلند برقی آیتو M5 محسوب می‌شود. این سیستم از قابلیت همگام‌سازی با سایر محصولات هواوی بهره می‌برد؛ یعنی مالکان می‌توانند با گوشی خود و یا با ساعت هوشمند درهای این خودرو را باز و بسته کرده و یا آن را روشن و خاموش کنند. هم‌اکنون مدیران هواوی مدعی هستند آیتو M5 رقیب اصلی تسلا مدل Y محسوب می‌شود و به همین دلیل در نخستین عرضه برای این شاسی بلند برقی قیمتی کمتر از 40 هزار دلار در نظر گرفتند.

آیتو M5

ویژگی حرکتی یکی دیگر از نکات مهم این شاسی بلند برقی محسوب می‌شود. این خودرو برقی از یک موتور 1.5 لیتری بنزینی نیز بهره می‌برد که البته این قوای محرکه فقط برای شارژ باتری‌ها در نظر گرفته شده و به همین دلیل کمترین سطح آلایندگی و فشار را به همراه خواهد داشت.

آیتو M5

علاوه بر این، آیتو M5 می‌تواند بدون روشن کردن موتور بنزینی و با شارژ کردن باتری‌ها توسط برق شهری حدود 150 تا 200 کیلومتر را طی کند. مالکان می‌توانند باتری‌های این خودرو را ظرف مدت 45 دقیقه با برق شهری شارژ کنند. در صورت پر بودن باک بنزین خودرو نیز این شاسی بلند می‌توانند 110 کیلومتر را بدون توقف بپیماید.

آیتو M5

برای مدل پایه آیتو M5 یک پیشرانه الکتریکی در نظر گرفتند که می‌تواند قدرتی برابر با 272 اسب بخار و گشتاور 360 نیوتن‌متر را به تولید برساند. این نسخه می‌تواند با وزن 2.2 تنی خود ظرف مدت 7.5 ثانیه از صفر تا 100 کیلومتر را طی کند، اما مدل‌های قدرتمندتر این خودرو به 2 موتور الکتریکی مجهز شدند که به ترتیب قدرتی برابر با 428 و 496 اسب بخار و همچنین گشتاور 720 و 675 نیوتن‌متر را به تولید می‌رسانند. این مدل‌ها ظرف مدت 4.5 ثانیه از صفر تا 100 کیلومتر را طی خواهند کرد.

آیتو M5

نسخه فول آپشن آیتو M5 از امکاناتی چون سامانه آنالیز وضعیت راننده، سیستم صوتی پیشرفته، ترمز هوشمند و رانندگی خودکار بهره می‌برد. مدیران گروه بهمن مدتی قبل اعلام کردند این خودروساز بخش خصوصی در آینده نزدیک به تولید خودروهای برقی شامل تمام الکتریکی و یا ترکیب برقی و بنزین روی خواهد آورد. اکنون با توجه به این که شریک تجاری گروه بهمن در پروژ دیگنیتی تولید آیتو M5 را در چین بر عهده دارد، احتمالا در ماه‌های آینده نسخه ایرانیزه این شاسی بلند برقی را تولید و به بازار عرضه کند.